Full version: Alruna
Christoffer
Jag har inhandlat en påse med Alrunefrön, och på den står det att det ska ta 5-15 månader för alrunefröna att gro. Tar det verkligen så lång tid, och kan man göra något för att påskynda groningen?
Måste den ha en kallperiod först? Läggas i blöt? Ljusgroende?

Någon som har erfarenhet av Mandragoraodling?
jorunikmv
Jag sådde alruna i mars förra våren, det tog lång tid innan de grodde men i juni/juli hade jag redan några plantor. Plantorna blev inte särskilt kraftiga, egentligen behövde de nog en större/djupare kruka. Du behöver inte blötlägga eller ha en kallperiod, det fungerar nog ändå. 5-15 månader låter överdrivet länge, men det beror kanske på vilken sort det är.
yla
stog så på min påse med men dom grodde på en vecka o e nu tre centimeter ,,,o redan om planterade en gång
så de gick undan värre
Lavendela
Oj! Vågar ni det? Ni är inte skrockfulla ni inte... Alrunan är ju omvärvd av mycket folktro av kusligare slag.

Ulrika
yla
vårdar man den ömt så e de säkert ingen fara rolleyes.gif
Betty
CITAT (oldwolfie @ 17-03-2003, 23:00)
o redan om planterade en gång

Är det så lämpligt att omplantera Alruna...? Den har ju pålrot...
Här står det en hel del om Alruna: http://hem.bredband.net/disavi/distext/ort.../alrunameny.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon