Moster Mynta
Har idag kollat in mina övervintrande dahliaknölar och märkte till min fasa wacko.gif att endel skrumpnat ihop, de har visst haft det lite för torrt... Nå tackolov fanns det nog också sådana som ännu verkade fasta och livsdugliga så imorgon ska jag lägga dem i krukor och förkultivera dem i källaren tills frostnätterna är förbi.
Mina frågor:
-Kan man plantera dem krukor med vanlig trädgårdsmylla eller är torvjord överlägset bäst?
-Nu är de "stora kimpar" med 10-15 knölar/"klimp" hur ska jag dela dem?
Bara några knölar per kruka eller?

kan ju ännu tillägga att det är en jättesöt Dahlia, mycket enkel, klarröda kronblad, gul i mitten. rolleyes.gif
-namnet??
Kajsa
Lite olika dahlior
Du kanske hittar din här. Plantera i bästa jorden U- jord för krukor eller bra krukväxtjord med leccakulor, inga billiga säckar, dahlior är hungriga.
Man kan dela knölen med en vass kniv, men varje del ska ha ett par ögon, kan man inte se det kan man lägga knölen i jord, och sedan ta upp den efter några dagar då ser man. Låt snittytan torka lite först när du delat.
Hur många knölar i krukan beror på hur stor sorten är ( och krukan ) en stor kaktusdahlia då kanske en räcker, men det finns ju små kruksorter. Men ska dahlian orka spotta fram blommor till hösten får det inte vara trångt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon