Full version: Spansk näva?
Näcken
Jag funderar på att sätta ett par Spanska nävor i min rabatt, de verkar fina och långblommande.

Men jag har för mig att jag läst att de kan "ta över" rabatten nästan lite ogräsliknande. Stämmer det?

Finns det andra bättre nävor?
Ewa L
Jag har lite negativa erfarenheter av Spansknäva. Inte för att den tog över, utan för att den blev betydligt högre och rankigare än vad jag hade föreställt mig. 30--40 cm står det i böckerna, men mina blev gott och väl över 60 cm!! I år har den fått flytta bak i en annan rabatt med lite "sämre" läge och jord. Får se om jag tycker bättre om den där.
bergslagen
Hej,är det något det finns gott om så är det nävor.
Jag brukar gå in på den här tjejens hemsida,hon har så vackra bilder.
Klicka på växtbilder och du kan nog inte slita dig på ett bra dag.
Lycka till!
M

http://hem.passagen.se/marif/
Betty
CITAT (Ewa L @ 14-04-2005, 07:37)
Jag har lite negativa erfarenheter av Spansknäva. Inte för att den tog över, utan för att den blev betydligt högre och rankigare än vad jag hade föreställt mig. 30--40 cm står det i böckerna, men mina blev gott och väl över 60 cm!! I år har den fått flytta bak i en annan rabatt med lite "sämre" läge och jord. Får se om jag tycker bättre om den där.

Det finns massor av olika nävor, jag tror att din näva var felmärkt.
Tror inte att det är en spansknäva - Geranium endressii om den blev så hög som över 60 cm.
Nävor
Fotogalleri med massor av nävor, Mera geraniumbilder, Och ännu fler...
Märks det att jag gillar nävor..? tongue.gif
Näcken
Bra då ska jag satsa på Spansk näva och kanske några till, vilka fler är långblommande?

Jag har sedan tidigare Blodnäva, som jag gillar. Den har även fint bladverk vilket jag tycker är viktigt.
Betty
L:a Fiskaregatans Trädgårdsbutiks sida finns massor med nävor och där finns även upplysning om höjd och blomningstid.
Ewa L
CITAT (Betty @ 15-04-2005, 11:13)
Tror inte att det är en spansknäva - Geranium endressii om den blev så hög som över 60 cm.

Jodå, det var Spansknäva. Eftersom jag blev lite snopen (och besviken) själv har ett äkta Geranium-proffs tittat på den.

Hans "dom": Alltför god jord tillsammans med det myckna regnet 2004.

Den blev inte direkt 60 cm hög, det klarade den inte. Men revorna stack iväg.

Nåja, de har fått nya platser sedan i höstas får se hur de uppför sig där. rolleyes.gif

Äskar också Nävor (bl.a.) wub.gif Fina länkar!!
Näcken
Oj vad massor av nävor, bor ju nära Lund jag kanske ska ta en tur dit.

Visste inte att de hade sådana, trodde de mest hade lökar och frön
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon