bandin
Har tänkt plocka in mina pelargoner från kallrummet nu, och undrar hur jag ska få fart på dem på bästa sätt. Har för mig att jag läst att man inte ska beskära och plantera om på samma gång, men vilket ska jag i så fall göra först och hur länge ska jag vänta emellan?

Mvh,
Jessica
lotta_
Jag har tidigare planterat om och klippt ner mina pelargonier på samma gång i alla år med bra resultat.smile.gif

Hur det nu var så hade jag också läst att man inte ska göra det samtidigt så i år tog jag bara fram dem i rumsvärme, började vattna och lät dem stå så.

Efter en månad hade de bara fått blad i toppen av de kala grenarna sad.gif så för några dagar sedan klippte jag ner dem ordentligt. Återstår att se om de kommer igen och spricker på de kvarvarande stjälkarna. wink.gif

Ångrar att jag inte klippte ner och planterade om på samma gång....
bandin
Lotta; Planterade du om dem när du tog in dem?
lotta_
Nej, inte den här gången men jag brukar göra det tidigare år -- allt på samma gång alltså.
susan.e
Jag har också provat att låta bli att plantera om och klippa ner samtidigt i år. Började vattna i början av februari, planterade om ett par veckor efter och klippte ner dem ytterligare ett par veckor efteråt. De är fina! En del av dem blommar nu.
Betty
pelargoner är så tåliga växter att de med lätthet klarar av att bli omplanterade och beskurna samtidigt.
bandin
Ok, tack för svaren! Har planterat om dem i dag och skurit hårt, ska bli spännande att se hur det går fast jag kanske är sent ute!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon