Full version: Trädgårdsvånda
libra
Min trädgård är ca 6000 m2 (varav ca 2000 naturtomt) med hus 130 m2
2 dubbelgarage, stenbelagda gångar på 200 m2 en hel del rabatter runt huset och
en damm för fisk och 6 sköldpaddor. Det är ständigt något projekt på gång till
min käre makes stora vånda. Jag vill göra så mycket...
men det kostar och tar tid och det ska bli färdigt nu! Morrondagens arbete är att jag gräva upp 3 gamla vinbärsbuskar som säkert har 30-40 är på nacken.
Jag har inte sagt något om denna idé för jag tror att
gubben vill ha kvar dem fast vi inte ha gjort saft eller gelé på 10 år, så varför spara dessa?

Det skulle vara mycket bättre att göra någon typ av pergola med lite clematis eller något annat klättrande på buskarnas plats. Det bästa är väl att ställas för fullbodat faktum.
-Va, ville du verkligen ha kvar de där gamla vinbärsbuskarna, det hade jag ingen aaaniing om!
Lena N
CITAT (libra @ 15-04-2005, 20:04)
vi inte ha gjort saft eller gelé på 10 år, så varför spara dessa?

Jag älskar mina vinbärsbuskar, men har aldrig kokt saft eller gelé. Jag äter bären färska med fil till frukost. Säsongen för vinbärsfrukostar brukar börja en vecka in i juli och vara till månadsskiftet augusti - september. Då är det mest dåliga bär kvar och fåglarna får ta resten om de vill.

Vi delar förresten på bären hela säsongen, fåglarna och jag. biggrin.gif

Vill du ha vinbärsbuskar på en bättre plats så klipp några sticklingar, de tar sig lätt nu på våren. En vår markerade jag sårader med avklippta vinbärspinnar. Jag satte pinnarna upp och ner för att de inte skulle växa men flera stycken tog sig i alla fall. tongue.gif
fruberglund
CITAT (libra @ 15-04-2005, 20:04)
2 dubbelgarage

Ohhh, vad avundsjuka vi blir, jag och min man. 2 dubbelgarage!!!. Vi har inte ens ett sad.gif

Och tomtens storlek skulle jag inte säga nej till heller. Skatta dig lycklig!
Lilla Selma
CITAT (Lena N @ 15-04-2005, 21:36)
Jag äter bären färska med fil till frukost. Säsongen för vinbärsfrukostar brukar börja en vecka in i juli och vara till månadsskiftet augusti - september.

Åh, vad det lät härligt! Att jag inte tänkt på det, det måste ju vara ett jättebra sätt att rusta sig för vinterförkylningarna... wub.gif rolleyes.gif

Det ska hädanefter bli min melodi också (men jag gör allt lite gele också...) biggrin.gif

Hälsar Selma
kerstin z5-6
Du måste bara ha ett par rosor till din pergola ->:)
Har grävt bort alla vinbär utom två-en är uppstammad -fick stå efter det den andra är vindskydd till ett par känsliga rosor biggrin.gif
Lena N
CITAT (Lilla Selma @ 16-04-2005, 12:13)
det måste ju vara ett jättebra sätt att rusta sig för vinterförkylningarna... wub.gif  :rolleyes:

Hur det fungerar mot förkylningar kan jag inte säga. Brukar aldrig drabbas av sådana. rolleyes.gif
Eva i Skåne
CITAT (Lena N @ 16-04-2005, 22:15)
CITAT (Lilla Selma @ 16-04-2005, 12:13)
det måste ju vara ett jättebra sätt att rusta sig för vinterförkylningarna... wub.gif  rolleyes.gif

Hur det fungerar mot förkylningar kan jag inte säga. Brukar aldrig drabbas av sådana. rolleyes.gif

Nej, men det är väl bevis nog. Du blir ju aldrig förkyld biggrin.gif rolleyes.gif wub.gif

Även om jag inte tar vara på mina vinbär varje år längre, för att de mest blir kvar i frysen år efter år, så skulle jag inte vilja göra mig av med dem.

Det är ju så gott att repa en handfull bär när man går förbi och vi äter också till filen, några pajer och kakor blir det under säsongen och vissa år kokar jag gele,
men det jag inte gör längre är saft, för barnen tycker inte om vinbärssaft sad.gif

Man kan torka både bären och bladen från svarta vinbär och ha i teet.
Tesa
Jag funderar på att sätt störar bakom mina vinbärsbuskar (20-25? meter häck) och plantera klättrare emellan...för jag har väldigt svårt att skiljas från de gamla trotjänarna..och barnen såg på mig som värsta mördaren bara för att jag klippt ur dom rejält... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon