maissan
Jag är en usel gönsaksodlare. Har sällan lyckats med mina försök. Äter mycket och gärna grönsaker och skulle vilja kunna odla mer själv. Dessutom smakar det bättre än alla kemikaliebehandlade man ofta tvingas köpa. Vill nu prova odla i pallkragar och tänkte prova blomkål. Är blomkål svårodlat och vad är viktigt att tänka på??
Mvh/Maissan.
Fenja
Här är några trådar med frågor som ställts om blomkål tidigare där du kanske kan hitta svar. När det gäller pallkrageodling så hittar du råd och erfarenheter om du söker i den avdelningen, eller ställer dina frågor där. Men som jag har förstått det så kan man med stor framgång odla grönsaker i pallkrage, jag ska ställa i ordning mina första egna i år.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Blomkål går bra i pallkrage men håll plantavstånden (ca 40-50cm) själva blomkålsplantan blir STOR. Förkultivera gärna plantor (ca 4-6v innan utplantering)och sätt ut dem efter avhärdning när risken för frost är över. Och täck med en tättslutande fiberduk så kålfjärilen inte kan komma åt och lägga ägg. Inspektera plantorna ofta så ser du snabbt ifall någon fjäril lyckats ta sig in och lägga ägg + gödsla och vattna kål är ett hungrigt växtslag.
KURT
Läs gärna Lena Israelsson bok "Handbok för köksträdgården" (finns på bibliotek också) . Blomkål tillhör inte de enklaste grönsakerna att odla, den har lång utvecklingstid, är näringskrävande och många kryp tycker om blomkål! Det finns många andra kålväxter som är lättare att odla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon