Full version: Typ av lysrör
fiffigafrun
Har köpt ett antal enkla lysrörsarmaturer som extra ljus till min odlingshylla (se album). Men hur vet jag vilken typ av lysrör det är i dessa? Hur ser man om det är fullfärgslysrör (som tydligen är bäst)? Finns det nån speciell betäckning på dessa eller? Mina plantor ser lite långa o rangliga ut fast jag har lysrören ca 20 cm ifrån plantorna.
Betty
Hej du fiffiga!

Väntar bara på lådorna från Willab... har väntat en vecka redan...

Kan tyvärr inte hjälpa dej med frågan om fullfärgsbelysning, jag undrar åxå.
Mina plantor är inte rangliga, jag har ett 10 cm-avstånd mellan plantorna och lysrörena.
Ingrid på Västkusten
Använder Du de lysrören som kom med armaturerna? Släng dem fort - effekten på lysrören avtar efter ett år........kolla på beteckningen på röret. Gissningsvis har Du varmvitt - det är det vanligaste lysröret för allmänbelysning.

Hälsar Ingrid
Betty
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-03-2003, 07:36)
Använder Du de lysrören som kom med armaturerna? Släng dem fort - effekten på lysrören avtar efter ett år........kolla på beteckningen på röret. Gissningsvis har Du varmvitt - det är det vanligaste lysröret för allmänbelysning.

Hälsar Ingrid

Är jag fullkomligt dum i huvudet??? Jag fattar inte vad du menar Ingrid!!!
Ja, jag använder lysrörena som kom med armaturen, varför ska jag slänga dem fort om effekten avtar först om ett år? De är ju alldeles nya ju...? Vad ska jag kolla efter på betäckningen på röret? Du gissar på varmvitt, jag tror du gissar rätt. Det lyser ganska varmt vitt, inte så värst bländande vitt alltså... är inte de bra? Ska det vara sånt där bländande, knallvitt ljus?
Så här står det på kartongen de kom i:

Art.85111/36/29
230V - 50 Hz
Max. 1x36W
INCL: Fluorecent

Jag ställer samma fråga som fiffigafrun: Hur ser man om det är fullfärgslysrör? Har de nån speciell betäckning?
Helen i Piteå Zon 5
Det finns lysrör som heter Floura eller Grolux som man kan ha, eller så vita eller varmvita har jag lärt mig./Helen
fiffigafrun
Har kollat på mina nya lysrör som kostade 25:-/st på Ö&B och det står LT 36 W/030 Warmwhite på dem. Ska jag byta ut dessa då kanske? Betty du har väl samma antar jag...

Det var väl sånna man inte skulle ha va eller hur? Ungefär hur mkt kostar fullfärgslysrör då? Eller måste man ha det alls? Kanske funkar hyffsat med de jag har nu eller vad tror ni?

Verkar som om dessa jag har nu kanske avger lite värme för det är 19 gr varmt i mitt gröna hobbyrum trots att jag dragit ner golvvärmen helt.
Betty
Jag köpte 1 armatur på Ö&B, (den sista de hade) lysröret till den hade jag hemma sen tidigare. De resterande tre köpte jag på K-Rauta, kompletta armaturer inkl. rör. Mina blir åxå rätt varma så jag vädrar hela tiden!
Jag fattar fortfarande inte riktigt om jag har rätt eller fel sort... wacko.gif
kerstin z5-6
Om du ska ha sk vanliga lysrör ej speciella för plant så ska det EJ stå warmwhite på dem -kallvita 58 w- jämfört med fullfärg, speciella lysrör mm märker jag ingen skillnad på plantorna med....
Däremot en stor skillnad mellan 36 w 0ch 58 w
biggrin.gif
Gunvor Nilsson
Nu kommer en dum fråga: Kan man ha vilken styrka man vill när det gäller lysrör? I bordslampor står för det mesta max 40 W och taklampor 60 W - men hur är det med lysrörsarmatur? Jag har inte sett någon max-siffra. ohmy.gif
Ingrid på Västkusten
Nej, det är fasta wattt-tal på lysrör.

När man väljer lysrör skall man helst välja efter färgtemperaturen och så 'krämen' d v s watt-talet. Så mycket watt-tal det går - 58 watt - om de är nya skall Du ju itne slänga dem Fiffig - jag trodde Du hade fått beg lysrör i armaturen :-)

Så mycket kräm som möjligt och gärna 830/840 lysrör.
'Krämen' gör en himla skillnad faktiskt ävenom man råkar ha varmvita :-D

Hälsningar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon