astrid.m.s

I lördags (9/4) köpte jag två vattenhyacinter (fel i rubriken)som jag senare i vår/sommar tänker sätta ut i dammen. Redan nu efter 4 dar börjar bladen gulna, se bilden.
Vad beror det på och vad kan jag göra?
Jag sa till säljaren på trädgårdsmässan att växterna skulle övernatta på hotell en natt samt åka buss en hel dag.
Jag gjorde som hon rådde mig, hade dem i handfatet över natten. På hemfärden i fuktig plastpåse och sen har de fått stå i varsin skål.
Enligt henne skulle det gå bra att ha dem så till det var dags att sätta ut dem.
Någon med erfarenhet, hoppas du svarar!

PS: Kan man även ändra i rubriken när man upptäckt att man skrivit fel??
Ecis
Vattenhyacint och även musselblomman är tropiska växter. Ljuset är alldeles för dåligt för att "förvara" dom i en liten skål inomhus. Att de gulnar är alldeles normalt. Dåligt ljus och näringsbrist. Köp inte vattenhyacinter förrän tidigast i slutet på maj och sätt ut dem direkt. Skydda de första dagarna mot kraftig sol och vind.
unsure.gif
amaira
Jag skulle försöka ha dem där det är svalt (så de inte får för sig att börja växa, som de inte orkar) och med extraljus. Fast jag vet ju inte ...

Nej, man kan inte ändra i rubriken.
MariaS
Hej.
Mina vattenhyacinter och andra flytväxter,förvarar jag i ett akvarium innomhus över vintern.
När vattentemperaturen kommer över 15+ åker de ut, och när den sjunker under densamma=in!

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon