Full version: Örter mot stress
Christoffer
Saxat från sidan: http://members.tripod.com/~Moiraine/treatment.html
Christoffer
Denna lista är bara en lista, men innan ni stoppar i er något, ta grundligt reda på utvald växt/växter, då vissa kan bli ödesdigra vid en något större dosering.
Kattgräs
Bästa tips jag har är en kopp pepparmynte-te. Gott och avslappnande på kvällen. Men behöver man mer rejäla grejor så är det kanske bättre att få det på recept eller remiss till sjukgymnast?

(Sen undrar jag, om man får kopiera över så där mycket text egentligen? Det var väl hämtat från länken? unsure.gif )

En av de där växterna är Cannabis sativa. Det är olagligt att stoppa i sig hampa i Sverige och att odla den. (Utom att odla industrihampa, men det struntar polisen i.) Så det är väl ingen som gör hoppas jag.
Christoffer
Tog bort listan och behöll länken, men jag tror att man får klistra in text från sidan om man skriver källan, men jag är inte säker. Det kanske var för mycket text. Tog i alla fall bort den.
Dulcamara
Som alltid måste man ju ha en egen kunskap i botten innan man använder sig av läkeväxter, man kan inte bara gå efter en lista. De mest potenta läkeväxterna är också i allmänhet de giftigaste och kräver stor kännedom om dosering och verkan om man skall kunna använda dem. Det är ju inte förbjudet att odla och använda belladonna, nattskatta, besksöta, digitalis, bolmört m fl som fanns i listan, men jag skulle verkligen inte rekommendera någon att faktiskt bruka dem för avslappning. Man får komma ihåg att när de var i bruk så var kunskapen mycket större om användningen av dem, hur de skulle växt för att innehållet av de verksamma ämnena skulle vara rätt osv. Men jag tycker det är mycket intressant information och en kulturhistoriskt viktig gärning att odla dessa växter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon