hej, rådjuren har käkat upp körsbärsplommonträdet (busken) rejält och lämnat efter sig stubbar till grenar, på ca 40 procent av busken. Hur brukar ni göra; låter ni tuggresterna sitta kvar eller klipper ni av grenarna helt alt delvis? /nypan
Big Gardener
14-04-2005, 09:55
Om det är en mycket grov gren som i övrigt är kal skulle jag ta den med marken. Körbärsplommonet (Prunus cerasifera) föryngrar sig ganska bra från marken, åtminstonde när det är ungt.
Är det en yngre gren med gott om knopp på eller en grövre gren med många sidogrenar på skulle jag klippt in till närmsta grenfäste.
Tuggrester och söndertrasade grenar är inget man bör låta sitta eftersom är bra grogrund för rötsvampar och andra skadliga svampar.
Jag hyfsar också till, och kommer numera att göra det på vår och försommar också på körsbär om det inte rör sig om stora snitt. Dessa tar jag efter midsommar.
Fnasigt avbitna grenar är inte bra, men jag brukar tycka att rådjurens årsskottsknipsande är bra mycket finare och omsorgsfullt gjorda än många beskärningar...
excellenta svar, ett stort tack till er båda! nypan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.