Full version: ska de vara sega?
jessica zon6
Hur är det med gentiana,verbena hastata och eryngium,jag har kylt,men ingenting vill hända,är de känd för att vara sega,eller har jag misslyckats?

Hur är det med hostan,de har haft undervärme,fuktigt,och täckt med jord men under 4 veckor har bara en tittat upp,jag har nu satt sådderna kallt,var det en dålig idé???

Sådder som det inte har tittat upp ett fåtal,är det läge att spara dessa något år till,utifall att de vill gro senare?eller brukar ni andra kasta sålådorna sen...
smile.gif
mvh jessica
kerstin z5-6
spara sådderna , sätt hostan ljust igen , Gentiana o Verbena är görsega
har aldrig klarat att få upp Gentiana utan GA3
Ullet
Så bra, min gentiana gror inte.. Vad är GA3? *S*
jessica zon6
Tack!
Nu är hostan framtagen från kylan,och hade några frön kvar av gentiana,så de ligger i ga:3 och skvalpar.Hoppas att det fungerar bättre. smile.gif

Ytterligare en liten fundering,har sått i flera omgångar molucella,men bara ett fåtal har tittat upp.
Ska de filas och blötläggas innan sådd och hur djupt ska de sås???
någon som vet....

mvh jessica
Helen i Piteå Zon 5
Molucellan är ljusgroende coh gror rätt snabbt i rumsvärme. Verbena hastata frösådde jag -04, satte ut fröna i feb. och de började gro enligt mina anteckningar 30/4. / Helen
kerstin z5-6
GA3 är ett groningshormon som förekommer i naturen , men enklast kan köpas i pulverform , lite vita korn o botten på en påse räcker ett år -7 can dollar på Gardens North
jessica zon6
Aha!då ska jag testa att så ytligt,eftersom jag täckte fröna förrut.

/jessica
kerstin z5-6
Gäller föresten även gentiana , men det visste du nog redan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon