Gurkan
Hej Allihopa !

Det börjar bli trångt i fönstrena nu och jag är sugen på att flytta ut mina små bebisar inom en vecka eller två. Det är tomater, chili och annat som inte gillar frost (och jag har inte hunnit sticka några tomatmössor som MrLindell tydligen använder . tongue.gif )
Bära ut och in är inget alternativ.

Har en Max-Min termometer och de senaste 8-10 dagarna har det legat på mellan 3 och 7 grader som Min-temp. Det är såklart fortfarande risk att det knäpper till och blir ett par minus men hur illa är det, dör plantorna eller blir dom bara lite "svedda" i kanterna? Dom kommer att stå väl skyddade mot en södervägg.

Nån mer som bor i mina trakter och har erfarenhet ? Nån som varit ordentlig nog att anteckna sista frosten från tidigare år ? Vi snacka om den svenska revieran, skånes västkust.

Sist jag hade tomater utomhus planterade vi ut i mitten på april (om jag minns rätt) men det var kanske mer tur än skicklighet att det funkade.

För övrigt hoppas jag att ni snart är färdiga med snöskottningen längst där uppe... wink.gif (sorry, måste bara retas lite).

/Anders
inglan
Hej!
Jag har ställt ut lite pelargoner och fuchsior på min altan (bor i zon 3), för platsen inne började tryta! Men jag täcker om det ser ut att bli frost och har också burit in någon kväll.
Du har inte väv eller något som du kan täcka med kalla nätter? Det borde väl kunna räcka, särskilt i zon 1.
Lycka till!
smile.gif Inglan
Susanna
Jag odlar också i zon 1 och brukar vara tidigt ute med plantorna. Men tomaterna och chilin brukar jag dröja med. Inte på grund av frost men för att det alltid kommer något dygn med kalla och hårda vindar hos mig sent på våren. Förra året satte jag ut tomaterna i mitten på maj. Dagen efter blåste det kallt och nästan stormstyrka. Endast två plantor klarade sig sad.gif
Gurkan
Hmmm .... mitten på maj är en hel månad bort och vi får nog inte plats allihopa ända fram tills dess. Jag får nog chansa och flytta ut de största efterhand som det blir för trångt, då behöver jag inte riskera allihopa iaf..

I natt var det +7 som kallast. biggrin.gif
Gurkan
Nästan allihopa åkte ut i söndags eftermiddag, 12 tomater och 4 chili !!! Än så länge ser dom pigga och glada ut, i förrgår natt hade vi kulingvarning och i natt var det frostvarning och jag hade ångest hela natten tills jag kollade tempen imorse och det blev faktiskt inte kallare än +4.

Lite nervöst är det ... men mest spännande.
ifibi
Jag bor i zon 2 och här var det frost i natt...

Får nog vänta ett tag till innan jag ställer ut plantorna, för säkerhets skull.
krukan
Hu, vi hade 1,8 grader i natt. Men tomaten som stått ute ser fin ut. Det är som sagt snarare vinden som får den att sloka. Men det ska krypa ner mot noll imorgon natt enligt smhi.
*Eko*
Jag har planterat ut sommarfloxen och strandkrassingen och de klarade förra natten.....
Tomaterna har jag inomhus än så länge.
Får se hur de klarar nästa natt....
Lycka till allihopa (mig inkluderat)!
AnnammA
Igår såg jag lite snöflingor på förmiddagen. Jag bor i zon 1-2. Och det börjar också kännas lite trångbott...Jag har ett kallväxthus, som jag ska låta mina små liv landa i först, och isolera/täcka ev elda med gravljus på natten...

AnnA
Rossi
Vi bor i södra Skåne (zon 1) och i helgen satte vi ut vår Agapanthus. Den står i en stor trälåda och har väl dränerad jord.

Igårmorse hade vi minus 2,3 grader, igår eftermiddag snöade och haglade det och imorse hade vi minus 1,4 grader. Bladen bara hänger på Agapanthusen ..... mad.gif

Jag tror i och för sig att den klarar temperaturen som sådan - här nere kan vi faktiskt övervintra Agapanthus utomhus bara rötterna står väldränerat MEN jag är mest orolig över chocken som den stackars växten fick.

Tiden får utvisa hur den klarar av det hela.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon