Full version: Afrikas blå lilja
Ninni1
Hej, jag har en kruka med egensådd afrikas blå lilja. Plantorna är nu 5 år gamla och den största plantan blommade för första gången förra sommaren med en blomma.
Krukan är ca 40cm stor och den är full med plantor, säkert runt 10-15st i olika storlekar.
Jag skulle vilja dela på plantorna till 2 eller fler krukor men är orolig för att ta död på dem. Plantorna står så tätt att det inte får plats någon jord alls mellan rötterna utan allt är bara en stor "rot-klump" på ca 40cm i diameter. Vågar jag skära av rötter för att kunna sära på dem ? Hur många rötter/planta måste det i så fall finnas kvar för att den ska överleva? och när på säsongen kan detta göras?
Tacksam för råd. huh.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
Titta här och här med så kanske du kan hitta svar på din fråga. Det är länkar till gamla trådar och information från Odlas första sida.
Om inte, så skriv i den här tråden igen, så hamnar den högst upp på sidan så ser säkert någon som kan ge dig ett bättre svar än jag hjälpa till.
Mvh
Fenja
Ninni1
Tack Fenja för dina tips.
Tyvärr fann jag inte svaren på mina frågor, hoppas att någon annan ska veta och höra av sig.
MVH / Ninni sad.gif
Ninni1
Finns det verkligen INGEN där ute i vårt avlånga land som vet huruvida dessa plantor tar skada av att delas?? och om detta är rätt tidpunkt för delning.
Fortfarande tacksam för svar.
Varma vår-hälsningar rolleyes.gif
Muguet
Jag har inget direkt svar på din fråga, men har precis köpt en bit av en delad Afr.Lilja av Eva St. som brukar göra inlägg här.
Hon annonserade den här på "Köp & Sälj"
du kan ju ta kontakt med henne och fråga.
Hilsen
Muguet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon