Ciczi
I min trädgård kom i dag en besökare jag inte sett på länge. En fjäril biggrin.gif Jag hann inte se så noga men det kan ha varit en nässelfjäril eller en amiral. Den kom flygande från sydväst. Nu är våren verkligen här! wub.gif wub.gif laugh.gif

Ciczi
niklaswik
ohmy.gif Du måste ha en väldigt sen vår isåfall.. biggrin.gif Jag bor nog minst 90 mil norr om dig och såg årets första nässelfjäril för snart en månad sen. biggrin.gif
Ciczi
Jag har inte sett dem innan... men det betyder ju inte att de inte vaknat för mer än en månad sedan...

Ciczi
niklaswik
Hehe, det har du rätt i.. smile.gif
Virgo
Det var med största sannolikhet nån sorts nässelfjäril. Amiralen brukar jag se först i sommar hos mig.
Lars-Olof Arvids
Nässelfjäril eller påfågelöga var det säkert. Tillsammans med citronfjärilen hör de till våra första fjärilar som kommer fram på våren. De övervintrar nämligen som fullvuxna fjärilar och vaknar av vårsolen. Många andra övervintrar som larver eller puppor. Amiralen övervintrar överhuvudtaget inte i Sverige, utan kommer inflygande söderifrån i maj-juni. Denna invandrargeneration är alltid fåtalig och det är inte förrän i augusti-september (då nästa generation är färdig) som vi kan se amiraler i större mängder. Om dessa svenska amiraler sedan drar söderut i någon större mängd är inte riktigt klarlagt.

Olle
farbror B
Och jag som var så nöd med min stora citronfjäril häromdan...
netaave
Har sett både nässelfjäril, blåvinge och nån vit fjäril, den första i påskas.
amaira
CITAT (netaave @ 15-04-2005, 13:04)
Har sett både nässelfjäril, blåvinge och nån vit fjäril, den första i påskas.

Blåvinge? Grattis!

I min fjärils- , humle-, insekts- och bi-anpassade trädgård fladdrar det för fullt så fort solen skiner och vinden lägger sig.
Mest nässelfjärilar, några amiraler och så citronfjärilar av båda könen.
Några andra fjärilar har jag inte sett än, men det kommer nog snart.

Bin är det fullt av, de bor ju hos grannen wub.gif .
Lite andra små solitärbin av okänd sort tankar krokusnektar för fullt.

Sen har jag minsan kungligt besök också!
En och annan humledrottning kollar igenom betingelserna i min trädgård, ifall den skulle duga som bas för den nya kolonin. Den ska nog falla i smaken, jag har förberett ett och annat smile.gif .

Ljuvliga trädgård och ljuvliga vår wub.gif , och älskade insekter sleep.gif .
Lars-Olof Arvids
Ja, det härligt när det börjar surra och fladdra bland vårblommorna i trädgården! wub.gif
Men finns det verkligen amiraler i Mälartrakten i mitten av april? ohmy.gif

Olle
Lars-Olof Arvids
Ja, det härligt när det börjar surra och fladdra bland vårblommorna i trädgården! wub.gif
Men finns det verkligen amiraler i Mälartrakten i mitten av april? ohmy.gif

Olle
wolkenkrabber
ä'sh har bara sett en humla o en massa flugor sad.gif
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-04-2005, 13:53)
Men finns det verkligen amiraler i Mälartrakten i mitten av april?  :o

Olle

Har jag skrivit det? unsure.gif Nämen herre gud det har jag ohmy.gif !

Nä det finns det inte, inte ens i min trädgård sleep.gif .
Ibland pratar jag i nattmössan Sorry.

Påfågelöga ska det vara förstås....
Lars-Olof Arvids
Påfågelöga låter genast rimligare! biggrin.gif För övrigt var det inte meningen att mitt inlägg skulle bli dubbelt, det bara bidde så! rolleyes.gif

Olle
Gossen Ruda
Vet inte hur det är just i Mälardalen men på Södertörn kan man hitta dom året runt. Åtminstone på Muskö. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon