|
Grönblomman
14-04-2005, 10:11
Hejsan! Jag har sått en massa saker nu, och senaste gågen nu blev det med små torvkrukor... Jag vet att de torkar extra snabbt, men är det någonting annat som jag bör tänka på? För övrigt höll de på att torka idag(!!), så jag fick spruta med blomspruta på dem, så att de skulle bli fuktiga. Bör de täckas med plast, som de "vanliga" såkrukorna? Har gjort det iallafall. När jag sprutade torvisarna med blomsprutan, så tänkte jag inte att jag sprutade uppifrån också, då plasten på dem ännu inte var på. Detta medförde ju att det kom vatten uppifrån, och jag sprutade ganska mycket... drunkar de nu, eller är det ingen fara? Min sommarflox har jag sått för cirka 3 veckor sedan, och den har inte kommit upp alls, kan det bero på att jag sått den för djupt? Andra frön har kommit upp... En till liten fråga på än gång: På fröpåsen till kryddtimjan står det på baksidan följande... " Förodling: I mars-april för utplantering efter frost. Så fler frön / kruka, täck ej, håll fuktigt och ställ ljust/.../" menas det då att jag inte ska täcka med plast, eller med jord. Ingen här hemma kan förstå vad, men jag antar att det är jord man inte ska täcka med? Hursomhaver så har jag varken täckt med jord, eller plast på den lilla timjankrukan ännu PS. Tur att det finns hjälp på Internet om sådden, jag hade till en början ingen aning om att de ska så på olika djup, att visa frön är ljusgroende osv... Borde mer ingående anvisningar för mig som total nybörjare  ..
kerstin z5-6
14-04-2005, 12:51
torvkrukor tycker jag är svåra , men -fuktigt innebär plastlock eller plastfilm tills fröna grott -då ska den bort
Jag tror nog också att det menas att du inte skall täcka fröna med jord...men du kan säkert täcka med plast bara du vädrar ut fukten ofta
myrtille
14-04-2005, 13:37
Hej. Jag har för första gången satt fröer nu under våren och använde torvkrukor. Det fungerade väl bra förutom att det senare blev joxigt att plantera om. Rötterna tränger nämligen ut genom krukan, så om man inte vill förstöra dem måste man låta torvkrukan följa med vid omplantering, alternativt plantera om innan rötterna börja tränga ut. Jag har sått flera olika sorters chili - några av dem lät jag stå kvar i torvkrukan vid omplantering, medan jag lirkade loss torvkrukan på vissa andra (med mycket besvär). Det jag har märkt är att de som ingen torvkruka har runt rötterna längre har växt till sig betydligt bättre (de är nästan dubbelt så höga som de andra).
Anette
Grönblomman
14-04-2005, 14:22
Torvkrukor, svåra??  Varför då? Jag tog 15 nya torvkrukor i förrgår när jag sådde, vad jag förstår skall det vara lättare i och med att man ej behöver ta bort torvkrukan när man planterar om (den förmultnar) och rötterna växer vidare utan besvär! Just nu sitter det, som på mina vanliga såkrukor, plast (vanliga fryspåsar) som är tillklippta lite större än krukans diameter, och fastsatta runt med gummisnodd, sedan med några hål så luften också går ur. Innebär det att jag måste ha en nytt ställe att ställa krukorna på, så att själva krukan jämnt och ständigt är fuktig?? Har inte bekostat en sådan sak *har glömt namnet* eftersom jag fått tips om att man kan använda vanlig plast... Observera att det ofta är fullt med fukt även då jag har hål i plasten..., och mina tomater, physalis, gräslök m.m har ju grott riktigt fint i alla fall (på detta sätt) ... Hur är det med problemet med floxen, och med blomsprutan då?  /en ledsen o orolig blomma
Grönblomman
14-04-2005, 14:44
Nu är jag verkligen förtvivlad, de här torvkrukorna verkar inte fungera. Jag kom just att tänka på att jag planterade physalis för ett tag sedan, både i vanliga såkrukor och i 2 torvkrukor. De har kommit upp i såkrukorna men inte något alls i torvkrukorna... En till fråga: det verkar inte fungera med fryspåsarnas plast? bör jag använda "klibbig" plast istället?, ja vad den nu heter
Hur snabbt går det för fröer att ruttna? Måste jag vädra även om jag har gjort många stora hål i plasten?...
Tacksam för snabba svar!
Vet inte ens hur en torvkruka ser ut själv, men jag svarar väl på en fråga ändå!  CITAT Observera att det ofta är fullt med fukt även då jag har hål i plasten..., och mina tomater, physalis, gräslök m.m har ju grott riktigt fint i alla fall (på detta sätt) ... Alltså, nog funkar vanliga plastpåsar nog. Antar att du menar att det bildas fukt på plastpåseytan... detta är vanligt då solen lyst på sådderna så vattnet avdunstats snabbt på plasten. Kanske kan man ha krukorna, om fröna inte behöver ljus för att gro, på något annat ställe i rummet. Inte för jag vet om det är något fel på att det bildas fukt på plasten...
Grönblomman
14-04-2005, 18:35
Det bildas fukt även då krukorna inte står i solen, för övrigt ...
kerstin z5-6
14-04-2005, 19:30
Det allra vanligast nybörjarfelet både innan , men fa efter grodd är att det blir för blött i krukorna o allt möglar eller faller ihop ..fallandesjuka -odjur som blomflugelarver kommer "på posten " om det blir för vått tex .. många perenner får rotshalsröta o dör .. Därför tycker jag att torvkrukor är svåra att odla i -särskilt om man är lite ny på hemmasådder. En del växter klarar att trycka ut rötterna genom torvväggen -andra inte o de mår inte bra av det .. Inget blir heller sååå torrt som en torr torvkruka odlar man för eget nöje kan dessutom plastbyttorna diskas i såpa o återanvändas år efter år .. Jag har bara använt dem ett fåtal ggr o jag är inte imponerad av dem
Christoffer
14-04-2005, 22:02
Torvbriketter tycker jag om. Då kan man förflytta plantorna utan att rötterna tar skada och behöver tränga igenom torvkrukorna. Passar bäst för mindre odlingar, under 100 plantor, då de behöver fuktas så ofta. Jag har köpt sådana där platta boxar, som främst är avsedda för skruvar och sådant. Det finns de boxar som är indelade i rutor, så att varje ruta är lika stor som en torvbrikett. Jag sätter en brikett i varje ruta och vattnar, då ligger den i vatten en tag, jämfört med om den bara skulle stå fritt på tex fat.
Grönblomman
15-04-2005, 10:26
Okej, eftersom man tydligen måste lufta dessa dagligen, trots att man har hål i plasten på krukorna, ger jag upp lite grann. Torvkrukor, speciellt som ärfuktiga, går nästan sönder när man ska ta av / sätta på gummisnoddar runt, så det är praktiskt taget omöjligt att göra på det viset. Även vanliga såkrukor har en tendens att gå sönder har jag märkt, spricka lite och så... Det bästa vore väll att ha köpt drivhus för 50 spänn, som man kan öppna luckorna upptill för att lufta. Dock tycker jag det är Jäkligt dyrt för så LITE!, men om det nu är så att jag måste lufta så ofta, verkar det vara det enda vettiga alternativet. Jag har försökt att tänka ut något smart "fejk-drivhus", men det bästa jag kan komma på skulle vara något kakburks-aktigt med lock som går att öppna. Dock antar jag att det är fel sorts plast på dessa... Jag blir så sur när det inte skall fungera, varför ska det vara så svårt. Nu går jag och tar av plasten på torvkrukorna. Jag har bland annat 2 frön från en fröpåse med klockranka som inte var så billig, så jag har liksom inte "råd" att slösa bort allt såhär... Har ni någon lösning för mig?!
Du behöver kanske inte ha en plastpåse på varje kruka? Jag brukar ställa mina sådder i sådana där små blå backar som butikerna får champinjoner i. Tidningar i botten. Sedan lägger jag ett stort stycke plast över som täcker hela backen, givetvis hål i plasten! Jag tar av detta och luftar på kvällen någon timme dagligen. Det går utmärkt att använda kak- och smågodisbrukar till växthus, men stäng inte locken helt kanske. Mvh Fenja
Grönblomman
15-04-2005, 10:36
Tusen tack för svaren! Jag undrar fortfarande om mina sådder har drunkat efter händelsen med blomsprutan (känner mig lite dum som frågar detta) hur känsliga är de egenligen för sådant. Jag läser mig till att man "alltid" ska vattna underifrån... Synd att vi knappt har någon passande låda. Hmm, jag ska passa på att fråga: Går det bra med ljus plast också? Nu ska jag gå och omskola mina tomatplanter. De har "tyvärr" fått fler än 2 blad kan jag säga  (så går det när man inte vet)
Grönblomman
15-04-2005, 10:39
Jag fann två tomma akvarier hemma som jag har frösådden och sticklingar i, med lock. Jag vattensprayar fröna/ plantorna, blir mera fördelat då.
kerstin z5-6
15-04-2005, 13:37
Till att börja med sår jag aldrig i krukor utan i askar , tomma bregott -storlek o uppåt Plantorna får en växtkick" av att utskolas och det är mkt lättare att sköta sådderna när man har dem så-både vad gäller luftning o annat Jag sår ofta 2-300 sorter / säsong och har inget minidrivhus alls , men lysrör förstås eftersom jag börjar i januari Sen skolas det som kommit upp en o en i plastbyttor 9x9 cm .. enkelt
Grönblomman
15-04-2005, 15:34
Wow, supertips kerstin! Ska börja spara smörpaket redan nu Vad är det för "byttor" som är 9x9 ?
kerstin z5-6
15-04-2005, 15:38
Svarta , gröna, som man kan köpa i storpack från tex Lindbloms frö eller på vilken affär som helst som säljer trädgårdsprylar- Coop trädgård brukar ha bra priser på dem De är avsedda för plantor alltså Finns mindre o större men jag tycker denna storkleken fyller de flesta behov -de är lagom stora för EN omskolning innan man planterar ut Skolar man om i för smått , kan man måsta göra det två gånger -skolar man om i för stort -ruttnar plantorna lätt Fler bilder i mitt album frösådd:)
Grönblomman
15-04-2005, 15:42
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-04-2005, 16:38) Skolar man om i för smått , kan man måsta göra det två gånger -skolar man om i för stort -ruttnar plantorna lätt Tack så mkt för den informationen! Tänkte precis omskola tomaten till cirka 13 cm bred innerkruka i diam.  . Ändrat
Grönblomman
15-04-2005, 15:49
Såg din bild nu... Tro mig eller ej, men de flesta av mina sådder som inte är i torvkrukor är i just sådana krukor. Betyder det att jag bara kan byta ut jorden och sätta tillbaka i samma kruka egentligen?
kerstin z5-6
15-04-2005, 16:08
ja fast en planta i varje 9x9 kruka -det går åt en del ..
Grönblomman
15-04-2005, 16:46
Det är sant... Men jag har inte försått alltför mkt. Kanske 30 krukor sammanlagt. Men toppen! Då omskolar jag mina tomater i samma kruka, bara att jag byter jord? Eller är jag jättedum nu
kerstin z5-6
15-04-2005, 17:20
Just tomater kan du göra så med , men den klarar nog en lite större kruka på en g´ång för att slutligen hamna i en av HINK storlek
Grönblomman
15-04-2005, 18:47
Ok, då blir det större för tomaten då. Men exempelvis physalis verkar kunna klara sig bra med en mindre? Räknar med att de flesta andra "saker" jag sått går att ha i de mindre "burkarna" vi pratar om. Tomat, paprika, chili sätter jag i lite större krukor vid omskolning. En fråga till: Min gräslök har varit uppe länge nu, lika länge som de första tomatplanterna, dvs. cirka 3½ vecka nu. Men ´jag har ingen aning när de ska omskolas, och isåfall, hur ska man göra? De ser ju ut som grässtrån! De är cirka 4-7 cm höga just nu  Tack än en gång för alla svaren, jag känner mig lite påflugen och tjatig
kerstin z5-6
15-04-2005, 21:10
Gräslök borde nog kunna omskolas i tussar -fem stå i varje kruka typ .. de ska ju bli en tuva I övrigt är det upp till grönsaksodlarna att svara -jag kan mest om perenner jag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|