Karl
Jag kan egentligen inte mycket om växter, men jag ska välja växter till en grav och vill bland annat ha en liten grön buske där. Jag har läst om Lagerhägg och tycker den verkar trevlig. Det som kan bli ett problem är att kyrkogårdsreglerna ej tillåter växter högre än ca 50 cm på den här platsen, så busken måste gå att hålla under den gränsen. Är det möjligt med en Lagerhägg? Finns det någon dvärgvariant? Om inte, har någon tips om buskar med liknande egenskaper (helst vintergrön, trädliknande med mörkt gröna blad och vita eller diskret färgade blommor) som kan tänkas fungera bättre?

Tacksam för svar
Åsa, mälardalen zon 2
Hm... vilken zon bor du i? 50 cm låter som att man skulle behöva klippa ganska hårt i en ev. lagerhägg även om det finns lite mer småväxande sorter.

Det finns annars riktigt små rhododendron och de blommar + de brukar vara vintergröna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon