Birgitta (zon II)
13-04-2005, 21:59
Jag vill investera i en bok om inomhusväxter och undrar om ni kan rekommendera någon?
Den ska vara ingående i skötselanvisningar och vara ganska ny så den har med de blommor som är vanliga i affärerna idag. Tydliga bilder är också viktigt.
Det ska alltså vara en bok av typ uppslagsverk om krukväxter.
Jag har en bok som heter Krukväxter av Lena Månsson från ICA bokförlag. Den är från 1998. ISBN 91-534-1688-0
I boken finns beskrivningar på över 500 krukväxter och under varje rubrik finns vilken familj den tillhör, olika namn, härstamning, beskrivning av växten, ljusbehov, Skötsel, förökning och sist men inte minst andra arter och sorter.
Jag tycker mycket om denna boken som jag använder som uppslagsverk till det mesta som rör mina krukväxter.
Ciczi
Min bästa "bok" är Internet.
Där hittar man i stort sett allt.
Både bilder och skötselråd.
Nathalie84
18-04-2005, 08:08
kulturväxter i kruka -av john lemte.
Det är en bok som handlar om fruktväxter och mer exotiska arter som man kan odla i hemmet.
Jag rekomenderar också "Krukväxter" av Lena Månsson! Den är suverän och innehåller "allt". Köp den! :)
TeliaNet
18-04-2005, 18:44
CITAT (Nathalie84 @ 18-04-2005, 09:08)
kulturväxter i kruka -av john lemte.
Det är en bok som handlar om fruktväxter och mer exotiska arter som man kan odla i hemmet.
den boken är min bibel, men det står inte mycket till skötselråd.
Kolla på biblioteket - när du bläddrat och tittat lite vet du nog vilken bok som passar dina behov bäst och så kan du kolla om bokhandeln har den eller gå till ett antikvariat om den är gammal. Då kan du kolla på tex
BokbörsenLycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.