Full version: Rhodedendron
Eva L
När och hur ska jag beskära mina rhodedendron?
Vi har dom utanför vårt köksfönster i nyköpt villa. Buskarna är
ca 10 år gamla.
Lotta i Gbg
Varför ska du beskära dem? Rhododendron beskär man inte om man inte har en anledning. T ex för att komma fram eller att de är grymt risiga och man vill föryngra dem.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp man måste sällan beskära Rhododendron men har den börjat bli för stor så att det börjar växa över fönstret så kan man beskära växten på vårvintern. Man brukar klippa intill en sidogren så beskärningen syns så lite som möjligt. Vid beskärningen ska man försöka behålla växtens naturliga form. Klippningen ska helst inte synas så tydligt.

Är Rhododendronplantan i god till tillväxt och trivs på sin plats så brukar den även klara hårdare nedskärningar.
Hannele
Man behöver inte beskära dessa buskar, utom när de blivit gamla och fula och har döda grenar... Varför tror så många trädgårdsägare att man MÅSTE beskära och beskära...
Jag menar att om man missar ett år - så händer det absolut INGENTING! Inte ens med rosor och klematis och äppelträd... Man kan i lugn och ro sitta i sin fåtölj på vintern, studera och fundera, hur man ska rätta till allt man missat. Fixa det NÄSTA år. Det går, ingen panik!

"i nyköpt villa"
Gör ingenting första året! Såga eller klipp inga träd eller buskar... Låna böcker på biblioteket, promenera i er nya trädgård, fotografera, skriv trädgårdsdagbok, fika, fundera... Gräv försiktigt: Det kan finnas massa vårlökar, tidiga vårperenner - vad som heslt! Många har ångrat efterår, när det förstått värdet av vad de haft.
Många av oss har övertagit ovårdade övergivna trädgårdar och det har gått alldeles utmärkt att fixa till buskar och träd efter flera år träde, eller hur?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon