netaave
14-04-2005, 16:46
Skulle berätta för min dotter om en bollek vi lekte som små, en hade bollen och stod framför de andra som stod bredvid varann. Den som hade bollen tänkte på någonting t.ex ett träd, så kastades bollen till var och en och de fick gissa vilket träd det var, om dom inte gissat i första vändan fick dom en ledtråd till i nästa vända o.s.v.
När man gisat rätt så kastade den som hade bollen den högt upp i luften samtidigt som den sa "halli, hallå låt bollen gå högt i det blå" sen minns jag inte vad man gjorde mer, vet inte ens om det här är exakt som den gick till.
Någon som kan hjälpa mig?
Halli hallå... den leken har jag lekt många gånger men minnet sviker...
Är det inte så att en kastar bollen högt i luften och att den som svarar rätt på frågan ska fånga den, under tiden bollen är i luften springer alla andra så långt de hinner. Den som fångar bollen får sedan ta tre steg framåt mot någon av de andra och kasta bollen så att den "prickar" på personen. Den som blir "prickad" är den som ställer nästa fråga.
Kommer jag ihåg rätt eller har jag blandat ihop det med någon annan barndomslek??
Eva i Skåne
14-04-2005, 18:51
Denna lek känner jag också igen.
När jag läser Lottas beskrivning så minns jag detta med att bli prickad, så det är nog rätt beskrivning.
netaave
14-04-2005, 19:23
Hittade den!
Här
http://www.errarp.skola.engelholm.se/spec_...s_lek.htm#HalliHalli - Hallå
Deltagarna står på rad. Någon utses att börja fråga och ställer sig mitt emot den som står föst i ledet. Frågaren tänker t ex på staden Helsingborg och säger: ” Vilken stad på H tänker jag på”? Samtidigt kastar frågaren en boll till den som står längst till vänster i raden. Den tillfrågade gissar på en stad. Är gissningen fel fortsätter frågaren att kasta till den andra i raden. Om alla i raden gissar på fel stad. Säger frågaren vid nästa omgång: ”Vilken stad på He… tänker jag på”?
När någon tillfrågad gissar rätt kastar frågaren bollen högt upp i luften och skriker: ”Halli-Hallå” och springer sin väg bort från den som gissat rätt. Nu gäller det för denne, att snabbt fånga bollen och ropa ”STOPP”. Denne ska sedan ta fem jättekliv i riktning mot frågaren. Frågaren håller ut armarna och bildar en cirkel framför sig. Gissaren försöker nu kasta bollen in i cirkeln. Misslyckas han ställer hans sig sist i raden, och frågaren börjar om från början. Lyckas han får han bli den nye frågaren.
Till denna lek behöver du en boll!
Bra att du hittade leken netaave, nu behöver vi inte gissa och fundera längre.
Helen B
15-04-2005, 08:40
Vad kul att du kom på det. För bara någon vecka sedan satt jag och funderade på precis samma lek och nu fick jag svaret.

Vad kul att visa mina pojkar!
Visst fanns det en liknande lek, fast man gungade och skulle svara på en fråga samtidigt som man skulle sparka iväg bollen...

svamlig förklaring,men någon som kommer ihåg den?
Halli Hallå....ja, den leken har jag också försökt att minnas. Många lekar man själv lekte har försvunnit helt eller delvis i minnet. Kul att det kommer fram igen, så man kan förklara för sina egna barn.
Men den med gungan Helen B har jag inget som helst minne av att vi lekte, men det kanske kommer när man går och funderar på det.
netaave
15-04-2005, 10:42
Kolla in sidan jäg länkade till finns hur mycket gamla lekar som helst.
Vad jag också började fundera på var att när vi hade julgransplundring så hade man som ett litet kalas för kompisarna. Då lekte vi något som hette "Syltkrukan" och "Köpa tavlan" dom lekarna hittade jag inte där.
I syltkrukan var det en som sålde och en som köpte, resten var syltkrukor och man bestämde före vilken sylt man var, sen satt man som syltkruka på huk med armarna under knävecken och bars bort av köpare och säljare. Det är det jag minns om den.
Köpa tavla leken var på ungefär samma sätt men då stod man som tavla, med ryggen mot väggen och när de vände på en skulle man se ut som något eller göra en grimas, tror jag.
Helen B
15-04-2005, 15:37
CITAT (netaave @ 15-04-2005, 11:42)
Kolla in sidan jäg länkade till finns hur mycket gamla lekar som helst.
Vilken rolig sida. Vi har kalas på söndag, kanske det finns en lek som passar.
Jag hoppade tvist i min barndoms dagar. Så roligt det var (med ett resårband)... *nostalgisk suck*
CITAT (Sollan @ 16-04-2005, 21:48)
Jag hoppade tvist i min barndoms dagar. Så roligt det var (med ett resårband)... *nostalgisk suck*
Ja. tänk det var precis vad jag också tänkte innan jag kommit ned till ditt svar!
Det var så roligt....!!!
Minns ni en lek som hette nåt med "land och rike runt"?
Man var i sanden och markerade ett land och sedan skulle man stjäla land från de övriga?!? Nåt sånt...vad man glömt fort!:wacko:
Annlouice
Helen B
16-04-2005, 21:39
CITAT (Annlo @ 16-04-2005, 21:56)
Minns ni en lek som hette nåt med "land och rike runt"?
Man var i sanden och markerade ett land och sedan skulle man stjäla land från de övriga?!? Nåt sånt...vad man glömt fort!:wacko:
Annlouice
Ja, den kommer jag ihåg. Vi ritade på gatan en stor cirkel som delades upp i flera länder beroende på hur många vi var i leken. Sedan på något sätt

skulle man stjäla land av varandra. Jag kommer bara inte ihåg hur och av vem man skulle stjäla. Jag har för mig att den påminnde lite om halli hallå, just det där med att springa och kasta i famnen...hm..
Ja ja kul var den
netaave
17-04-2005, 08:24
Bondtolva hoppade vi med både hopprep och tvist, men det minns jag bara fragment av.
anna_rispan
17-04-2005, 09:53
Häxans näsa då.... Man gjorde en ring som man stod i sen skulle man kasta en sten utanför den andras ring och den skulle göra streck runt stenen o bot växte. Men varför och hur vann man???
Häxans näsa, kallade vi det för det blev som vårtor på näsan....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.