Full version: Nypotatis
barb
Har ett litet trädgårdsland där jag tidigare satt olika köksväxter, bl a sallat, ärter, dill o persilja. Eftersom jag större delen av sommaren är på sommarstället långt hemifrån och inte har möjlighet att hålla efter och sköta om köksväxterna, tänkte jag sätta potatis i år. Jag skulle vilja veta var man bäst kan köpa sättpotatis av bra kvalitet och i mindre mängd. Mina föräldrar hade en sorts tidig potatis som smakade helt underbart, men jag har aldrig lyckats få tag i den sort som har den smaken, och jag kommer naturligtvis inte ihåg namnet på den. Kanske den inte ens finns att köpa längre. Kan någon tipsa om en tidig god sort som inte är problematisk att odla? Hurdan ska den goda potatisjorden vara, sandig eller bara vanligt "mullig"? Jag bor på Södertörn, Stockholm, zon 3.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Sättpotatis brukar finnas lite överallt så här på vårkanten: Granngården, Coop Forum, i handelsträdgårdar och större blomsteraffärer.
Mvh
Fenja
Svante, zon 1
Jag köpte tidigt och min har fina groddar nu (Silla). Jag börjar bli väldigt sugen på att sätta den. Tror ni att det är för tidigt att sätta här i Skåne än? Tänkte täcka med fiberduk för att skydda dem och snabba på tillväxten.
KURT
CITAT (Svante @ zon 1,14-04-2005, 13:41)
Jag köpte tidigt och min har fina groddar nu (Silla). Jag börjar bli väldigt sugen på att sätta den. Tror ni att det är för tidigt att sätta här i Skåne än? Tänkte täcka med fiberduk för att skydda dem och snabba på tillväxten.

Är man beredd att täcka dem så går det nog att sätta nu, de dör ju inte även om de skulle frysa, de blir försenade.
Susanna
Jag tänkte sätta mina i helgen. Brukar sätta dem vid den här tiden och det brukar aldrig vara några problem. Jag brukar täcka med fiberduk, dock inte för frostrisk, utan för att råkorna tar varje sättpotatis annars.
litauenodling
Jag har köpt Minerva (på Plantagen) - har aldrig testat den tidigare. Men av vad jag har läst ska den vara sjukdomsfri och väldigt god. Och tidig. Låter nästan för bra för att vara sant. rolleyes.gif Någon som har provat den?
Pirum
Minerva är en god potatis smile.gif

Däremot har den svårt för att blomma, fast, det är ju bara en kosmetisk sak egentligen... Kanske blommar den för dig, det beror ju lite på hur länge man låter dem stå också. (men den är ju tänkt att tas upp ganska tidigt)

Den kokar inte sönder så lätt heller, Minerva. Ett plus för sådana som mig, som inte har "öga" för hur man kokar potatis smile.gif

Jag sätter den dock inte i år, jag ska försöka vidga mitt potatisintresse till sorter jag inte odlat förut, eller åtminstone inte så ofta, + Någon klassiker som King Edward som man kan använda som "referens"

*letar efter nåt jag skrev på annat forum*. Ah, hittade:

Själv är jag intresserad av äldre potatissorter, men har mest relativt moderna tyvärr. Ska prova Blå Kongo i år (den är ju gammal), samt några norska sorter jag inte haft förr. Om jag inte missminner mig så har vi Blå Kongo, King Edward, Sava, Peik, Amandine, Pimpernell, Beate, Hamlet, Rocket, Kerrs Pink, Laila...och kanske någon mer som jag glömt i förbifarten

Har föresatt mig att lite noggrannare jämföra sorterna i år...anteckna etc. Får se hur det blir med det, som vanligt vill man ju mer än man både hinner, orkar och kan rolleyes.gif

Amandine hade jag förra året, mycket fin förresten, den kan rekommenderas.

Om någon vet var man i, tja, Göteborgsområdet, kan hitta gamla svenska sorter att köpa, Blå Dalsland exempelvis, så skulle jag bli tacksam för tips. Eller kanske finska sorter.
litauenodling
Vad roligt att höra att du gillade Minerva. smile.gif Jag ser fram emot skörden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon