Grönblomman
Tänkte det skulle vara kul att veta:wub.gif

-hur stor areal på trädgården ni har, (tomt minus hus+eventuella byggnader)
-hur stor växthus
hur mycket av det som är:
-sand, grus,plattor, damm, övrigt
-gräsmatta
-rabatter

försök att gissa er till! Mycket spekuleringar här.. ojoj!

själv undviker jag, då jag inte har en aning än så länge...
återkommer senare
Skulle bara vara kul att veta, det är självklart ingen tävling!

...Och det kanske ger er en rejäl funderare; bör jag kanske minska lite på min gräsmatta?
biggrin.gif smile.gif
kerstin z5-6
Jättestort .. med utvidgningsmöjlighet, jordbruksfastighet -1 granne i synhåll smile.gif -ett litet 7,5 kvm växthus o ett stort som sitter ihop med huset o är vintervarmt 48 kvm
wolkenkrabber
tomten är väl nästan 1000 kvadrat, 10% är väl grus sen är väl 40% hus och förråd, inget växthus o inget trädgådland, det står boden på nu,
Grönblomman
oJ, man brukar kanske räkna tomt, och inte trädgård. På ritningen osv...
Jahapp, då ändrar vi det i översta inlägget till ... tomt minus hus+eventuella byggnader
fruberglund
Tomt på 1413 kvm - hus 140 kvm tvåplans - garage ? kvm.

Förhoppningar om att kunna köpa till mer tomt så småningom.

Inget grus förutom parkeringen framför garaget. Mest gräsmatta och "skog" på baksidan.

Inte så många rabatter heller...ÄN smile.gif
Hannele
CITAT (Grönblomman @ 14-04-2005, 19:57)
   (tomt minus hus+eventuella byggnader)
Wupps, tomt 810 m², minus hus 90 m², minus asfalt, minus berg, det var inte mycket det! unsure.gif
Ändå har vi flera olika trädgårdsrum!
Rossi
Tomt på knappt 2000 kvm. Hus på ca. 150 kvm. Garage och förråd på ca. 150 kvm. Växthus på 10 kvm. Mycket rabatter, fruktträd, gräsmatta etc. etc.
hera
Min Tomt är på 2114 kvm huset är då ej inräknat.

Huset är på 189m2 ,två plans + en biyta på 13 m2 (där är det garage +hobbyrum). Två trädgårdsland ,några bär buskar,två äppelträd och jätte många rabatter. rolleyes.gif
marigt
stuga på ca 12 kvm, 150 kvm tomt,
8 m hallonhäck 1 svart vinbär, 1 röd vinbär, björnbär, blåbär, 2 äppleträd, 1 körsbärsträd, odlar lite blandat: rödbetor, lök, jordgubbsmajs mest för kul. jordgubbar, smultron, gurka i liten drivbänk, palsternacka, dill persilja lavendel oregano mm
och självklart blommor i rabatter. liten gräsplätt att sitta och fika på eller leka med barnen.

Glömde, jag bor inte här utan det är mitt lilla paradis, en kolonilott.
en suverän plats i mitt liv.
lotta_
Tomt 950 m² + allmänning, hus 150 m², friggebod 10 m², ett äppelträd, sju rabatter, ett trädgårdsland, två häckar, 6 träd, tre vinbärsbuskar + andra buskar. Eftersom huset var ett nybygge så började vi planteringen från ytterkanterna för att se hur vi ville ha det, numera när barnen är stora så krymper gräsmattan. tongue.gif
Tesa
Tomten är nog ca 4000kvm - huset + berget + dammområdet...sen har jag ju några hektar till att växa på...närmast en kalvhage framför huset en bergskant med lite skog som ändå inte går att använda till nåt vettigt och nån hektar fin åkermark som jag skulle kunna lägga beslag på (har börjat...ska ha grönsaker där.. rolleyes.gif tongue.gif )
Det mesta i själva trädgården är gräsmatta men det blir mindre och mindre...en hel del buskar och stora träd och fler rabatter för varje år...
Växthuset är 8,4 kvm...och alldeles för litet.. rolleyes.gif

(hur gör man SMÅ 2or???)
Ciczi
Jag har en 3:a med trädgård. biggrin.gif (Svärfar äger hyreshuset jag bor i.) Totalt har jag väl 1000 m2 varav bilparkeringen snor wink.gif hälften. Jag har bara rabatter, långa sådana, än så länge men snart växer en gräsmatta förhoppningsvis.

Ciczi
Killensomvillhagrönafingrar
Har den otroliga turen att kunna använda så mycket mark jag orkar vårda biggrin.gif

Äger dock själva 3500 kvm - hus på 300 kvm

Av vår tomt
40% grus och kullerstenläggningar
55% gräsmatta
5% buskar o träd (det kommer mera wub.gif )

Icke vår tomt ca 1000 kvm
Just nu åker
Planer 1-2 år
40% gräsmatta och sandlåda (skall vara lekplats, gungor, klätterställning, sandlåda, pytteliten fotbollsplan samt lite småbord och stolar)
Resten blir en blandning av plattor, grönsaksland och upphöjda odlingsbäddar.

planer 2-? år
mindre pool och nergrävd jordkällare

Ev får jag dock revidera tiderna lite då jag är väldigt tidsoptimist wink.gif

PS vi har även rest 200 meter stenmur som gränsar till vår tomt samt lagt kullersten längst denna och har 40 * 20 meter insynsskydd i form av solrosor
Iza
Vi har ca 4000kvm gräsmatta och lite rabatter runt kanterna.
Men det är slut med det nu, ikväll ska jag sätta spaden i en av gräsmattorna. tongue.gif
Hoppas att gräsmatteälskarna inte är hemma då.
För då blir det väl diskutioner: Du ska väl inte plantera i gräsmattan?
Hur ska vi då kunna klippa gräset? Gräsmattan är ju så fin! Nä, det tycker jag inte, rosor är bättre!
De har 22 tunnland de kan gör gräsmatta av. blink.gif
Ciczi
CITAT (Iza @ 15-04-2005, 09:47)
De har 22 tunnland de kan gör gräsmatta av. blink.gif

Helt rätt!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ciczi
lilla mamma
1500 kvadrat minus 140 kvadrat hus,garage. 6 kvadrat murväxthus.
Potatislänne, oändligt med rabatter runt hus och i gräsmatta.
Sandlåda, gungor, damm, stenparti runt soptunnan, hallon och jordgubbar.
2 husvagnar och 2 stora kaninburar. Inget grus men två altaner

pust, pust har jag glömt något?
Xelma
900kvm totalt
110 kvm för hus o garage
60 kvm uppfart och gångar
80 kvm äppellund
25 kvm träaltan (under planering)
15 kvm sittplats med pergola (under planering, här står en gammal bod idag)
15 kvm damm och vattenfall (utökas från idag 5 kvm)

och resterande 595 kvm delat på hälften på gräs och rabatter
smile.gif
Susanna
13500 kvm totalt i Borrby

10000 kvm tar en bonde hand om, i år odlar han raps
120 kvm hus
120 kvm köksträdgård
60 kvm grusgård
50 kvm parkering
Resten är gräs, men det tänkte jag till viss del ändra på i år!

I Stockholm nöjer jag mig med 68 kvm lägenhet utan balkong!
Malvia
Drygt ett tunnland. Två tomter som vi slagit ihop.
Ett boningshus - ca 200 kvm
En sommarstuga - gästhus - vinterbonat
En större lada
ett garage sammanbyggt med en större bod
en gammeldags tvättstuga
en bit åker som grannen får bruka
en bit skog
4 % grus
5 % rabatter - ska bli fler, lovar
en mängd fruktträd och bärbuskar
ett berg
syrenhäckar
ett jättelärkträd
------- det här var kul,
gräsmatta på den största delen av marken - tar en dag att klippa!!
En stor altan runt huset
Phu!
tongue.gif
Sabina L
Har en tomt på 670 kvm minus hus 64 kvm och garage 10 kvm.
Har dessutom altan, terass och ett växthus som är på ca 8 kvm.
Sten/grus ca 10 kvm sen är restan mest gräsmatta, men även hallon, svartvinbär, andra buskar varav två riktigt stora, äppelträd, litet päronträd och en del rabatter. rolleyes.gif
Anna i Mjölby
Vi har ca 3000 kvm tomt. På detta har vi förstås boningshuset med vidhängande altan, en mindre gäststuga (=växtövervintringshus!) och ett -för litet- garage.

Gräs/mossmattan är rätt liten, rabatterna är rätt stora, så har vi grönsaksland, kryddland och en rätt rejäl damm (ca 15x7 m). Halva tomten är ändå i princip vildmark, dvs lund med vilda växter, varav granar och kers tar alldeles för stor plats.
Grönblomman
CITAT (Sabina L @ 15-04-2005, 14:23)
Har en tomt på 670 kvm minus hus 64 kvm och garage 10 kvm.
Har dessutom altan, terass och ett växthus som är på ca 8 kvm.
Sten/grus ca 10 kvm sen är restan mest gräsmatta, men även hallon, svartvinbär, andra buskar varav två riktigt stora, äppelträd, litet päronträd och en del rabatter. rolleyes.gif

Här var det tight va? laugh.gif
Lena
Vi har 1200 kvadratmeter tomt, huset och garage är 170 kvadrat, garageplan o entre på framsidan samt ena gaveln är på ca 200 kvadrat, återstår då baksidans ca 800 kvadrat är vi har trädgården att vistas i, där finns växthus 15 kvadrat, uteplats, typ pergola o damm ca 35 kvadrat uteplats inglasad i vinkeln 25 kvadrat, övriga gångar, rabatter ca 60 kvadrat. Återstår ca 600 kvadrat meter gräs som krymper för varje år, jag måste ha räknat fel för jag tror inte vi har en så stor gräsmatta, troligen 400 kvadrat gräs

MVH

Lena zon 4
katarina76
Mycket blandad kompott smile.gif
ca 6 kvm balkong, ca 8 kvm odlings lott på gården ( en tredje del jordgubbsland, resten blommor) och en gravplats på ca 8 kvm var av 6 kvm är grus (skall bli gräs, förhoppnings vis redan nästa helg) och 2 kvm är rabbat. Ingen riktigt tärdgård, men för att bo i lägeneht, rätt bra odlings möjligheter. tongue.gif
yenny
Ja.. hmm.... min trädgård är nog inte mycket till trädgård... ca 40kvadrat uteplatts snarare... men det är min uteplatts med mina blommor wub.gif
Latmask
2300 kvadrat tomt när jag räknat bort byggnaderna.

Inget växthus

-sand, grus,plattor, damm, övrigt:
ca 20 kvadrat kanske

-gräsmatta
ca 80% av tomten

-rabatter
Kanske 5% grovit gissat.

Lite skogstomt, men inte så mycket.
netaave
850 kvm tomt, 85kvm hus i två plan, 9,5 x 3,6 m altan, 2,5 x 4 m gång med plattor + 2,5 x 2,5 m uteplats, resten gräs och mååånga rabatter.
Inget växthus sad.gif
peterinas
2754 kvm minus hus på 50 och uthus på 15 . mest gräsmatta och skogstomt . även jordkällare ( stenad) . 3 etapper gräsmatta och sten mur runt det mesta , knappt grus då infarten är gräs/grus . är en tomt och hus från 1927
snofsan
Jaha, nu har jag tänkt på strukturer i stort ...laugh.gif

Blomsterträdgård med fruktträd 729 kvadratmeter,

4 längor med kullerstensgård som tillsammans upptar exakt lika stor yta, 729 kvadratmeter. Vanligt byggsätt i Skåne förr.

På östra och västra sidan dessutom ca 2000 kvadratmeter gräsmatta med insprängt grönsaksland - ca 100 kvadratmeter - och yttergräns i söder och väster bestående av stenmurar beklädda med mossa och gräs.

Vid den västra stenmuren skyddsplantering mot kraftiga vindar bestående av Pil, Sälg, Fläder, Järnek, Kastanj, Lind, Lönn (fast den höll inte, en tjock sidogren slets av och drog med sig en bit av stammens bark) och så förstås vanliga, svenska Syringa Vulgaris.

Vid östra sidan ett vitt staket som gränsar mot ängen där rådjuren bor vid dammen. Längs med staketet en del mindre planteringar. Marken är lite sank och dessutom finns där gott om sork...

Ja det var det hela i stort sett.

laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon