Full version: Amerikanska blåbär!
Coco
Inhandlade igår två blåbärsbuskar av sorterna Northblue och patriot, skulle vara härdiga till zon 6.

De är ca 30-40 cm höga och är planterade i krukor. De har börjat fått lite blad samt något som ser ut som blomknoppar.

Jag bor i borlänge i dalarna och det är på gränsen mellan zon 4 o 5.

Nu undrar jag när jag ska plantera ut dem? Inatt var det minus 5grader ute, nu står buskarna i källargaraget.

Behöver de stå i lä eller något sådant? I full sol eller skuggade av något träd??? Hjälp,,, vad ska jag göra???? Vill så gärna ha blåbärsbuskar ohmy.gif .......

. jättegärna,,, ALLA tips blir jag jätteglad över!!!!!
kristerh
Du kan nog plantera ut dem nu, köpte du dem i plantskola och de har stått ute så är det inga problem, de vill ha surjord, dvs samma jord som rododendron, köp en säck med sådan jord gräv en stor grop, vattna mycket och plantera dem på samma höjd de står i i krukan. Vet inte vad de vill ha för läge, jag har mina i full sol och det verkar de trivas med, vattna mycket, så att de orkar sätta knopp och bär.
krister
Jan af Lisö
Lite tips om blåbär:
http://www.odla.nu/bar/blabar.shtml
Coco
Buskarna jag köpte köptes på Coop... de har nån sorts uterum med tak o tre väggar, ganska så luftigt, så jag vet inte riktigt hur mycket kyla de har blivit utsatta för...

Tänk om de dör om jag sätter ut dem sad.gif

Vet inte om jag törs....
mattyflash
Hej!

Har läst en del trådar om blåbär här på forumet och måste fråga!
Har köpt två amerikanska hybridbuskar en Northblue och en Goldtraube,
Vad jag kunde förstå så är Northblue självfertil och Goldtraube inte.
För att få bra med bär så bör två olika buska planteras ihop eller åtminstonde nära varandra och nu till den egentliga frågan: Kan min Goldtraube dra nytta och korspolineras av den självfertila Northblue?
Om en planta så som Northblue är självfertil har den då frömjöl/pollen?

Hälsningar Mattias
Kajsa H
Vi planterade två amerikanska blåbär i fjol, fick också tipset att köpa två sorter som skulle korspollinera varandra (minns inte vad sorterna hette...). Försäljaren sa också att de gillar järnrik jord, så vi grävde ned lite järnskrot runt om! De tycks trivas än så länge.
mattyflash
Hej!

Ingen som har någon aning eller åsikt kring frågan jag skrev lite högre upp i listan? Det där om ifall en självfertil blåbärsplanta kan tillföra något när den samplanteras med en icke självfertil?

Hälsningar Mattias
Susanne i Linköping
Den självfertila har väl pollen den med så jag kan inte inse varför inte den skulle duga. Någonstans har jag även läst att bären på de självfertila sorterna blir större (eller var det fler?) om de korspollineras, men varför vet jag inte.
kristerh
CITAT (mattyflash @ 14-04-2005, 15:28)
Vad jag kunde förstå så är Northblue självfertil och Goldtraube inte.
För att få bra med bär så bör två olika buska planteras ihop eller åtminstonde nära varandra och nu till den egentliga frågan: Kan min Goldtraube dra nytta och korspolineras av den självfertila Northblue?
Om en planta så som Northblue är självfertil har den då frömjöl/pollen?

Hälsningar Mattias

svar ja på bägge frågorna, du behöver inte ha två buskar om du har äkta blåbär i närheten, då pollineras din buske av pollen från de "äkta" blåbären.
krister
nina L
CITAT (Coco @ 14-04-2005, 13:14)
Buskarna jag köpte köptes på Coop... de har nån sorts uterum med tak o tre väggar, ganska så luftigt, så jag vet inte riktigt hur mycket kyla de har blivit utsatta för...

Tänk om de dör om jag sätter ut dem sad.gif

Vet inte om jag törs....

om det var tak över så har de inte utsatts för utomhusljus. Jag skulle avhärda plantorna försäkerhetssull. Eller åtminstone lägga en fiberduk över de första dagarna.
råse-marie
CITAT (Kajsa H @ 14-04-2005, 19:28)
Vi planterade två amerikanska blåbär i fjol, fick också tipset att köpa två sorter som skulle korspollinera varandra (minns inte vad sorterna hette...). Försäljaren sa också att de gillar järnrik jord, så vi grävde ned lite järnskrot runt om! De tycks trivas än så länge.

nu fattar jag ..........
alla som ställer skrotbilar i skogen ....vill ha finare bär wub.gif
Jag som trodde dom höll på med miljöförstöring . wink.gif
Coco
Tack för alla tips!!

ställde ut buskarna igår med fiberduk över.. de verkar ha klarat natten i alla fall.. så de får väl stå så där några dagar medans vi bestämmer oss för var vi ska plantera dem!!!

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon