Full version: Upp som en sol
Ewa L
När jag kom hem från jobbet — sent på kvällen — hade mitt paket från Hortogreen anlänt. Det blir ju som julafton och födelsedag samtidigt. rolleyes.gif tongue.gif

Inser då till min fasa att det dj-a puckot från DHL har ställt det — ja var tror ni??
På plattorna???
På trappan????

Nej. Mitt i rabatten!! mad.gif Till och med till hälften en Bruddutzia. Lökar etc halvvägs upp.

Min månskensrabatt som jag anlade som en "Mehlie memorial" förra våren. Och mitt i detta en kartong vägandes 14 kilo. Dessutom två feta fotavtryck för att kunna ta sig dit.

Jag bara satte mig ner och stortjöt.

Visst, jag kommer att reklamera och kanske få en hundring eller två, men det är ingenting mot det besvär jag får.

Känner också lite grand som så; har beställt från Hortogreen flera gånger tidigare. De tar inget ansvar för själva leveransen. Kommer jag att våga beställa där fler gånger? unsure.gif
Yin o Yang
Så fruktansvärt okänsligt gjort mad.gif mad.gif . Hoppas att förstörelsen inte blev total unsure.gif
Monica M zon 4
Så korkat. Hur kan man komma på tanken att ställa en tung paket i en rabatt. Framförallt som det verkar ha funnits gott om plats runt om. Ring och klaga! Hoppas dina blommor repar sig.
Sulawesii
Vilken idiot, rent utsagt!! Hur kan man vara så dum??

*Tröstekram*

Tycker att du ska anmäla det iallafall.
Ciczi
Sicket PUCKO!!!!!

*tröstekram* härifrån också... Om någon hade gjort så med mina rabatter hade jag .........!

Ciczi
renate
Det var ja hemsk,maila och klaga.Jag fick mitt paket och det lag på trappan som alltid.Konstigt att lägger det i en rabbat.Hoppas inte rabatten blev förstört.
Caprice
Instämmer till fullo...!

Vilket pucko..!!

Självklart ska du påpeka detta..! mad.gif

Hoppas de små liven klarat sig...? ohmy.gif
De under paketet alltså...

Caprice
Ina
Kanske skulle du kontakta DHL i första hand - det är ju ändå en av deras personal som har vandaliserat din rabatt.
Hortogreen bör få reda på vad som hänt och kanske byta företag som dom anlitar för transporter... ?

Funderingar och tröstkramar från Ina!
Ewa L
Jodå, jag ringde direkt och klagade! mad.gif

Och växterna inunder har defintivt tagit skada. Hade besiktning igår-kväll. Bruddutzian kan nog hämta hem. Halva Azalean 'Persil' är också knäckt. Vet inte om jag är så intresserad av en halv buske, men den är alltså full med knopp — för första gången!

Lite extra bedrövligt iom att jag har gjort mig så mycket besvär för att få tag på speciella växter till just denna rabatt.

Gjorde den när Mehlie dog i maj förra året. En tanke var då också att de växter jag hade i blått/rosa på andra sidan plattorna, skulle här återfinnas i vitt. Det har naturligtvis inte alltid varit helt lätt.

Dessutom en hel del lökar. De har väl iofs inte gått åt fanders för alltid. Åtminstone inte Narcisser och dyl. Men de dubbla tulpanerna är jag osäker på om de kommer upp något mer. Nyare sorter brukar ju inte vara så generösa med det.

Nåja, jag skall göra en lista och skicka in så några hundralappar får jag säkert tillbaka. Det är dessvärre ingen tröst idag. sad.gif
Ina
Pengar kan ju inte återskapa din förstörda rabatt! Det tar ju tid och det kan dom ju inte ge dej... sad.gif

Tycker så synd om dej och är så arg på puckot som dumpade paketet i rabatten!
solkatten
Ewa L
Kontaktade du DHL eller Hortogreen?
Det är ju DHL som har förstört blommorna och som ansvariga för transport så borde de veta hur man avlämnar paket utan att förstöra för mottagaren.
Intressant att få veta vad dom svarde.
adrian
Fan vad ruttet att göra så.. mad.gif

Det låter som den galopperande detektivenm när han ska lämna över ett paket och spelar fotboll med det hela vägen fram till dörren, och sem stod det ömtåligt på paketet för det var gjort av glas... biggrin.gif

Killen som gjorde detta borde få plantera om hos dig så att han lär sig mer om vad han förstört, prata med hans chef...smile.gif

Jag tror detta är bättre och kanske han växer som människa för en gångs skull.

Hoppas det ordnar sig med rabatten.
Ewa L
CITAT (solkatten @ 14-04-2005, 14:15)
Ewa L
Kontaktade du DHL eller Hortogreen?
Det är ju DHL som har förstört blommorna och som ansvariga för transport så borde de veta hur man avlämnar paket utan att förstöra för mottagaren.
Intressant att få veta vad dom svarde.

Jag kontaktade Hortogreen, för deras info. De blev förskräckta med tar förstås inget ansvar. Hoppas bara de ser till att det inte händer någon annan.

Sedan har jag kontaktat DHL, som har gjort en skadeanmälan per telefon. Jag måste också inkomma med en skriftlig — ej e-mail — anmälan.

Adrian:
"Det låter som den galopperande detektivenm när han ska lämna över ett paket och spelar fotboll med det hela vägen fram till dörren, och sem stod det ömtåligt på paketet för det var gjort av glas... "

Det var precis vad jag tänkte eftersom det stod "OBS! Ömtåligt! Levande växter" på paketet. Så paketet som sådant var de alltså rädda om. Men 14 kg sätter sina spår i en späd vår-rabatt. Dessutom de två stora fotstegen!! De har sjunkit ner säkert 5 cm eftersom jag har jordförbättrat så mycket där.
Blomstertanten
Känner verkligen med dig !

Vet hur det känns att få rabatter förstörda ! mad.gif Här blir masssor förstört varje vinter när fastighetsskötaren plogar sönder hälften ! Han verkar inte fatta att det inte behöver plogas där wacko.gif Han vet ju att det är rabatter där unsure.gif

Dessutom kör folk (mest taxi och färdtjänst) i en av rabatterna ! Hjulspår tvärs över lavendel, blåsippor, rosor och annat ! Man kan undra om de överhuvudtaget har körkort unsure.gif
Ewa L
Eftersom jag vet att ni vill ha eventuella slut på följetongerna unsure.gif tongue.gif kommer här rapport om vad som hänt se'n sist.

Eftersom jag inte hört ett ljud ifrån DHL efter mitt upprörda reklamationsbrev skrev jag ett icke mindre upprört e-mail för några veckor sedan och refererade till mitt brev.

Fortfarande utan något svar från dem. Men igår damp det ner en utbetalningsavi på hela beloppet!! Utan ursäkt eller kommentar. Borde självklart bli glad för pengarna som ju de fakto ersätter alla plantorna, men jag hade velat haft en liten ursäkt också. sad.gif Nåja. Man kan ju inte få allt här i världen.

Det lite underliga i sammanhanget är att en perenn (Vit japansk akleja) som jag trodde var död (och reklamerade) kom igen, om också lite ynkligt i år. Däremot en annan (Vinca minor, vit) som jag absolut trodde skulle klara det, gjorde det inte. Så de tog ut varandra prismässigt.

Det blev en mycket dålig affär för DHL denna transport. Visserligen för mig också ur jobb-synpunkt, fortfarande som ett hål i rabatten där, men är ändå nöjd över att de ersatte mig ekonomiskt. Men som sagt; en liten ursäkt... unsure.gif
Anma
Ja, en ursäkt hade varit på sin plats, men det är svårt med stora företag, dom verkar tro att dom kan leva på sitt rykte utan att behöva upprätthålla den. Roligt ändå att du fick tillbaka hela beloppet du yrkat! Grattis!
Elizabeth
Jag jobbar på ett transport- och logistikföretag (dock inte DHL) och har aldrig hört om något liknande. wub.gif wub.gif

Tycker dock att det är konstigt att Hortogreen inte tog sitt ansvar. Du var ju DERAS kund och inte DHL:s som de använde som sin underlevarantör. Alltså skulle DE hantera reklamationsärendet. Slarvigt och inte det minsta servicevänligt. Jag skulle inte fortsatta handla hos dem!

Reklamerar våra kunder till oss så tar VI hand om reklamationen och inte hänvisar dem till åkeriet (vi har ju också våra underleveranöter).

Men att man överhuvudtaget kommit på tanke att lägga ett paket i en rabatt! Idioter finns överallt! mad.gif mad.gif mad.gif
Ewa L
CITAT (Elizabeth @ 05-07-2005, 16:04)
Jag jobbar på ett transport- och logistikföretag (dock inte DHL) och har aldrig hört om något liknande. wub.gif wub.gif

OBS! Seriös och inte näsvis fråga.
Vad är det du inte hört talas om? Att de är så klantiga? Att de inte bad om ursäkt? Eller att jag fick ersättning?

Jag kontaktade självklart Hortogreen först. De funderade en stund och ringde mig sedan tillbaka och menade att det var en sak mellan mig och DHL. Och jag — som fullständig lekman — tyckte nog att de hade rätt i det. Deras uppdrag upphör väl iom att transportföretaget tar över.

Vi skeppar också produkter över hela världen, men jag antar också att om en av våra produkter kommer fram skadad till ex.vis Australien så är det speditören och inte fabriken som är ansvarig.

Nåja, jag borde väl vara nöjd, och det är jag också. Men som sagt; en liten ursäkt hade smakat bra.
Skulle också gärna vilja veta vad de sade till mannen med 45-orna.
Elizabeth
och en sak till:

Det är faktiskt sällan som man får ursäkt när någon gjort fel.

Jag tänker t ex på när man får för lite växel i kassan eller extraprisrabbaten inte är med utan man kör med ordinariepris (trots att man lockat kunderna till affären med extrapriser....) och påtalar det för kassörskan. Hon rättar till felet men ursäkten får man glömma. Det är mer regel än undantag, tycker jag.
Elizabeth
CITAT (Ewa L @ 05-07-2005, 16:14)
Vad är det du inte hört talas om? Att de är så klantiga? Att de inte bad om ursäkt? Eller att jag fick ersättning?

Jag kontaktade självklart Hortogreen först. De funderade en stund och ringde mig sedan tillbaka och menade att det var en sak mellan mig och DHL. Och jag — som fullständig lekman — tyckte nog att de hade rätt i det. Deras uppdrag upphör väl iom att transportföretaget tar över.

Vi skeppar också produkter över hela världen, men jag antar också att om en av våra produkter kommer fram skadad till ex.vis Australien så är det speditören och inte fabriken som är ansvarig.

Nåja, jag borde väl vara nöjd, och det är jag också. Men som sagt; en liten ursäkt hade smakat bra.
Skulle också gärna vilja veta vad de sade till mannen med 45-orna.

Nej, Hortogreens uppdrag upphör inte när transportföretaget tar över. Nu har de varit mycket bekväma och slussade de dig vidare (läs: blev av med bekymret), men de har ett ansvar mot kunden att uppdraget sköts på rätt sätt på alla sätt och viss. Sedan får de ta diskussion med transportföretaget och yrka ersättning för skadorna från det.
Kakaduan
Jag tycker också det är fel att du skulle behöva dra hela lasset. DIN affär är med Hortogreen. Vem de sedan anlitar är deras problem - om det sedan är DHL eller AB Ruffel & Båg - det ska ju inte du behöva sota för. Dålig stil!

Kakaduan
Elizabeth
Jag pratade om saken med vår reklamationsansvarig.

Det är tydligen så att en del företag väljer att agera på samma sätt som Hortogreen och försöker bli av med problemet genom att hänvisa till transportören. Står kunden på sig och vill inte bli behandlat på det sättet så tar dem hand om ärendet själva.

Andra företag, mer service- och kundvänliga, sköter kundkontakten själv och i bakgrunden kontaktar transportören betr. reklamationsärendet. Kunden ska inte behöva att bli hänvisad hit och dit och förklara sig för flera (transportföretagen har ofta sina egna leverantörer dvs. mindre åkerier....).

En sak är klar: Att få en ursäkt är det minsta man kan förvänta sig i sådana fall.
Ewa L
CITAT (Elizabeth @ 06-07-2005, 16:16)
En sak är klar: Att få en ursäkt är det minsta man kan förvänta sig i sådana fall.

Tack för dina klargöranden Elizabeth! wub.gif

För mig var det mer eller mindre OK att fixa detta med DHL eftersom jag är van vid att fixa etc. Är dessutom inte någon "snäll liten mus" utan mer av "rytande lejon". Så det drabbade ju så att säga rätt person. tongue.gif Och i ärlighetens namn fick jag ju mer än en ursäkt, jag fick fullständigt skadestånd som jag yrkat.

- - -

En otäck tanke slog mig igår: Jag hörde alltså inte ett dugg på flera månader efter mitt brev. Välskrivet och förklarande (men lite argt). Underskrivet av mig som privatperson, med fullständigt namn och adress.

När jag blev förbannad för att jag inte hört något för c:a 10 dagar sedan och skickade ett e-mail gjorde jag det från jobbet. Jag har autosignatur... Alltså syntes företaget (stooort, speciellt inom branschen) och titel (som kan låta lite snofsig och ev. hotande).
Kan det ha varit så jäkligt att det spelade roll? sad.gif Alltså att de gjorde skillnad på person?? unsure.gif
Eller var det bara att de avvaktade för att se om jag tänkte ge mig, vilket jag hellre hoppas.
mulle
Det är nog precis så jäkligt, Ewa L!
Jag har också "krafter bakom mig" och jag har upprepade gånger märkt en markant skillnad i behandling om jag tar kontakt som privatperson utan titel och företag eller mailar från jobbet.
Bästa exemplet hittills är IKEA som sålde mig en fullständigt felkonstruerad stol och bara fnös åt mina reklamationer då jag ringde upp dem. Men då jag skrev ett ilsket brev från jobbet ledde det till att en helt ny stol kördes hem till min yttertrappa på Åland... (Lämpades dock inte av i rabatten...)
Så ingen ska tro att jämställdhet råder i vår Nord... mad.gif
Mulle
Elizabeth
Eva, jag hoppas också att det inte haft någon betydelse att man kunde se var du jobbade mm men självklart kan man inte vara säker på det.....

Å andra sidan vet jag att reklamationsärenden brukar ta tid, du hade ju besiktning och sedan ska kvarnarna mala innan det till slut resulterar i ett utbetalningskort.
Fredi
CITAT (Ewa L @ 07-07-2005, 07:17)
En otäck tanke slog mig igår: Jag hörde alltså inte ett dugg på flera månader efter mitt brev. Välskrivet och förklarande (men lite argt). Underskrivet av mig som privatperson, med fullständigt namn och adress.

När jag blev förbannad för att jag inte hört något för c:a 10 dagar sedan och skickade ett e-mail gjorde jag det från jobbet. Jag har autosignatur... Alltså syntes företaget (stooort, speciellt inom branschen) och titel (som kan låta lite snofsig och ev. hotande).
Kan det ha varit så jäkligt att det spelade roll? sad.gif Alltså att de gjorde skillnad på person?? unsure.gif
Eller var det bara att de avvaktade för att se om jag tänkte ge mig, vilket jag hellre hoppas.

Titel och arbetsplats spelar stor roll, tyvärr. Jag har märkt det tydligt - inte bara vid klagomål utan även i sociala sammanhang - efter att ha bytt från prestigefylld branch till mindre glamorös sådan (och dessutom från multinationellt företag till lokalt dito).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon