Full version: Ramslök
Kajsa H
Just nu står ramslöken så skir och fin i backen. Vi har använt den till exempel i kall sås till rökt fisk som blev jättegott och så klipper vi den som gräslök ungefär (perfekt nu när gräslöken knappt kommit upp än!).

Provade idag att ha med den i woken. Jag lade i den på slutet, men den krympte ändå ihop till nästan ingenting...
Är det någon som har bra tips på fler användningsområden?
netaave
Överallt där du annars användr salladslök eller purjo.
Ingrid på Västkusten
Jag föredrar den rå faktiskt. I sallader, örtsmör sådant som kan få smälta ner över en biff elelr grillad fisk, i en wok men enbart att strö över då - sist.

Funderar på om pesto hade fungerat om Du har mkt ramslök......
Blomstertanten
Gör man inte soppa av den på Gotland unsure.gif
Ina
CITAT (Blomstertanten @ 19-04-2005, 14:51)
Gör man inte soppa av den på Gotland    unsure.gif

Nope - det är kajp (vild purjolök eller skogslök) man gör soppa av på Gotland! smile.gif

Fast jag har sett nåt recept på nån sida där det stod att kajp kunde ersättas med ramslök... minns inte var...
Blomstertanten
Tack Ina ! rolleyes.gif
Så var det ju ! Blandade ihop det lite sleep.gif
Kajsa H
Tack för tipsen!

Pesto var en kul idé att prova, har inte testat än.
Ophelia
Har fryst in den färsk och sedan tagit en lite och klippt sönder över pasta tillsammans med färsk finhackad tomat, basilikablad och rasmlökblad samt en sväng med pepparkvarnen. Gott med en klick färskost eller nåt krämigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon