|
Full version: Tvätta matta?
Christoffer
13-04-2005, 22:04
Jag har en matta som egentligen behöver lämnas in till kemtvätt... Den är av vävd ull. Vad kan hända om jag försöker mig på att tvätta den i tvättmaskin på 40 grader? (alltså maskin avsedd för mattor, inte vanlig)
Blir den helt förstörd?
Det är mycket troligt att de krymper och blir ganska "konstig" liksom... Mvh Fenja
Ull skall inte tvättas i mer än 30 grader för sen reser sig fjällen på hårstråna och då tovar ullen ihop sig...detsamma händer om den arbetas för mycket...den filtar sig Du kanske kan skura den försiktigt i badkaret och sedan låta den dropptorka och om du har möjlighet låta den torka plant... Men förvänta dig inte att den helt skall vara sig själv sen...
Christoffer
13-04-2005, 22:11
Ånej. Och jag som trodde att jag skulle komma billigt undan. Om den krymper, så gör det inte så mycket, men blir det konstig, då...
ninnisky
13-04-2005, 22:15
CITAT (Tesa @ 13-04-2005, 23:10) Ull skall inte tvättas i mer än 30 grader för sen reser sig fjällen på hårstråna och då tovar ullen ihop sig...detsamma händer om den arbetas för mycket...den filtar sig Du kanske kan skura den försiktigt i badkaret och sedan låta den dropptorka och om du har möjlighet låta den torka plant... Men förvänta dig inte att den helt skall vara sig själv sen... Hade just tänk att skriva samma tips till dig. Har tvättat flera småmattor på detta sättet. Har funkat jättebra
Jag har gjort både och, både tvättat plant liggande och i speciell maskin på 30°C. Visst blev mina Röllakan lite "konstiga" efter tvätt = lite bucklig. Men det ligger ju ut sig. Men de blir verkligen rena. Krympt har ingen gjort. I sommar satsar jag på att först skura av uteplatsen med den nyinköpta högtryckstvätten, därefter använda den på mattorna. Lämna in på kem-tvätt har jag bara gjort en gång och då frågade jag dumt nog inte efter priset innan. 800,- skulle de ha!! Det hade blivit billigare att slänga mattan.
Bettson
14-04-2005, 08:20
Jag har nog tvättat mattor i sjön i yngre dagar. Trots att jag använde såpa så skulle man väl bli skälld för miljöförstörare idag.
Mattan halvflöt lisom ett bra tag så att man kunde skura med skurborsten försigtigt.
Sköljningen var viktig och sedan fick den ligga och torka plant på bryggan. Etersom bryggan släppte igenom vattnet mellan bädorna så var det ingen riska för att mattan skulle torka för långsamt och ruttna med dålig lukt.
farbror B
14-04-2005, 08:27
[B][I][COLOR=red]Huvudsaken är att man inte kraftigt gnuggar mattans yta, som får ullhåren att tova ihop sej, både mönster och form kan bli annorlunda efter det. Om mattan bara behöver tvättas för att det var länge sedan kan du lugnt tvätta den i karet som tidigare föreslagits, och bara försiktigt använda händerna och såpa. Om mattarn har fläckar, spill mm, så ska man avlägsna allt "överflödigt" innan mattan ska tvättas, gärna när det torkat och sedan använda en mindre borste, som man pressar hårt mot fläcken och rör i små små cirklar, så att stråna går ner i materialet, men inte gnuggar ihop mönstret eller så.
Man kan med fördel använda nagelborsten, som är liten och har lagomt hårda borst. Dessutom tappar den inte borsten som en hård skurborste gärna gör.
Lycka till!
kristerh
14-04-2005, 08:41
I finland är det vanligt fortfarande att kvinnorna ligger vid en brygga och tvättar sina mattor, fast det kanske bara är trasmattor krister
Tvätta inte mattan i maskin! Det finns mattvätt att hyra.Jag tvätta min matta med min Kirby,har mattvätt som tillbehör,den blir som ny och är inte jobbigt att göra.
Christoffer
14-04-2005, 21:43
Vad är Kirby för något? Och hur ser en mattvätt ut?
Är det något speciellt sorts skum som man ska ha till ullmattor?
ninnisky
14-04-2005, 21:51
CITAT (Christoffer @ 14-04-2005, 22:43) Vad är Kirby för något? Och hur ser en mattvätt ut?
Är det något speciellt sorts skum som man ska ha till ullmattor? Ta en titt här http://www.radron.se/templates/test____3247.aspSverker i Plus tog upp Kirbys försäljningsmetoder för nån vecka sedan! Inget vidare positivt - men den kan ju vara bra för det
kristerh
15-04-2005, 09:09
CITAT (ninnisky @ 14-04-2005, 22:51) CITAT (Christoffer @ 14-04-2005, 22:43) Vad är Kirby för något? Sverker i Plus tog upp Kirbys försäljningsmetoder för nån vecka sedan! Inget vidare positivt - men den kan ju vara bra för det  Jag hade en som demonstrerade Kirby hemma hos mig för nåt år sedan, det ringde någon och ville tvätta en matta hemma hos mig helt gratis  visst tänkte jag redan bestämd på att jag inte skulle köpa någon eftersom jag har centraldammsugare o är nöjd med den, och det sade jag till dem när de ringde, men de ville komma ändå. och visst de tvättade mattan och det blev bra men som sagt försäljning blev det inte, de ville ha 22000 på den tiden, maskinen verkade väldigt bra men var fruktansvärt bullrig. krister
Hannele
15-04-2005, 09:50
CITAT (Christoffer @ 13-04-2005, 23:04) tvätta den i tvättmaskin på 40 grader? I 40° förstör du mattan, du ska tvätta kallt, med lämplig ylletvättmedel. Många tvättstugor har stora mattt(svättmaskiner, min mor har.)
Eva i Skåne
15-04-2005, 13:32
Jag har läst tips om att man ska ta ut och tvätta sin mattor när det är torr snö ute. Alltså ordentligt kallt, så det är fel säsong nu. Då ska man gnugga lätt med snön på mattan och sen skaka/ borsta bort snön och mattan ska ha fått en uppfräschning Det gäller kanske mest "äkta" mattor, men borde funka på en ullmatta också tycker jag. Jag har en ljus, lite "finare matta" som jag ärvt och den hade sannerligen behövt en tvätt, men varje gång det varit torrsnö lyckas jag komma på något annat att göra, sitta här t ex  , för vem vill ut och skura mattor i vinterkylan? För övrigt har jag bara trasmattor. Dom kan man tvätta i tvättmaskinen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|