Anki
Hejsan alla glada "Odlare"!
Skrev tidigare i veckan och frågade om råd angående mitt land med Rosor och Lavendel och fick en del svar. Någon skrev till mig och ville se resultatet så småningom om jag kunde fotografera mitt land.
Så idag när jag satt och rensade i mitt land tänkte jag att jag borde ju fotografera varje gång jag har gjort något med mitt land och lägga ut bilderna på forumet på Odla.nu. Så kanske det finns de som går in och tittar och väntar på vad som ska hända nästa gång. På det viset blir jag liksom tvungen att göra detta land färdigt eftersom jag inte kan svika mina "tittare".
Så så har jag gjort nu. Kruxet är att jag inte vet hur jag ska lägga in bilderna. Så om någon vet hur jag ska göra tar jag tacksamt emot råd. Ska sitta här och försöka lite.
Men är ni intresserade av att gå in och titta på min lilla följetong så välkomna. Jag kommer säkert att ha en massa frågor angående mitt land så ni som är experter på området ROsor och Lavendel. HJÄLP MIG!
Anki
Hej igen!
Nu har jag kommit så långt att jag har skapat ett album.
Tyvärr vet jag inte hur jag kan bjuda in er till detta album?
Där har jag lagt in bilderna jag tog innan jag började med landet: "Första bilden 1,2,3"
och "Efternedklippning" som visar efter att jag klippt ner all Lavendel och tagit bort alla torra rosenkvistar.
Många av rosorna hade dött så jag tror det bara var två kvar som hade överlevt........
Fortsättning följer.

Kolla här på mina bilder!
Anki
Hi hi...Nu har jag kommit igång...Nu vet jag hur man gör!!! YIPPPEE!!!

Bilderna blev lite tokiga eftersom solen låg på så konstigt.
Men som sagt. Välkomna till min lilla följetong!

///Anki! tongue.gif
fruberglund
Ska bli roligt att följa din "följetong" och se när de spirar sen smile.gif
amaira
CITAT (Anki @ 13-04-2005, 17:26)
På det viset blir jag liksom tvungen att göra detta land färdigt eftersom jag inte kan svika mina "tittare".

Hej! En "tittare" här! *anmäler mig*
biggrin.gif
kerstin z5-6
Här med, men du verkar ha kryssat i privat på ditt album -alt har du inte aktiverat det -gör det så slipper du lägga länk -då kan vi titta när vi vill HIHI
När du gör rätt ser du en albumikon under din sign som hos mej smile.gif
Anki
Hur gör man för att aktivera albumet?
Anki
Men ni borde väl kunna titta i mitt album om ni trycker på min länk. Den finns ju alltid där. Eller försvinner mitt inlägg så småningom..
Det var så längesedan jag höll på med detta och då tror jag att det var det gamla forumet. Så jag får väl sätta mig ner och försöka lära mig någon dag när jag får tid...
Anki
Nu känns det som om jag sitter och pratar med mig själv här..... och det gör jag också förvisso....Nu har jag varit in och kollat och mitt album är inte "Privat" så det borde ha något att göra med aktiveringen??????
Hmmm...FÅr kolla vidare i morgon!
Airamya
Jag anmäler mig också som 'tittare'. Underbart med en följetong där jag inte behöver hålla reda på tiden (missar alltid Gröna Rum bl a)...
Ja, Anki, när man klickar på din länk här i tråden kommer man in i albumet, men går man in i din profil så finns inget fotoalbum där. Jag har för mig att man aktiverar det genom att gå in i kontrollpanelen, klicka på 'redigera profilinformation' (under personlig profil) och skriv in ditt användarnamn för fotoalbum.

Tror jag... Har jag för mig.... unsure.gif
Anki
Ojojoj.....Hoppas du skojar lite nu när du säger att du nu ska titta på min lilla följetong eftersom du missar Gröna rum.
Här har vi då universums två största motsatser.
Jag är ju ingen van odlare och det kan märkas i mina tidigare inlägg och frågor om detta land med Rosor och Lavendel.

Det jag vill bevisa med denna lilla följetong är att den sämsta odlaren kanske kan skapa ett vackert blomland plus att jag kommer att känna mig lite tvingad att fixa det här landet....

Kul att du vill följa mitt lilla projekt.

En fråga bara.....Har du sett de bilder jag redan lagt in????? Eller är det barajag som kan se dem?
Anki
Så där ja...
Nu fungerar det med albumet...Airamya hjälpte mig...TACK SNÄLLA!

Ja mitt land ligger så snällt här utanför dörren idag och bara vilar sig efter gårdagens chock!!!!!
Regnet duschar dess nakna jord och både landet och jag har nog lite värk idag. Jag i mina ovana fingrar och landets växter har nog ont i sina rötter. Ni kan ju tänka er. Ingen som har rört landet sedan våren 2002!!!!:o Nja nästan. Jag drog några ogräs där förra året men det var nog ingen större chock.
I morgon hoppas vi på sol och då får nog landet vila sig också. Jag ska nog bara grejja lite grann i kanterna.
Stenarna ska få sig en uppryckning blink.gif i morgon precis som ogräsen fick i förrgår.
Anki
Hej och goddag!
mad.gif Varför ska det regna när man ska göra något utomhus och vara fint väder när man ska göra något inomhus????????¨
Idag kände jag för att vara ute och göra ren stenarna runt landet men så blir det icke!
Skulle jag ha varit själv hemma skulle jag nog sprungit ut mellan skurarna (kanske) men jag kan ju inte hålla på så när jag har en lite skrutta som måste kläs på och av hela tiden....

En liten fråga till någon rosexpert!
När jag rensade i mitt land och skulle ta bort de lösa roskvistarna var det alldeles som murket nere vid knölen där alla kvistar utgår ifrån. Blir det så när rosen dör eller är det någon sjukdom? Kan ju vara bra att veta för då kanske man inte ska sätta ner rosor på den platsen.
kerstin z5-6
För mej låter det som en död ros .. inte nödvändigtvis någon sjukdom alls . Fint att du fått igång album
Hälsar K
Anki
Hej å gokväll.
Idag har jag varit ute och pysslat en liten stund. Skurade två stenar och rensade lite mera runt rosorna och lavendeln.
När jag skulle kolla en ros som jag trodde var död var den lite grön längst ner.
När jag klippte av den var den bara grön längst ut mot "barken" och död ved längst in! Ungefär 90% död och 10% grön!
Kan man se den som död då?
Airamya
CITAT (Anki @ 14-04-2005, 23:30)
Ojojoj.....Hoppas du skojar lite nu när du säger att du nu ska titta på min lilla följetong eftersom du missar Gröna rum.
Här har vi då universums två största motsatser.

laugh.gif laugh.gif tongue.gif Ja, jag menade inte att jämföra dina bilder med Gröna Rum direkt... snacka om att skapa prestationsångest.... laugh.gif rolleyes.gif
Kul att du fick ordning på albumet. smile.gif
Anki
Oj oj oj vad allt blev tok med denna rabatt. Jag har ju inte fått någon ordning alls. Hela vår trädgård har vuxit igen. Jag kan juinte klippa gräs när min sambo inte är hemma och tar hand om vår dotter. och när han är hemma bara regnar det....Fy sjutton...Måste få någon ordning snart!
kerstin z5-6
Var sitter det gröna -är det under "knölen " är det bara rotunderlaget som lever ..
Anki
2006 års fortsättning på "Bland rosor och Lavendel!" Någon som minns detta från förra året????

Kolla in mina bilder hur det blev då!
I dag när jag fick en stund ledig tog jag mig i kragen och gick ut i ren ilska och grävde bort det mesta utom de levande rosorna...och några av aklejorna... jag gillar dem wub.gif
Lavendel, maskrosor och några aklejor fick åka skottkärra till komposthögen.

Nu har jag kommit till 1/4 av landet och det känns så bra. Nu ska jag börja om från början med detta land.. Jag tycker att det är svårt att fräscha upp ett helt igenvuxet land. Det blir så mycket rötter kvar och massa gräs som växer upp under plantorna...

Så det får bli 1 års plantor, nya rosor (får flirta med guben) och kanske kanske kanske några lavendel plantor.. Tycker de är så jobbiga att rensa kring...Iallafall de gamla... Men eftersom denna följetong heter "Bland rosor och Lavendel" borde jag ju ha kvar lavendel... Nu kan ju vissa aktörer i följetonger försvinna men då elak är inte denna författare.

Om jag nu lyckas med att fortsätta med landet så ska jag lägga ut kort igen...
Hoppas ni vill fortsätta att läsa denna följetong i år också och pusha på mig lite mera i år så jag blir tvungen att fortsätta...
Ha en underbar sommar!!!!

/Anki
Anki
Nu har jag lagt in två bilder hur mitt land ser ut idag...
Jag grävde ju upp en del i går kväll. Så här ser det ut idag. Ena sidan har jag inte börjat med. Den andra sidan har jag 1/4 kvar på.

Mina rosor som växer där är lite bångstyriga. Vet ni om man kan frisera dem lite så man slipper riva sig varje gång man går förbi?

Någon som har något tips på vad jag kan sätt efter kanten. Kantlobelia? Eller är det lite tråkigt? Finns det något annat fint?
Hur blir kantlobelian.... hänger den sig över kanten eller ska jag köpa hänglobelia. Men de blir så stora och de kanske vill hänga i amplar och över blomlådskanter?
Skulle vilja ha lite blommor i grupper i olika höjder.
Landet ligger på norrsidan och solen kommer fram så här på eftermiddagen. Korten är tagna runt 16-tiden så då ser ni ungefär hur solen står. Ska man ha skuggtåliga närmast ytterdörren och andra blommor närmare vägen där solen ligger på lite längre?

Hmmm.... Kul om ni kan tipsa.. Jag brukar alltid få testa mig fram med varierande resultat!

Ha en bra dag!
Airamya
laugh.gif laugh.gif biggrin.gif Jag blev så GLAD när jag såg att följetongen fortsätter! Visst minns jag den smile.gif
Jag tycker inte lobelia är tråkiga, jag tycker de är fina jag... Kantlobelia brukar hänga sig lite över kanten när de vuxit till sig och jag tror det skulle bli jättefint där. Hänglobelia hänger ut lite för mycket för att ha i rabatt tror jag.

Återkommer med förslag om jag kommer på nåt bra smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon