Jag har för mig att jag läste nånstans att det var okej att toppa krasse och andra klätterväxter.

Var ska jag toppa?

Samma frågor om blåvindan..

Det har bara kommit upp två luktärter

Hur kan det komma sig? Jag har ju behandlat alla lika..

Ska jag så fler?

Tack på förhand.
Krassen brukar jag toppa om det är slingerkrasse så grenar den sig och blir tät. Jag har nog aldrig odlat blåvinda, men om det är något "ipomoeaaktigt" så blir även den fin av toppas.
Hur längesedan är det du sådde luktärtorna? Har du möjlighet att ställa dem så att de får undervärme kan detta få dem att gro snabbare. Plast över sådderna hjälper också till att hålla både fuktighet och värme. Glöm inte att göra hål i plasten och att "vädra" helt utan plast en stund varje dag så att det inte möglar. Luktärtorna toppar du också vid 2-3 bladparet.
Mvh
Fenja
Åsa - Alingsås
16-04-2005, 18:49
Jag har i år för första gången sått frön (gud vad kul det är när det börjar titta upp!!), och har bl.a. sått slingerkrasse, buskkrasse och en till sort. Allihop har kommit upp fint och börjar bli ganska stora. Läste här att man ska toppa dem. Var ska jag toppa så att de ska grena sig fint?
-Åsa
Hej och välkommen hit!
Du toppar slingerkrassen precis ovanför ett bladpar, då grenar sig plantan och blir yvigare och får flera grenar.
Mvh
Fenja
Tack Fenja!! Alltid en klippa!!
Hur gör man när man toppar? Nyper man med fingrarna eller klipper med en sax? Det känns så fel att nypa av nåt som växer men det är väl för att jag är ovan.
Har du lite naglar är de utmärkta att kapa med, annars är det väl bäst att skära av precis ovan för ett bladpar. När du ser hur de buskar till sig och blir fina toppar du gärna, jag lovar!
Cic! Tack!
Mvh
Fenja
Ska Krassefröna blötläggas före sådden, precis som med luktärter?
Du kan blötlägga krassefröerna, jag gör det dock inte.
Mvh
Fenja
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-04-2005, 13:56)
Ska Krassefröna blötläggas före sådden, precis som med luktärter?
De brukar inte behöva blötläggas före sådd.
Har satt sommarkrasse som kommit up ganska bra och ska prova att toppa dem. men nu undrar jag bara.. nybörjare som man är

när ska man toppa? Ska man göra det nu? Mina har kommit upp ca 15-20 cm.
Fröis, om det är slingerkrasse så brukar jag toppa första gången när de har en 4-6 blad, drar de iväg igen innan det är dags att plantera ut, så kan jag toppa dem en eller ett par gånger till.
Mvh
Fenja
Tack för tipset! Ska prova det
Tittade på påsen och det var sommarkrasse jag hade sått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.