novis_nejlika
Generella tips till en novis trädgårds amatör om hur man skapar sig den ultimata lättskötta trädgården som ändå skänker glädje färg och doft?
Är det så att lavender sprider sig mycket/aggresivt??
Önskar ha ngt som doftar gott, men måste vara begränsatt och väldigt lättskött.

Novis_nejlika
solkatten
Lavendel sprider sig inte aggressivt, sprider sig knappt alls, de växer mer i storlek
om man kollar sin trädgård liten stund varje dag så blir det inte mycket att sköta.
men man får aldrig nåt gratis, lite arbete måste man allt lägga ner
Ciczi
Jag har i en del av min trädgård en stor rabatt (ca 4 m2) som jag alltid sår sommarblommor i. Jag köper den färdiga blandningen som finns i fröpåsar. Sedan sprider jag ut ett par sådana och sen får det växa bäst det vill. Den delen av trädgården ser aldrig en ogräshacka eller något sådant. Det enda jag kommer med är saxen så att jag kan ta in några av de somriga blommorna (eller ge bort). Det är den mest lättskötta delen av trädgården. Ibland kan man få vattna lite men det är inte mycket. Busenkelt!!! laugh.gif wub.gif

Ciczi
Caprice
Säger bara naturtomt...

Alltid fin, inga otäcka gräsmattor som ständigt behöver underhållas...

Och så gör man lite planteringar härodär där man vill ha dem...

Caprice
novis_nejlika
Tackar för alla svar!!
Nu vågar jag plantera lavender, blir nog även lite ljung oxå för den delen.

Det är till hälften en naturtomt, annars hade jag inte mäktat med... Men en gång i tiden var det en fantastisk plats som självklart togs hand om på bästa sätt. Nu vill ju jag med så små medel har inte samma "driv" återskapa denna prakt. Tomten består av ett berg och förr i tiden blommade hela berget.

Finns det ngra tips hur man får ett berg att blomma, jag har ingen SUSNING om vad som blommade tidigare. Tyvärr är det en massa ogräs rens innan plantering ens kommer upp på "dagordningen" att börja plantera nytt. Men det måste vara lätt att underhålla.

Novisa_nejlikan
Fredi
Det kan bli en lättskött trädgård om man bestämmer sig för att ogräs är vackert och doftar gott.
renate
Den mest lättskötta trädgård:
Asfaltera och måla grönt.
Levande material kräver en del skötsel och omsorg.
Ewa L
CITAT (novis_nejlika @ 14-04-2005, 08:13)
Finns det ngra tips hur man får ett berg att blomma, jag har ingen SUSNING om vad som blommade tidigare. Tyvärr är det en massa ogräs rens innan plantering ens kommer upp på "dagordningen" att börja plantera nytt. Men det måste vara lätt att underhålla.

Olika Sedum-arter, ex.vis Fetknopp, blommar och står i helt utan någon som helst skötsel.
Likaså Bergenia.

Finns säkert åtskilligt fler, men dessa hade jag på min rena bergstomt vid havet "när det begav sig".
Ewa L
CITAT (ciczi @ 13-04-2005, 16:31)
Jag har i en del av min trädgård en stor rabatt (ca 4 m2) som jag alltid sår sommarblommor i. Jag köper den färdiga blandningen som finns i fröpåsar. Sedan sprider jag ut ett par sådana och sen får det växa bäst det vill. Den delen av trädgården ser aldrig en ogräshacka eller något sådant. Det enda jag kommer med är saxen så att jag kan ta in några av de somriga blommorna (eller ge bort). Det är den mest lättskötta delen av trädgården. Ibland kan man få vattna lite men det är inte mycket. Busenkelt!!! laugh.gif wub.gif

En sådan ruta gjorde jag vartenda år när barnen var små. De fick bestämma färg och höjd vartannat åt så att det skulle bli rättvist.
Där fick de plocka hur många buketter de ville. wub.gif
novis_nejlika
Tackar för alla svar, jag har RENSAT & RENSAT & rensat, nu har jag "hittat"
kullerstensgången & trappan samt uteplatsens samtliga kalkstensplattor!!! tongue.gif Bara det har tagit 2-3 helger!!!

Oljat ute möblerna fixar nya dynor till dessa. Klippt gräset 2 gånger, 1:a gången dog gräsklipparen hela tiden för att det var så tjockt gräs. Krattade mellan gångerna och efter 2:ra blev det riktigt fint.

Planterat 6 st vita ölandstokar, 5 st lavender, 3 st rosa "vad det nu kan vara" samt 1 st ros.

Redan nu är förvandligen påtaglig, det var så himla förvuxet överallt, nu känns det som jag har återerövrat liten del till civilisationen igen. Jag underhåller med ogräsättika i stora mängder, räcker med att rensa i rabatterna, orkar inte kräla på alla 4 igen. Skall nog inte asfaltera men det blir omläggning av kullerstenarna och på "betongbotten" så att de inte glider runt och att ogräs får svårare att ta sig upp. Ett famtida projekt, jag har mycket kvar att renas.
Åsa - Alingsås
Du skulle ju kunna prova sån där frötapet om du verkligen vill ha det enkelt. Jag har aldrig provat, bara såg den i blomsterhandeln. Vad jag förstår har de satt fast en massa frön på lämpliga avstånd på en "Tapet" som man sen bara rullar ut i rabatten och täcker med ett tunt lager jord. Jag skulle tippa på att det är sommarblommor. Någon som har provat? Själv föredrar jag att välja själv vad jag planterar men det verkar ju vara en enkel lösning för de som inte har tid/energi att hålla på. smile.gif

MVH, Åsa!
Hannele
Vi har en lättskött tomt nu, men vi har jobbat hårt för att få det. tongue.gif
Naturtomt från början, lättskötta torktåliga perenner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon