fiffigafrun
Kan man kanske göra när man vill men fläkten får ju gå som sjutton då ifall det blir tvärkallt nån natt.

Hur gör ni som har bubblat era växthus, när tar ni bort plasten?

Blir lite feg o törs nästan inte men nån gång ska den ju bort. Blir ju så mkt trevligare där inne då också.

Kör m fläkt som startar igång när temp bli kallare än 10 grader där inne. Men dagtid när solen skiner ute så blir det ca 30 grader där innan för bubbelplasten. Kan tyvärr inte fixa så att vädringsluckorna öppnas då heller.
kerstin z5-6
I taket aldrig -väggar efter 6 juni
fiffigafrun
Nja jag tar nog gärna bort den även i taket o kör m fiberduk/skuggväv som solskydd istället.

Inte förrän i juni?!
Men håller inte ett obubblat växthus värmen m fläkt alls? Jag körde ju utan bubbelplast ö h t i höstas ända till i början av oktober, i o f s såg ju tomaterna o gurkorna rätt trista ut tillslut. Jag har ju fläkt på nätterna förstås...

Har förstås inte kollat hur mkt extra ström som går åt heller. Försöker mörka detta lite för min man vet du.
titti49zon6
Tack fiffigafrun....jag trodde att det bara var jag som höll strömförbrukningen hemlig för lilla gubben biggrin.gif
har inte någon bubbelplast alls,vet inte om man behöver det i ett växthus av kanalplast? wub.gif
har satt ut mina växter i dag,brukar annars starta ca 17 mars
Ingrid i Grödinge
Jag klär bara in en del av växthuset med bubbelplast. Ena långsidan och dess kortsidor. Sedan hänger bubbelplasten ned över en stång fastsatt under fönstren. Där inne har jag sedan fläkten och plantorna trivs utmärkt på hyllorna i sitt lilla hus. Dagtid kan jag rulla upp bubbelplasten så jag kommer åt att sköta om mina små plantor och de får luftväxling. Jag tar inte bort plasten förrän det är dags att planter ut dvs för mig i Stockholmstrakten med risk för natt frost i början av juni.
Åsa
Nä men fy vad trist det låter - med bubbelplasten på in i juni! Jag hade tänkt ta bort den senast i mitten av maj (om det nu blir en "normal" vår) och sen gardera med fiberduk om det blir kallare än 5 minus ...+ köra värme då också förståss..nog borde det väl hålla åtminstone frostfritt. fast det är klart - då får man ju vänta med att ta ut tomater och gurka tills efter järnnätterna ..hmmm...håller tummarna för en Varm försommar -spännande och mkt frågor och funderingar har man som nybörjare med växthus - men HIMLA KUL!/ Åsa wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Jag kör här i zon 2 minst April ut beror lite också på vårens beskaffenhet( vi har minus på natten fortfarande) - tar man den nu så är det strömförbrukningen som går i taket.
guns
Det med bubbelplasten låter intressant. Men var köper ni bubbelplasten? Har nin den på utsidan? Hur får man fast den på växthuset?
Ullet
JAg är nog knäpp för jag har ingen plast alls jag! Men isolerplast om det var 16 el 18 mm o jag tycker det håller värmen bra det. FAst jag har heller inte vågat kolla elräkningen heller. wink.gif wink.gif
kerstin z5-6
Bubbelplasten sätter man på insidan -det finns olika metoder med plastpluggar finns speciella smile.gif om man har alustomme växthus-tex -det sänker elkostnaden rejält smile.gif jag har vanligt småbubblig plast .. går fint
Anna Maria
Jag är nog väldigt våghalsig, men jag har ett glashus utan värmefläkt (tänkte vänta med den tills gurkorna ska ut) och tre tomatplantor har stått ute dygnet runt nu i några dagar. De ser jättefina ut (fast lite små, jag tog några som jag inte skulle sakna alltför mycket om de fryser)!
De står på ett bord och jag täcker med flera luftiga lager fiberduk på natten.
Physalisarna står nere på jorden och dem täcker jag också. De är också fina, fast mycket större (jag vet inte riktigt vad som har hänt med mina tomater i år...)
I natt hade det varit 2 minus i växthuset!

Maria i Västerås
Anna Maria
Glömde skriva att jag inte har nån bubbelplast heller...
Och så undrar jag om nån vet - visst är det så att ett lager fiberduk höjer tempen ett antal grader? Två? Eller hur är det?

Maria igen
kerstin z5-6
Nej -men den kan se till att tempen inte går under noll .. dina tomater lär inte växa där ute så långe det är nattkallt -å andra sidan har man ju mer plats i växthus än inne ..
guns
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-04-2005, 14:39)
I taket aldrig -väggar efter 6 juni

Hur blir det med luckan i taket om man har bubbelplast på. Att den öppnas förstår jag, men hur blir det med vädringen?
kerstin z5-6
jag plastar in den separat biggrin.gif
guns
Du har lösningar för allt du Kerstin, tack ska du ha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon