kristerh
var på hemköp igår och handlade lite, och eftersom jag har så förb... torra händer så tänkte jag att jag köper en hudkräm, sagt o gjort en sån fick det bli. Betalade och tyckte att det blev lite dyrt wink.gif hade bråttom till tåget så jag bara rafsade ihop mina varor och sprang till tåget,
och på tåget började jag studera kvittot, och vad hade hänt, jo kassörskan hade stämplat in den 2 ggr á 39,50 sad.gif jag ringde till affären och får gå dit idag o hämta tillb pengarna.
Jag som alltid brukar kolla kvittot innan jag lämnar affären, men det finns många som aldrig ens tar ett kvitto, de blir nog blåsta på pengar lite då och då, för det sker en hel del felstämplingar har jag märkt.
krister
Ciczi
För många år sedan köpte min mor en bit leverpastej i lösvikt. Detta var på den tiden då kassörskan slog in priset på varje vara för hand i kassan. Leverpastejen kostade 5,50 men kassörskan läste fel på ett komma och slog in 55 kr... Lite dyr leverpastej va?ohmy.gif Mor reflekterade över att totalsumman blev hög men tittade inte på kvittot förrän hon kom hem. Det var bara till att klä på barnen igen och ta sig till affären. Där fick hon efter lite trassel tillbaka sina pengar och en ursäkt.

Jag kollar alltid kvittot när jag handlar, mest för att kolla att det stämmer men även för att kolla att jag fått dragit de rabattkuponger jag lämnat fram.

Ciczi
Ina
Brukar göra en snabbkoll direkt när jag betalat. Numera scannar jag oftast varorna själv när jag handlar och då är ju risken att kassörskan ska göra fel eliminerad - har bara mej själv att skylla om nåt går in två gånger... wink.gif
carol
Jag brukar kolla - dels för att se att det inte har blivit fel och dels för att se hur mycket varorna kostar så att man kan jämföra mellan olika affärer och så. I grund och botten är jag ju smålänning... tongue.gif
ninnisky
CITAT (Ina @ 15-04-2005, 11:37)
Brukar göra en snabbkoll direkt när jag betalat. Numera scannar jag oftast varorna själv när jag handlar och då är ju risken att kassörskan ska göra fel eliminerad - har bara mej själv att skylla om nåt går in två gånger... wink.gif

Scannar också och kollar under tiden. Det har däremot hänt några gånger att X-priser inte tas hänsyn till. Detta ser man först när man fått kvittot i kassan

Alltså kollar jag kvittot! unsure.gif unsure.gif
Ina
CITAT (ninnisky @ 15-04-2005, 11:52)

Scannar också och kollar under tiden. Det har däremot hänt några gånger att X-priser inte tas hänsyn till. Detta ser man först när man fått kvittot i kassan

Alltså kollar jag kvittot! unsure.gif unsure.gif

Aha - då får jag börja med det! Tack för tipset!
Posse
Jag brukar tyvärr otroligt sällan kolla på kvittot i/från livsmedelshallen. sad.gif
Ofta är jag väl alltför ivrig att komma iväg till enda bussen hem. Dessutom vore väl det bästa om man kunde kolla mot kvittot samtidigt som man plockar av varorna från bandet - så man kunde säga ifrån direkt - men det känns ju oftast uteslutet enär jag nästan alltid stressas av efterföljande kunder och deras varor.

Det är väl bara att hoppas att de eventuella felen som uppstår, i längden är till lika mycket fördel som nackdel för mig som kund... rolleyes.gif
Virgo
När de tar för mycket betalt säger man till, men om de tar för lite betalt, då är det deras fel o säger inte till, eller? huh.gif
Fialotta
CITAT (Virgo @ 15-04-2005, 12:40)
När de tar för mycket betalt säger man till, men om de tar för lite betalt, då är det deras fel o säger inte till, eller? huh.gif

rolleyes.gif

Har haft butik.......och det finns bra människor som påpekade om våra kassörskor tagit för lite betalt...10 år sedan och då skulle kassörskorna ha
priserna i huvudet eller på listor...blev mycke både ris o ros...kul tid smile.gif
Iza
Jag kollar alltid kvittot när jag kommer hem och det är ofta fel till min nackdel har inte varit med om att det har varit tvärt om.
netaave
Kollar oxå alltid! Åtminstonde när jag kommer ihåg det! tongue.gif
Ralf
Scannar oxå varor på Coop. Svårt att kolla priserna då, för extrapriserna är ej inlagad i det datasystemet.

men
Det värsta fusket tycker jag är vägning. Många väger med förpackningarna. Allra värst är Metro i Täby centrum. Köper man vaccad Oxfile får man betala för plasten och. Jag påpekde det o då svarade dom att den ingick i priset och att alla gör så..... *ridå*
kristerh
CITAT (Iza @ 15-04-2005, 12:46)
Jag kollar alltid kvittot när jag kommer hem och det är ofta fel till min nackdel har inte varit med om att det har varit tvärt om.

jo nån gång när de vägt in fel äppelsort, den billigare istället för den dyrare, fast det händer nog lika ofta att det blir tvärtom wink.gif
krister
kristerh
Numera scannar jag oftast varorna själv när jag handlar och då är ju risken att kassörskan ska göra fel eliminerad - har bara mej själv att skylla om nåt går in två gånger... wink.gif

Jo i de affärer där man kan scanna gör man ju givetvis det, småaffärerna kan man inte det i, tyvärr
krister
*solis*
Jag kollar alltid efter att jag upptäckte en gång att de hade taig just dubbelt betalt av någåt.
evarina
Jag kollar inte kvittot. (Verkar vara helt unik).
Orkar inte bry mig då det oftast handlar om småsummor. Ifall det är något i hästväg antar jag att jag märker det.
kryddan
Jag ögnar igenom. Har själv suttit i kassan och vet att det är lätt att det blir fel. Fast det var vanligare förr när man skulle ha massa koder i huvudet - nu skannar de ju av koden oftast och det är mest grönsaker och sånt som har en kod.

Och Virgo - jo, jag säger till om de har tagit för lite betalt!
Posse
unsure.gif Ett tillfälle när jag redan vid kassan absolut försöker hålla koll på hur de tar betalt, är om jag funnit varor med mycket stor rabatt.

Vore inte kul att komma hem med t.ex. 20 schampoflaskor som jag lagt i kundvagnen bara för att de var så extremt billiga just då, och upptäcka att kassörskan missat dra av rabatten...

Och i värsta fall skulle det ju också kunna vara så att man missförstått prisskyltningen, eller att den varit inaktuell. sad.gif
Helen B
Jag brukar för det mesta kolla kvittot. Nu ska ni får höra: För ca 5 år sedan arbetade jag extra på en stor plantmarknad där allt från fröer, växter till trädgårdsmöbler säljs. I alla fall så kom en kund fram till mig och mycket försynt sade att det måste ha blivit fel på hennes kvitto. Hon hade handlat dagen innan en påse sjösten ca 1 kg. och några växter. Gissa vad hon betalade....jo över 3000:-(med kort) och hon reagerade inte att det var mycket förrän hon kom hem laugh.gif laugh.gif Tala om att vara stressad både som kund och kassörska. Tydligen hade en av kassöskorna (inte jag) tagit flera tusen för sjöstenen. Så kan det gå. Vi fick oss ett gott skratt och hon fick självklart pengarna tillbaks.
Lilla Selma
Jag fick betala 669 kronor för en bit lutfisk på Obs! en gång. Upptäckte det inte förrän jag kom till jobbet (hade handlat på lunchen). Det var den stooora handlingen till julhelgen, därför reagerade jag inte med en gång... Inga problem dock, fiskbiten var ju felmärkt så det syntes väl vad som skett. Pengarna tillbaka, men jag fick ju åka en extra resa på några kilometer.

Annars brukar jag kolla på displayen när de drar varorna i kassan, här på landet har inga affärer scanners, men jag tror att det är på väg, för jag såg häromdagen att de nya kundvagnarna på Överby i Trollhättan har små hållare på handtagen. Kan det vara för scanners?

Undrar Selma
Magnolia
CITAT (evarina @ 15-04-2005, 13:19)
Jag kollar inte kvittot. (Verkar vara helt unik).
Orkar inte bry mig då det oftast handlar om småsummor. Ifall det är något i hästväg antar jag att jag märker det.

Du är inte helt unik vad det gäller detta i alla fall! Jag tror att det jämnar ut sig i längden.
Castea
Jag kollar inte kvittot. Men jag kollar när de drar streckkoderna vid kassan. Står och glor på hur de röda siffrorna läggs till på displayen och hojtar till om det verkar bli fel. laugh.gif
Annki
Är också shop-expresskund hos Coop med scannern i högsta hugg. Blev lurad en gång. Stor skylt i taket förkunnade ett pris, kvittot sa ett annat. Gick till kundtjänst och påpekade felet. Fick självklart tillbaka mellanskillnaden. Plus ett presentkort på 30 kr för att jag blev sinkad av att vänta vid kundtjänst. Snyggt agerat av Coop!
Monica M zon 4
Jag brukar ha lite koll. En gång när jag handlade tyckte jag det blev väldigt dyrt och påpekade för kassörskan att det inte kunde vara rimligt. Hon höll inte alls med mig utan tyckte allt var ok. När jag kollade kvittot hade dom tagit 111 kr litern för mjölken! tongue.gif

Å förra veckan tyckte jag det blev alldeles för billigt. När jag kom hem upptäckte jag att dom inte tagit betalt för 4 påsar jord à 100 kr. Dan efter åkte jag tillbaka till affären och betalade!
Jill-Ulrika
Vid flera tillfällen den senaste tiden har det blivit fel i kassan och två gånger har jag råkat ut för att expediten slagit in en vara två gånger.

Det sistnämnda var i klädbutikerna, Vero Moda och Indiska. Vid båda tillfällena rörde det fyndplagg. Priset verkade först inte suspekt när man tänkte på vad plaggen egentligen hade kostat. Men med en snabb titt på kvittot stod det klart att något var fel, jag hade ju inte köpt två plagg utan ett.
"jag tänkte väl att det blev lite dyrt"

Vid båda tillfällena fick jag köpet på det ena plagget hävt men det verkade ändå märkligt vid återköpet. Kanske beroende på att jag kände mig lurad. Så nuförtiden tittar jag alltid på kvittot. Och det har visat sig bli fel ganska många gånger, särskilt i matbutiken.
Jag känner mig ändå alltid småsint och snål när jag säger till att de slagit in fel och tänker att ibland kanske de gör fel åt mitt håll så att det på sikt jämnar ut sig men det är svårt att intala sig i längden unsure.gif
humla
Jobbar själv i kassa i mataffär, så känner mej tvungen att skriva nått tongue.gif

Efter en massa timmar monotomt kassaarbete, med jättelång kö är man rätt mör och stressad, och det händer ju att det blir fel nån gång, fastän man gör sitt bästa. Till exempel när folk köper "kvisttomater" och tar bort alla kvistar... Så att det ser exakt ut som de vanliga. tongue.gif

Men de allra flesta gånger tror jag det är tvärtom, att folk glömmer säga till om att de ha back, tar jord eller vad det nu kan vara. Och är man osäker på ett pris/vad det är för vara slår man ju alltid in det billigaste.

Men jag upplever de allra flesta människor som hyggliga, många kommer faktiskt tillbaka och säger att de glömt betala för vad det nu kan vara. Men de som inte gör det, hur många de är är det ju svårt att veta tongue.gif
Inga från Närke
jag kollar nästan aldrig kvittona heller tyvärr, men man har en liten känsla av när det blir fel så ibland kan det hända. Skulle nog vara mera observant på detta men jag har inte tid.
I mitt arbete har jag hand om kontering av fakturor och där är jag noga med att vi betalar rätt. Skulle det vara så att vi betalat för lite så ringer jag gärna och påtalar detta för det har man igen nästa gång man ringer om det skulle vara tvärt om.
Ärlighet varar längst heter det ju.
kristerh
CITAT (Lilla Selma @ 15-04-2005, 17:15)
men jag tror att det är på väg, för jag såg häromdagen att de nya kundvagnarna på Överby i Trollhättan har små hållare på handtagen. Kan det vara för scanners?

Undrar Selma

Det låter som du ska få skanna snart wink.gif de små hållarna är nog till för det.
krister
kristerh
CITAT (Monica M zon 4 @ 16-04-2005, 13:27)
Å förra veckan tyckte jag det blev alldeles för billigt. När jag kom hem upptäckte jag att dom inte tagit betalt för 4 påsar jord à 100 kr. Dan efter åkte jag tillbaka till affären och betalade!

Det var dyr jord wink.gif 100 kr påsen wink.gif unsure.gif
krister
*Felix matte*
CITAT (Annki @ 16-04-2005, 12:50)
Är också shop-expresskund hos Coop med scannern i högsta hugg. Blev lurad en gång. Stor skylt i taket förkunnade ett pris, kvittot sa ett annat. Gick till kundtjänst och påpekade felet. Fick självklart tillbaka mellanskillnaden. Plus ett presentkort på 30 kr för att jag blev sinkad av att vänta vid kundtjänst. Snyggt agerat av Coop!

Här ger COOP alltid 25 kr i kontanter om man fått betala fel pris för vara + det du betalat för mycket ...så klart.
Vid varje kassa finns vädjan att man ska meddela ev. fel och få ersättning för det. smile.gif

Kassapersonalen har ingen skuld i ev. "felpris"...det är dem som matar in i datorerna som missat, men tyvärr får "kassan" många gånger helt oförskyllt ta emot en massa skäll och skit. sad.gif
Kathy

Även jag självscannar, tycker det är toppen! Man ser ju själv vad man har scannat in, dessutom får man fram slutsumman. (dock ser man rabatter först vid kassan) Och så behöver man inte stå i kö. biggrin.gif
Annlo
Jag har en liten lustig mani som löser detta problem automatiskt! Jag räknar i huvudet vart efter jag handlar för att jag inte ska handla för mycket mot vad som finns på kontot! laugh.gif

Ja, det har ju hänt mig en gång att jag storhandlat och inte haft tillräckligt med pengar på kontot! Då vill jag bara att jorden ska öppna sig och jag får försvinna!!! ohmy.gif

Så, på ett ungefär, vet jag vad det ska kosta när jag ska betala!
Resultatet efter denna traumastiska händelse för sisådär fyra fem år sen!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Annlouice
Orchid
En liten sak värd att påpekas, eftersom jag själv extra jobbar som kassörska på Maxi.

Det är väldigt lätt att bara råka komma åt någon knapp, så någon vara stämplas in två gånger istället för en gång. Och, sen så är det inte bara grönsaker som har plu-koder, utan det är grönskar och all sorters frukt + lite andra små saker, så det är ändå mycket att hålla koll på. O ibland kan det hända att en viss utlovad rabatt inte dras, och det beror inte heller på personen som sitter i kassan, utan det ska fixas av en helt annan avdelning, som ibland gör en del missar. Ja, med andra ord att fela är mänskligt, o förlåta gudomligt. Fast jag förstår att man kan bli irriterad om det händer flera gånger.

Usch, jag har jobbat hårt i kassan idag - som jag gör på helger- och då var jag tvungen att lägga in några ord åt våra vägar

tongue.gif
Annlo
CITAT (Orchid @ 16-04-2005, 22:14)
Fast jag förstår att man kan bli irriterad om det händer flera gånger.

Den tanken har nog aldrig slagit mig! Att jag skulle bli irriterad alltså?!
Då skulle man ju indirekt mena att det skulle vara någon kassörska som gör det "med flit" eller nonchalans!
Nej, att det händer får man ju räkna med, alla gör misstag!
Grönblomman
Nu har jag inte läst ingenom svaren, men jag svarar på rubriken!
Nej, inte vanligtvis. Om jag är lite fundersam eller om jag köpt något dyrt kollar jag ofta.
Sparar kvitton gör jag alltid (alltså sådana som kan komma att behövas). smile.gif
Hannele
EFtersom jag scannar själv, har jag bara mej själv att skylla. laugh.gif
Det har hänt, att jag scannat dubbelt, men då har jag alltid fått pengarna tillbaka.
ninnisky
CITAT (Hannele @ 19-02-2006, 13:18)
EFtersom jag scannar själv, har jag bara mej själv att skylla.  :lol:
Det har hänt, att jag scannat dubbelt, men då har jag alltid fått pengarna tillbaka.

dito dito wub.gif biggrin.gif wub.gif
Summersun
Kollar kvittot ibland...

Kom att tänka på en sak... Detta hände i matbutiken innan vi skulle betala och kassören märkte själv också att hon slog fel. Köpte några lakritsstänger till barnen och dom var nedsatta så kassören slog in det för hand. Dom skulle kosta 0.50e alltså 4,70kr och kassören slog in 500e. Skulle få en hel massa lakrits för 4700kr smile.gif
gammelnalle
CITAT (Orchid @ 16-04-2005, 21:14)
En liten sak värd att påpekas, eftersom jag själv extra jobbar som kassörska på Maxi.

Det är väldigt lätt att bara råka komma åt någon knapp, så någon vara stämplas in två gånger istället för en gång. Och, sen så är det inte bara grönsaker som har plu-koder, utan det är grönskar och all sorters frukt + lite andra små saker, så det är ändå mycket att hålla koll på. O ibland kan det hända att en viss utlovad rabatt inte dras, och det beror inte heller på personen som sitter i kassan, utan det ska fixas av en helt annan avdelning, som ibland gör en del missar. Ja, med andra ord att fela är mänskligt, o förlåta gudomligt. Fast jag förstår att man kan bli irriterad om det händer flera gånger.

Usch, jag har jobbat hårt i kassan idag - som jag gör på helger- och då var jag tvungen att lägga in några ord åt våra vägar

tongue.gif

Tråkigt när folk "skäller" på kassörskorna ....

Jag tillhör de där "smålänningarna" som köper när det är "billigt" och då väljer jag den varan pga av t.ex. en kampanj eller dyligt.
Skit samma om det är 50öre eller 50:- ... Jag har ju VALT för att man har "lovat" nåt...
Då blir jag sur och påpekar. Mycket sällan att kassörskan blir arg (däremot kön bakom mig.... smile.gif ) Och fel gör vi alla och fel kan rättas till.

För mig är det enklast att GENAST säga till och få saker fixat.

Och självklart påpekar jag även om priset är till min favör.

Och precis som någon annan här så räknar jag i huvudet vad det skall bli. (Storhandlar sällan, utan det kan bli 5-10varor) det KAN slå på 50 öre (öresutjämning) men sällan mer....

Självscanning vet jag inte vad det är (kan ju gissa.... men har aldrig sett det här).

b
ingrid fuxwall
Har en ungefärlig uppskattning om vad varorna ska kosta och sedan säger jag till om det blir fel, som när jag fick betala för 41 flaskor flytande margarin och bara hade plockat åt mig en.

Måste tyvärr erkänna att jag inte är lika ärliga som Er, inte åker jag tillbaka om de glömt att ta betalt för en påse mjöl - det går liksom på jämt ut i slutändan.

ingrid
Eva i Skåne
Kollar kvittot gör jag ofta, när jag kommit hem. Det händer då och då att jag betalt för mycket för något, men om det inte rör sig om stora summor brukar det sällan bli att jag klagar. Lathet? Tja kanske. Visst kan man ringa och få tillgodo en annan gång och det har hänt vid stora felslag, men jag känner nog ofta att det kan jämna ut sig med något som blivit till min fördel nån tidigare gång.
Har man rätt till nån körersättning om man t ex har en mil till affären där man handlat och kör tillbaka när något blivit fel?

Och hur är det med felskyltning? När skylten från förra veckan fortfarande hänger uppe, men extrapriset är bortplockat från kassan. Gäller inte skyltningen då, om man påpekar, eller det är bara upp till affärens goda omdöme?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag kollar kvitton i affären. Det är tyvärr rätt so ofta det blir fel.

Elisabeth
ninnisky
CITAT (Eva i Skåne @ 19-02-2006, 17:18)
Och hur är det med felskyltning? När skylten från förra veckan fortfarande hänger uppe, men extrapriset är bortplockat från kassan. Gäller inte skyltningen då, om man påpekar, eller det är bara upp till affärens goda omdöme?

Förra sommaren var det ofta felskyltat på Maxi/Alingsås. Tog vid ett tillfälle upp och hävdade min rätt (tror jag). Svaret: är det för dyrt, lägg tillbaka. Priset i kassan gäller. Till saken hör att jag inte är speciellt stor kund där, sommarhandlar bara, så jag orkade inte diskutera. Blev förbannad. Men som sagt, enligt mitt förmenande är det skyltningen som gäller. Vi konsumenter gör vårt val många gånger just där!

Måste kolla konsumentlagstiftningen ..... smile.gif
Magdis
CITAT (Annlo @ 16-04-2005, 21:20)
CITAT (Orchid @ 16-04-2005, 22:14)
Fast jag förstår att man kan bli irriterad om det händer flera gånger.

Den tanken har nog aldrig slagit mig! Att jag skulle bli irriterad alltså?!
Då skulle man ju indirekt mena att det skulle vara någon kassörska som gör det "med flit" eller nonchalans!
Nej, att det händer får man ju räkna med, alla gör misstag!

Jag säger detsamma, det skulle aldrig falla mig in att bli sur för att någon begår ett misstag. Däremot om kassörskan skulle bli sur och elak när jag påpekar misstaget, då skulle jag nog bli sur för det. Men inte annars.
Björken
Jag hör också till de där tråkiga människorna som räknar i huvudet vad jag ska betala vartefter jag handlar, för att det inte ska bli någon chock i kassan. En kvarleva från den tiden då jag som ung änka med 4 barn små var tvungen att vända på varje öre och plånboken alltid var starkt begränsad. Kontentan av det är att skulle det vara fel på summan i kassan åt vilket håll det än vara må så upptäcker jag det direkt.
Rossi
Vi kollar alltid kvittona. Det händer med jämna mellanrum att det blir fel och det är till 99% alltid till vår nackdel. Det är bara att gå till kundservice så rättar de till det. Det är ju värre när man inte upptäcker felet förrän man kommer hem. Då blir man lite kinkig.

Men det var ju såklart lättare förr när allting var märkt med prislappar. Nu måste man själv hålla alla priser i huvudet. Är man osäker kanske man inte går och klagar hos kassörskan eller kundtjänst.

För många år sedan handlade jag i en ICA-butik där personalen verkade sätta i system att lura folk. Ofta slog de in två av samma vara fastän man bara köpt en eller slog in alldeles för högt kilopris etc. Det hände alldeles för många gånger för att det bara skulle vara en slump. Om det inte hände en själv så fick man höra när den som stod före eller bakom en i kassan drabbades.

En gång upptäckte jag inte dubbelslagningen förrän jag kom hem och jag blev så himla arg eftersom det var femtioelfte gången det hände men det var första gången jag gått på det. Jag ringde butiken och sa som det var och sa också hur ofta det hände i butiken. Han jag pratade med erbjöd givetvis att kompensera felinslagningen men jag lovade heligt och dyrt att aldrig mer sätta min fot i butiken och det löftet har jag hållt.
Sylvia
Jag har någon sorts "räknedosa" i huvudet, som nästan omedvetet räknar ihop vad det ungefär blir. Om kvittot sedan visar mer, så kollar jag. Som andra har påpekat, så är det nästan alltid till affärens fördel man har slagit fel, är det inte konstigt?? Men att få rättelse brukar gå lätt också.

Nu när man skannar själv i både ICA Maxi och COOP, så får man ju förstås kolla att man inte fått varan två gånger, eftersom skannern så ofta är så trög att man inte lyckas på första draget.

Och det är rätt ofta det är felskyltad, då tycker jag att skyltarna ska stämma, inte vad man har i kassaterminalen! Man kan ju inte locka folk att handla m h a extraprisskyltar och sedan hävda att det är fel/gammalt. Är det gammalt ska skylten ner, men så länge den sitter uppe, måste priset stämma, och så det så!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon