Full version: Landskapsäpplen
Berith
Trevligt! smile.gif Västergötland fick äpplet Kavlås... undrar om man kan hitta det trädet nånstans? Vore ju kul att plantera och äta "sin" egen sort.
Hannele
Jag bor så närä gränsen, så jag får två! tongue.gif

Bohuslän: Veseäpple
Västergötland: Kavlås
Ciczi
Jag fick min favorit.. Aroma. Smakar smaskens!!!

fast Flädie är inte helt fel heller att göra saft och mos på.

Ciczi
pialotta
och jag har Östergötlands busgoda äpple men bor i Sörmland/Uppland

Föressten, om jag bor strax norr om Stockholm - Sollentuna kommun - vilket landskap bor jag i? Är det Södermanland?
Eva i Skåne
CITAT (ciczi @ 16-04-2005, 08:18)
Jag fick min favorit.. Aroma. Smakar smaskens!!!

Precis vad jag tänkt skriva biggrin.gif

Mums tongue.gif
Pirum
Jaha, Veseäpple...det hade jag förväntat mig, så det var ju bra smile.gif Då får man väl leta upp ett sånt, tror inte jag har något. Om inte vår gamla oidentifierade sort är Vese, men, det ska det sannolikt inte vara enligt nån äppelkunnare.

Finns det nånstans man kan se alla dessa landskapsäpplen på bild? Jag hade hoppats på foto på äpplen, blommor, blad, och lite information om varje äpple. Men det kommer tydligen i nummer 1 av Pomologen år 2006 och så länge vill man ju inte vänta. rolleyes.gif
Med tanke på "marknadsföringen" av landskapsäpplena så vore det dessutom mycket bättre med mer information så att lokal/regionaltidningar kan ta upp det här utan att behöva göra massa egen research som de inte har tid med smile.gif
(Om landskapsäpplena ska bli lika "kända" som landskapsdjuren, landskapsblommorna, landskapsfiskarna, och allt vad di nu hittat på, så gäller det ju att serva media)

Intressant förresten att nykomlingen Aroma valdes för Skåne, nu måste jag ju leta upp ett sådant träd till hösten så jag får veta hur äpplet smakar (äpplen i affären smakar ju sällan som på trädet)
telli
Pialotta: Sollentuna borde väl höra till Uppland??

// A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon