Sidor: 1, 2
Caprice
Vi pratade om detta på jobbet för någon vecka sedan, och det är verkligen skilda åsikter..

Personligen tycker jag det borde vara självklart med dödshjälp..!

Det borde vara upp till var och en att bestämma.

Och detta beslut ska såklart vara noga övertänkt och beslutat då man inte är fysiskt eller psykiskt sjuk..

Att ligga med slangar och maskiner som håller en vid liv för resten av livet är inte att leva, jag vill leva, annars är det bara att gå vidare och se vad som väntar på en där... wacko.gif

Detta är min åsikt, vad tycker ni om Dödshjälp...?

Caprice
Grönblomman
Om en person är kapabel att döma sig själv som att denne inte har livslusten kvar, och kräver dödshjälp, tycker jag att det kan vara rätt i många fall, men det övervägande svaret om det är rätt eller fel kan jag ej dock besvara...
Det är från fall till fall som jag anser att man får se... Ibland kan det inte vara en självklarhet, men ofta.

Själv tycker jag / känner jag för tillfället att jag antagligen skulle vilja leva, i alla fall några år till, om jag fick en sådan allvarlig skada att jag inte klarar mig utan de medel du talar om; jag har alltid haft en dröm om att jag vill göra något riktigt NÖDVÄNDIGT för världen, vare sig jag är totalt handikappad, eller ej.
Livet tar inte slut där, det vet jag verkligen!
farbror B
Håller med dej Grönblomman! Måste vara olika för alla, men med alla hjälpmedel och mediciner som finns idag så finnse det så gott som alltid en chans.
Hannele
Tja, det finns ju folk som legat kontaktlösa i respirator i åratal - och sedan skrivit böcker!
Som tur är, kan man idag medicinskt definiera "hjärndöd" - och då är hoppet ute.
Då slutar man i samråd med anhöriga att ge livsuppehållande insatser.
Grönblomman
CITAT (Hannele @ 15-04-2005, 10:47)
Tja, det finns ju folk som legat kontaktlösa i respirator i åratal - och sedan skrivit böcker!
Som tur är, kan man idag medicinskt definiera "hjärndöd" - och då är hoppet ute.

*Harklar mig lite*
Precis som du nämner, var det någonting sådant jag försökte förklara. Skillnaden mellan personer som inte har någon kontakt med omvärlden (och därmed inte har någonting att säga till om själva), och personer som faktiskt gjort allt möjligt i sin sjukhussäng, exempelvis skrivit böcker.
Det finns ju inte precis ett hjälpmedel för att kunna skriva en bok, hur (nästan) handikappad man än är. Det enda man kanske skulle behöva är att kunna röra på ögonen innanför ögonlocken, för att kunna skriva en hel bok (nu menar jag inte att denne själv skulle skriva, utan självklart med assistenter, personer som beaktar ögonen, tolkar osv.)

Det är inte rätt av ens släkt, mor eller far, flickvän etc. att bestämma om en hjärndöd person bör få "dödshjälp" eller ej, det är upp till den enskilda personen självklart.

3- Vlig tråd
kerstin z5-6
Är personen hjärndöd enligt det medicinska begreppet stängs repiratorer och annat av -och personen dödförklaras -anhöriga är INTE med och beslutar om det .Personen är ju per medicinsk def redan "död"
Magnolia
Jag är emot dödshjälp.

Jag tror att människan anpassar sig - bara för att jag inte vill ligga som ett kolli nu så behöver det inte betyda att jag skulle vilja bli dödad om jag gjorde det... Jag tror inte att en frisk människa kan sätta sig in i hur man skulle känna om man blev svårt handikappad så därför tror jag inte att man kan ta ett beslut på förhand.

Sedan tycker jag att man istället för att hjälpa svårt sjuka människor att dö ska hjälpa dem att leva! Utveckla smärtlindring och annat som kan behövas för att ge ALLA människor ett värdigt liv.
lilla mamma
Det FINNS dödshjälp även i Sverige. Genom att inte göra någonting och inte ge någon vätska/näring svälter man ihjäl människan.
Men, är det rätt att läkarna ska få experimentera hur mycket som helst för att det ändå i slutändan, tar slut?

Var och en med sunt förnuft och utan psykiska problem ska få besluta över sitt liv.

Men, hur skulle det bli om vi hade "avlivningskliniker" här i Sverige?

Frihet och rättighet till sitt eget liv är viktigt. Men ännu viktigare är det att under sin levnad berätta hur det ska bli vid t.ex hjärndöd osv.

Har du anmält dig till donationsregistret?
Tänk, att om mitt liv tar slut oväntat när mina organ inte är slut, få ge livet tillbaka till någon som kan få det.

Det är viktigare än dödshjälp.
Anita
Caprice
CITAT (Magnolia @ 15-04-2005, 11:37)
Jag är emot dödshjälp.

Jag tror att människan anpassar sig - bara för att jag inte vill ligga som ett kolli nu så behöver det inte betyda att jag skulle vilja bli dödad om jag gjorde det... Jag tror inte att en frisk människa kan sätta sig in i hur man skulle känna om man blev svårt handikappad så därför tror jag inte att man kan ta ett beslut på förhand.

Sedan tycker jag att man istället för att hjälpa svårt sjuka människor att dö ska hjälpa dem att leva! Utveckla smärtlindring och annat som kan behövas för att ge ALLA människor ett värdigt liv.

Menar du att du är emot dödshjälp till alla, under alla förutsättningar..?

Om jag får veta när jag ligger och är så sjuk att jag inte kan gå eller äta, att jag har cancer som är väldigt svårartad, den går helt enkelt inte att bota... Den har spridit sig, låt oss säga, i hela kroppen...

Läkarna säger att om max tre månader klarar kroppen inte att andas själv, och jag har redan innan bestämt att jag vill ha dödshjälp, då tycker du det är fel..?

Jag kanske ger det en månad, om inget mirakel hänt då så vill jag avsluta det... Ska inte det vara mitt eget beslut..?
Personligen tycker jag det låter väldigt mycket mer skrämmande att maskiner håller mej vid liv och jag är fullproppad med smärtlindring, än att få ett värdigt slut...

Jan respekterar till fullo att du inte vill ha dödshjälp, varför kan du inte respektera att jag vill ha det..?

Vad jag menar är att alternativet ska finnas, sedan är det upp till var och en att göra sitt beslut...

Caprice
Magnolia
CITAT (Caprice @ 15-04-2005, 12:07)
Menar du att du är emot dödshjälp till alla, under alla förutsättningar..?

Jan respekterar till fullo att du inte vill ha dödshjälp, varför kan du inte respektera att jag vill ha det..?

Okej, jag får väl omformulera mig. Det är en svår fråga.

Jag är emot dödshjälp för att jag tolkar det som en AKTIV insats. Däremot så tycker jag inte att man ska påtvinga folk LIVShjälp - alltså, om du Caprice inte vill bli kopplad till en maskin för att kunna leva så tycker jag inte att du ska behöva bli det. Att INTE behandla en människa är ju i och för sig också ett beslut, men jag tycker att det finns en skillnad mot aktiv dödshjälp.

Jag hoppas verkligen att ni inte uppfattar mitt inlägg som att jag inte respekterar andras åsikter! Däremot så vill jag inte leva i ett samhälle där det är ok att döda folk, OAVSETT varför man gör det.
*solis*
Absolut emot dödshjälp är jag.
Fenja
CITAT (Magnolia @ 15-04-2005, 12:20)

Okej, jag får väl omformulera mig. Det är en svår fråga.

Jag är emot dödshjälp för att jag tolkar det som en AKTIV insats. Däremot så tycker jag inte att man ska påtvinga folk LIVShjälp - alltså, om du Caprice inte vill bli kopplad till en maskin för att kunna leva så tycker jag inte att du ska behöva bli det. Att INTE behandla en människa är ju i och för sig också ett beslut, men jag tycker att det finns en skillnad mot aktiv dödshjälp.

Jag hoppas verkligen att ni inte uppfattar mitt inlägg som att jag inte respekterar andras åsikter! Däremot så vill jag inte leva i ett samhälle där det är ok att döda folk, OAVSETT varför man gör det.

Ja, Magnolia, jag håller med dig till 100 %. Du fångar EXAKT vad det handlar när du skriver: "Däremot så vill jag inte leva i ett samhälle där det är ok att döda folk, OAVSETT varför man gör det." An samma skäl är jag även emot dödstraff. Det är alldeles för lätt hänt att en situation uppstår där det kan missbrukas, det har historien bevisat om och om igen...
Dessutom är jag inte så säker på att det här behovet av kontroll, till och med över hur vi dör fyller någon som helst funktion... Det är klart att ingen vill ligga och pinas till döds, inte jag heller, men med de medel som används idag är det ingen som behöver det heller.
Mvh
Fenja
Magnolia
CITAT (Fenja @ 15-04-2005, 13:28)
An samma skäl är jag även emot dödstraff.

Jag med, men det framgick kanske. smile.gif
Grönblomman
Det finns de som påstår att det finns en oskriven lag som säger "jag bestämmer själv över min egen död"...

Inte för att det skulle fungera, men... wacko.gif

... -Jag tycker inte att det faktiskt är så "hemskt" att mörda en annan människa, om vi avser till dessa personer som beskrivs ovan. Det är att hjälpa en människa, och låta den få sin vilja igenom. Jag är, som ni självklart förstår, inte kristen ...

Jag är dock emot dödstraff, för att... Tja, det kan vi isåfall starta en ny tråd med. Livstid är bättre. (Då menar jag inte "20 års-" livstid), utan hela livet ut i fängelse.
Delvis så säger de allra flesta fångar att det hemskaste med att vistas på fängelset är Ofriheten!

Jag tycker inte att döden är värre än att sitta livstid i fängelse (dock skulle inte jag välja döden).
Det kan för en del människor vara en utväg, och jag respekterar dem. Nu pratar jag om de sjuka igen, dödsjuka etc, inte om deprimerade tonåringar osv. smile.gif
råse-marie
Oj oj ... ja det är en jätte svår fråga ........ unsure.gif
men jag kan nog med erfarenhet av mitt tidigare jobb säga att jag är för dödshjälp i vissa fall .
Man kanske kan hjälpa till att få en värdigare död och ibland kanske inte så plågsam.

Varför skulle inte en ciciliserad och redig människa få avgöra det ?
Man avlivar ju faktiskt djur av humana skäl och för att dom ska slippa lida
Varför kan inte en människa får samma möjlighet ?

Det är ju dock ett svårt beslut och det är något som patient och behandlande doktor bord få avgöra.
Copycat
--
Caprice
Copycat, håller helt med dej..

Om en patient väljer att avsluta, så ska det bli så med..
Om det finns realistiska grunder för det, förståss..

Och att det finns droger som gör att man inte lider vet väl alla, men är det så man vill leva sina sista dagar..?

Inte jag iaf...

Caprice
kerstin z5-6
Som vårdpersonal är vår uppgift att hjälpa patienten att LEVA tills de dör .. inte tvärtom
*Felix matte*
Faktiskt så har alla mina anhöriga för länge sedan fått veta att jag när den
dagen kommer då jag ligger där utan att ha ett (enl. gängse normer) "värdigt liv"...vill att de ger mig aktiv hjälp att lämna.
Men... efter att ha läst artikeln i AB fick jag mig en funderare... I helsicke heller att jag skulle ta en "dödsdryck" ohmy.gif mad.gif

Usch!!! Rubriken fick mej att rysa! ohmy.gif sad.gif
ifibi
Jag känner mig kluven till frågan...

Jag skulle nog i dagsläget inte vilja leva vidare om det innebar att plågas varje dag, men vem vet vad jag skulle tycka om jag befann mig i en sådan situation?

Tycker nog att det är för stora risker...
ninnisky
Nu har jag suttit länge nog och funderat på ett svar och kommit fram till både ja och nej.
Det är så svårt att säga något innan man själv står inför ett val! Men i en situation där det bara finns lidande kvar är jag för aktiv dödhälp.
*Felix matte*
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-04-2005, 22:20)
Som vårdpersonal är vår uppgift att hjälpa patienten att LEVA tills de dör .. inte tvärtom

Så bra att höra dig.. sjuksyster... säga det wub.gif
Så har också vårdpersonalen på mitt sjukhus talat om för mig wub.gif
och det är jag såå tacksam för. wub.gif
Snöflinga
Håller helt med dig copycat, ligger jag som ett paket som hålls vid liv med maskiner och slutdestinationen är given, väljer jag helt klar att få sluta på ett värdigt sätt....

Inte minst med tanke på mina anhöriga ! Har själv erfarenhet, såg lidandet, vid försök att rycka bort slangarna blev handen bandagerad och låst (den andra lam p.g.a. stroke) Så förnedrande och ovärdigt för en tidigare vital och helt underbar människa......

Så dåligt jag mådde under dessa fyra månader som gick innan hon äntligen fick somna in ! Aldrig jag vill utsätta mina anhöriga för detta, är det kört, så vill jag sluta värdigt och inte i förnedring. Jag älskar min familj alldeles för mycket för att vilja utsätta dem för detta .....
Inga från Närke
Detta är en väldigt svår fråga, beror nog lite på vilken ålder man är i tror jag också för att ta ställning.
Hade en släkting en gång som hade skelettcancer och blev sämre varje dag som gick men klar i huvudet hela tiden. Både hans fru och han bad om hjälp att göra slut på lidandet för det kunde ju inte bli bra. Han var i 75 års åldern. Men tyvärr så fick de ingen hjälp. Där tycker jag det skulle vara en hjälp när man vid sina sinnens fulla bruk begär detta.
Sedan har jag sett andra problem, visserligen på film men det kan ju tänkas bli i verkligheten. Det var i samband med att man i Sverige pratade om hjärndöd eller inte.
En gammal dam uppehöll en respirator hon är ca 80 år. In kommer en ung flicka efter en olycka och behövde respirator, men tyvärr så fanns det ingen lediga. Läkaren för den gamla damen ville stänga av hennes och sätta in den på den unga flickan för hon kunde räddas till livet om hon fick tillgång till den. Men lagen satte stopp för detta. Hur gör man då? Den unga flickan avled p.g.a. detta.
I samma film diskuterade 2 läkare om 2 patienter. Den ena bad den andra att stänga av de livsuppehållande maskinerna så han kunde ta organ till sin patient för att rädda dennes liv. Vem avgör till 100 % att detta är rätt? Det skulle ju tänkas gå till så här om det vore riktigt krasst.
Personligen är jag lite kluven men för min egen del vill jag inte bli ett kolli utan hoppas att det går fort den dagen det ska ske och att ingen maskin skall hålla mig vid liv i flera år.
Har en arbetskamrat vars son låg i respirator från 4 månaders åler till han blev 18 år innan kroppen sa ifrån. Detta var ju ett lidande för hela familjen enligt dem själva och där visste man att det inget gick att göra men ändå skulle han hållas vid liv tills kroppen inte orkade. Vad är rätt där?
zaaritha
Precis som med organdonation; borde man få skriva på att man ej motsätter sej dödshjälp!
Jag vill absolut inte bli liggande som ett kolli!!
Sulawesii
Jag är för. Och jag tycker att det är hemskt att inte jag ska kunna välja det själv!
mamamaggan
Har tänkt mycket på det i samband med att mina föräldrar blev gamla och sjuka. Nu är de borta båda två men vad jag kom fram till efter det är att jag vill absolut ha dödshjälp för egen del.

Min erfarenhet är att alla lider av att en svårt sjuk människa ska hållas vid liv in absurdum. Man lider av att se någon ligga och ,vad det verkar, plågas .

Håller med om att det vore bra om man kan skriva ett " testamente" om hur just jag vill ha det .
Reserv
med den s.k. vården vi har idag så vill väl ingen ligga på ett sjukhus, än mindre på ett äldreboende i slutskedet. Usch, tycker synd om alla gamla och sjuka som inte har rätten att välja, hoppas att det kan komma nån lag så småningom som ger oss rätt till ett val. Helt klart för alltså.
zaaritha
Jag har jobbat på ett äldreboende o det var hemskt!
Jag vill INTE bli gammal o "tas omhand"!!
kerstin z5-6
Rätten att välja ????
Död HJÄLP innefattar en annan människas aktiva handling -inte bara din egen -vem hade du tänkt skulle ta död på dej ? Inte jag i alla fall ....

En sjuk människa har andra behov än en frisk människa -och andra tankar

De flesta beskriver här - är inte en rädsla för döden -utan för att lida, plågas , ha smärtor , vara törstig , inte kunna andas och inte ha något ut av livet ... fram till sin död .
Det är , i mina ögon något helt annat
Sulawesii
Att bli gammal och tas om hand tycker jag är helt ok för min del. För mig är det sjukdommar som ALS, STROKE, MS och så vidare som skrämmer. Vill inte behöva ligga som en grönsak, eller kämpa för varenda andetag.....
zaaritha
Om jag får obotlig sjukdom med mycket plågor o dyl., ja--då är jag feg nog att vilja få dö.......
Reserv
CITAT (zaaritha @ 22-04-2005, 22:52)
Om jag får obotlig sjukdom med mycket plågor o dyl., ja--då är jag feg nog att vilja få dö.......

Feg? Jag tycker att det måste vara bra mycket modigare att välja döden, efter den vet vi ju inte vad som väntar. Väljer vi däremot en lång och lidande vård, tja, då vet vi ju alla hur det blir rolleyes.gif
zaaritha
Jag är så konstig att jag tror på reinkarnation!
Totalt galen--alltså!!!!
Reserv
CITAT (zaaritha @ 22-04-2005, 22:56)
Jag är så konstig att jag tror på reinkarnation!
Totalt galen--alltså!!!!

BINGO! Jag med! Trodde inte att det var fler såna tongue.gif
mamamaggan
Vad innebär det att tro på reinkarnation i denna fråga unsure.gif ? Vet inte tillräckligt om det för att förstå. Snälla , upplys mig! unsure.gif
Reserv
CITAT (mamamaggan @ 22-04-2005, 23:15)
Vad innebär det att tro på reinkarnation i denna fråga unsure.gif ? Vet inte tillräckligt om det för att förstå. Snälla , upplys mig! unsure.gif

Att själen vandrar vidare, man återföds i en annan kropp. Sen så kan man ju tro på det mer eller mindre, jag tror såpass ialla fall.
*Felix matte*
CITAT (Sulawesii @ 22-04-2005, 22:51)
Att bli gammal och tas om hand tycker jag är helt ok för min del. För mig är det sjukdommar som ALS, STROKE, MS och så vidare som skrämmer. Vill inte behöva ligga som en grönsak, eller kämpa för varenda andetag.....

Men när den stunden kommer då du ligger där och kämpar så tror jag nog inte att du ber om att bli avlivad... för det är ju just det det handlar om... det hade inte jag heller tänkt på förrän jag läste rubriken i AB.
Vem tror du... ställer upp på att ta ihjäl dig?
Hur grymt man än må tycka det är att ligga som ett "kolli" så är det egoistiskt att tro att någon annan skulle göra något så hemskt som att döda dig... eller hur?

Reinkarnation... Nej jag tror inte att jag återföds... när jag "vandrar vidare" då har jag gjort mitt och ny generation tar över. smile.gif
mamamaggan
"Att själen vandrar vidare, man återföds i en annan kropp. Sen så kan man ju tro på det mer eller mindre, jag tror såpass ialla fall. "

Det visste jag i o f s men hur ställer ni er till dödshjälp? unsure.gif
Reserv
Ni och ni, jag kan bara svara för mig själv, jag är för. Men som dom flesta religioner så är väl inte självmord nån höjdare direkt, men dödshjälp.......tja, jag vet inte hur det ska tolkas. Och jag vet inte ens om man ska behöva dra in religioner bara för att man tror på reinkarnation heller för den delen. Den perfekta religionen skulle man få om man tog allt gott från alla olika religioner och satte samman rolleyes.gif
mamamaggan
Ok Reserv då tror jag att jag förstår.

Sitter faktiskt här och undrar lite. Det är flera som dragit upp att det inte är rätt mot den som ska utföra själva handlingen. Kan förstå det. Man kan ju inte tvinga någon att utföra en handling som den inte är med på.

Men har ni tänkt på vad handlingen kan vara för något ?
I USA hade man ju ett fall där man stängde av respiratorn och det måste väl förekomma här också? Likaså att man inte ger annat än smärtstillande i livets slutskede . Man tar alltså bort all annan medicin när man anser att det inte finns något hopp. Är det dödshjälp?

Jag tycker inte det men vad tycker ni?
kerstin z5-6
Respiratorer stängs av om en människa är kliniskt konstaterad HJÄRN död - i Sverige
Smärtstillande medel är andningsdeprimerande bla och kan orsaka att patienten dör snabbare , men ges i avsikt att personen ska vara smärtfri
Det är inte dödshjälp.
"om möjligt bota , alltid lindra "
Reserv
Nej, jag tycker inte att det är dödshjälp, snarare tortyr. I USA när domavbryter näringen till dom som fått beviljad s.k. dödshjälp där, så får familjen sitta och se sin anhöriga tyna bort i plågsamma smärtor. Dom får svälta ihjäl, för att dödshjälp inte är tillåten, lite vridet tycker jag. wink.gif
*Felix matte*
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-04-2005, 23:39)
Smärtstillande medel är andningsdeprimerande bla och kan orsaka att patienten dör snabbare , men ges i avsikt att personen ska vara smärtfri
Det är inte dödshjälp.
"om möjligt bota , alltid lindra "

Precis så var det när vi satt vid mammas dödsbädd... smärtlindring så att hon fick stilla somna in utan smärtor wub.gif
*Eko*
CITAT (Grönblomman @ 15-04-2005, 10:28)
Om en person är kapabel att döma sig själv som att denne inte har livslusten kvar, och kräver dödshjälp, tycker jag att det kan vara rätt i många fall

[QUOTE]

Vem vet när en deprimerad person är kapabel att bedöma sådant??? Och en hjärndöd är det sannerligen inte?

Jättesvåra frågor....

Jag har inget svar....
kerstin z5-6
Jag måste bara få ta upp bgreppet Hjärndöd en gång till -
En hjärndöd person har ingen fungerande cirkulation i sin hjärna -ingen aktivitet överhuvudtaget -varken på EEG eller olika scanningsmetoder .
Han eller hon har inga neurologiska reaktioner heller.
I Sverige ingår detta i dödsbegreppet .

En Hjärt död person har ingen puls och ett hjärta som står still och inte kan återupplivas
-En hjärndöd person är kliniskt död men Cirkulation i kroppen hålls igång av att hjärtat fortfarande slår -detta sker med andningshjälp via en respirator
Stängs respiraton av -upphör andning" och hjärtverksamhet
Stängs respiratorn inte av -stannar hjärtat i alla fall ofta inom 5 dygn.

Fallet i USA rörde sig således inte om en hjärndöd person
-hon andades själv
Sulawesii
CITAT (Felix matte @ 22-04-2005, 23:19)
Vem tror du... ställer upp på att ta ihjäl dig?

Min mamma. Och likadant tvärtom.
Sen vet man inte hur det blir om vi väl hamnar där. Om man fixar det.

Vi jobbar båda inom vården och har diskuterat detta (och annat som organdonation) grundligt.
zaaritha
Jag skulle önska att man kunde fylla i papper, som när det gäller organdonation!
När man är vid "sina sinnens fulla bruk", borde man få avgöra hur man vill sluta sitt liv!!
Sulawesii
Håller helt med! Och att det sen måste vara nån slags uppföljning om man blir sjuk och sedan när det är dags.
Caprice
CITAT (zaaritha @ 23-04-2005, 21:47)
Jag skulle önska att man kunde fylla i papper, som när det gäller organdonation!
När man är vid "sina sinnens fulla bruk", borde man få avgöra hur man vill sluta sitt liv!!

Precis..!

Det är det jag menar med fråga från början..

Det ska vara ett beslut som man fattat när man är vid sina sinnens fulla bruk..

Om jag tex nu, när jag lever och mår bra, tar beslutet att jag vill ha dödshjälp i ett läge då jag bara kommer att bli sämre, inte kunna äta, gå på toa, tvätta mej, prata med omgivningen... Jag ligger bara i en säng och tittar i taket och får mediciner för att inte känna smärta. Och läget kommer inte att förbättras, då tycker jag det är läge för dödshjälp...

Är det verkligen så att det skulle vara svårt för en läkare att "avliva" mej i ett sånt läge..? Jag skulle snarare se det som att jag hoppas att denne respekterar min önskan... Vad sedan läkaren har för ev personlig åsikt om dödshjälp ska inte spela in i sammanhanget..
Huvudsaken är väl att det ska vara lagligt, annars förstår jag självklart läkaren..

Dödshjälp ska självklart endast användas då det är totalt omöjligt för en patient att rehabiliteras..
Om jag är med om en trafikolycka och mister både armar och ben ska självklart inte dödshjälp användas.. Då är det snarare upp till mej att rulla över ett stup om jag skulle vilja avsluta..

Vad grundar sig egentligen bakom att säga nej till dödshjälp..?
Att det ska missbrukas..? Att folk ska ångra sig..? Att man är rädd för döden..?

Jag är inte religiös, och jag är verkligen inte självmordsbenägen..
Men skulle jag hamna i ett läga som jag beskrivit ovan så skulle inte jag vara rädd för döden... Trots allt så vet vi ju inte vad som väntar där..

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon