Dzad
Min största svartögaväxt får hängiga blad då solen lyst direkt på den ett tag i fönstret... Är det värmen som den inte tycker om eller är det ljuset?
Sen då den ska ut på sommaren så lär den ju få ännu mer ljus.

Om ni har växter i fönstret, försöker ni på något sätt få bort det direkta ljuset från dem?
Fenja
Det beror troligen på att den inte har ett tillräckligt utvecklat rotsystem för att tillgodogöra sig tillräckligt med vätska som dunstar fort i solsken. Plantera den i en större kruka så att rötterna kan växa till sig så fungerar det säkert bätttre. Det brukar inte vara något problem att ha de flesta anueller ute i fullt solljus
Mvh
Fenja
Dzad
Den står i en kruka som är 12 cm i diamter... är inte det ganska bra storlek för en blomplanta?

Titta på några mindre svartöga som stått i solen hela dagen i fönstret, och de hade lite mjuka slattriga småhängiga blad också. Kände även i jorden på dem att det var bra fuktigt om ej på ytan men nog en bit ner.

Kan det vara det som Kerstin nämnde en gång tidigare här, att det är krukorna som blir så varma att rötterna inte trivs...?
De tar sig om jag flyttar dem till en plats där de inte får direkt solljus.
Fenja
smile.gif Ta ur en av plantorna ur krukan och kolla om det är fullt av rötter i så fall behöver den en större kruka. Ja, det är värmen och inte själva ljuset som är problemet.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
I ett fönster blir det ofta + 40 ...
fruberglund
Mina Svartöga står i ett norrfönster och trivs alldeles ypperligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon