Magnolia
Ha tålamod med mig... Jag är nybörjare! rolleyes.gif

Vad är det egentligen för skillnad på bok och avenbok? Jag har försökt leta på nätet men blir inte klok på det.

Jag vill ha en fin tät hög häck där bladen sitter kvar även efter att de vissnat. Den ska helst vara tålig, snabbväxande och lättskött ( och gärna duktig på att baka scones om ni inte tycker att det är att kräva för mycket... smile.gif) .

Ska vi plantera bok eller avenbok?
KURT
Bok och Avenbok är 2 olika trädarter (inte ens släkt med varandra). När man använder dem som häckväxt har avenboken den fördelen att den naturligt har ett mera "knotigt" växtsätt, både stammen och grenarna brukar ha många böjar. Därmed blir häcken något tätare. Både bo koch avenbok passar bra att plantera nu tidigt på våren och båda skall växa till slugiltig höjd innan man toppar dem första gången. Avenbok är lättare att formklippa och göra smala häckar av.
Magnolia
CITAT (KURT @ 15-04-2005, 10:41)
Avenbok är lättare att formklippa och göra smala häckar av.

Betyder det att om jag vill ha en tjock häck så ska jag välja bok?

Och sitter bladen kvar på båda?
KURT
Bladen sitter kvar på båda och man kan få en avenbokshäck tjock också, men det är svårt att få en bokhäck att vara tunn! Men det bästa är egenligen att försöka åka och titta på uppväxta häckar, avenbok brukar vara ganska vanlig, bokhäckar finns i zon I-II i alla fall.
Xelma
Jag har läst någonstans (dåligt minne, det kan ha varit här eller på AoT...) att båda har bladen kvar på vintern men den vanliga boken(skogsbok?) har vackrare bronsfärg på de vissna bladen?
Magnolia
CITAT (Xelma @ 15-04-2005, 11:44)
Jag har läst någonstans (dåligt minne, det kan ha varit här eller på AoT...) att båda har bladen kvar på vintern men den vanliga boken(skogsbok?) har vackrare bronsfärg på de vissna bladen?

Aha! Om det är så så vill jag ha bok. Jag vill ha ljusgröna blad på våren och bronsfärgade på hösten. Är det så? Kurt...?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon