Full version: Phalaeonopsis
martinagson
Har två stycken phalaeonopsis som just nu inte mår så bra. Håller på att renoverar sovrummet och har tyvärr inte någon fönsterbräda just för tillfället. Har heller inget annat fönster som de kan bo i just nu. Vet att de växer fritt i träd i den verkliga naturen. Är det någon som vet om jag kan ta bort barken från krukorna och hänga dem på gardinstången i stället? Vill ju självklart inte slänga bort dem. De blommar inte nu och har heller inte gjort det sedan december, vad gör jag för fel?

MVH
Martina.
carol
Det tar väl ett tag innan de blommar igen så det är säkert normalt, inget som du gör fel (förutsatt att du vattnar och ger näring osv som man "bör").

Kan du inte ställa den i närheten av ett fönster? Typ på någon bänk eller något bord som inte står alltför långt från fönstret tills du har ledig plats på fönsterbrädan igen. Helst om du har fönster i söderläge, för den vill ändå inte stå i direkt sol och stekas.

Jag tror inte att det går att hänga upp en phalaeonopsis så som du ville, jag skulle inte våga göra det.
kristerh
Nej jag skulle nog inte hänga dem utan kompost, de lär torka ut genast.
Köp en liten ampel, det finns sådana av någonslags torkat gräsmaterial ser ut som sådana där paketsnören, kan de vara av lin? iallafall kan man sätta hela ytterkrukan o allt i den och bara hänga upp dem på valfritt ställe, jag har några sådana som jag köpt på bauhaus, orkidehuset i stockholm säljer korgar att ha orkideer i som man oxså hänger upp.
krister
Evin
Kanske man kan fylla en plastpåse med rätt material (vitmossa och orkiéebark) och hänga upp dem i? Om det bara är tillfälligt (1-2 veckor)

Men jag håller med om att Kristers sätt är nog det bästa och det mest estiska.
Ljusalfheim
häng upp plantan med plastkruka och allt..
men undvik direkt sol. om Phalaenopsis inte har nåt fukthållande runt rötterna bör luftfuktigheten vara rejält hög (= växthus) och då krävs det dagliga duschar.

finner du ingen trevlig lösning på bekymret kanske du kan 'låna bort' plantorna.
dvs. låta någon granne eller liknande (som har gott om utrymme) hålla plantorna åt dig i några veckor.

huh.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon