krukan
Nu har de otäcka liven definitivt vaknat! Hittade en äcklig filur krypande i pälsen på Sisco i morse. Ett par timmar senare såg jag en till, jättefet, i pälsen. Nu blir det till att finkamma pälsen kring hals och öron varje dag. Man vill ju inte få fästingar i sängen på kvällen när man myser med katten.

Jag fick dessutom borelia för några år sedan av en fästing Sisco "tappat" i min säng. Liten varning alltså...

p.s. alla tips på fästingmedel till katter mottages med glädje. Jag har något som heter "protectline" en naturprodukt med eteriska oljor som ska skydda mot fästingar, loppor och löss. Den fungerar bra, men tyvärr tappar Sisco pälsen av oljorna. Vet inte hur farligt det är, han verkar inte bry sig, men det ser ju otrevligt ut. Undrar vad som är värst för katten, fästingar som ger kliande röda fläckar och kan ge sjukdomar eller pälsavfall. sad.gif
Xelma
Ja, här har de varit vakna i tre veckor. Så Selma har fått på ett fästinghalsband. Det fungerar jättebra på hund, slipper kladda med droppar som inte hjälpte. Enda varningen är om man har barn som kan tänkas suga på det.

Max 1 fästing per år de senaste två åren, innan dess mängder. Till katt vet jag inte...
AnnammA
Efter att ha plockat ett helt gäng på vår ena katt, hittat en krypande på mig själv och en på min son, bestämde vi oss också för att sätta fästingshalsband på kattorna. Halsbanden luktar lite speciellt, men våra två kelgrisar verkar ha accepterat dem.

AnnA
krukan
Men jag har förstått att det är samma oljor i halsbandet som i dropparna man sätter i nacken. Tappar inte din katt päls av halsbandet? För droppar gör att min katt tappar päls.
AvalonC
Vi fick rådet från djursjukhuset att använda Front Line till att få bort fästingar med... (Är uppe i 8 eller 9 nu... Pi står för 6 av dem)

Vi tog på det idag, så jag vågar inte säga hur det funkar, men det kan ju inte skada att försöka...
Finns på apoteket...

Tidigare gick jag inte ens i skogen för jag var så rädd för fästingar, nu klarar jag ta bort dem, men de är inte söta!!!!

Frida H
På mina katter fungerar FrontLine jättebra, de tappar int päls. Men använda till att ta bort med? Hur då? FT ska man ju ha i pälsen.
AnnammA
Nej, än så länge har de inte tappat någon päls... Däremot är jag inte helt nöjd med effektiviteten, då jag plockat en fästing på ryggen på den katten som brukar ha flest fästingar.(Är en släthårig katt.) Den andra, som har norsk skogskatt i blodet, brukar sällan ha fästingar(pga den väldigt tjocka, täta pälsen?)Henne plockade jag en fästing bakom örat... wacko.gif wacko.gif wacko.gif

AnnA
AnnammA
CITAT (krukan @ 23-04-2005, 22:46)
Men jag har förstått att det är samma oljor i halsbandet som i dropparna man sätter i nacken. Tappar inte din katt päls av halsbandet? För droppar gör att min katt tappar päls.

Se föregående inlägg...

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon