Victoria
15-04-2005, 19:43
Hej,
Tänkte sätta lite gladioler och liljor i kruka. Är det något särkilt jag bör tänka på och hur övervintrar jag dem? Kan jag ställa hela krukan i garaget/källaren (vilken temparatur ska de stå i och ska de vattnas under den tiden) eller måsta jag gräva p lökarn aoch hur förvarar jag dem då isf?
Liljor är bäst ha i stora djupa krukor, sätt ner löken djupt. Lägg i ett par msk benmjöl med löken. En del liljor bildar smålökar längs stammen. Ev pinnstöd kan behövas. Vinterförvara den i krukan i jorden på garagegolvet, ca 3- 5 grader är bra, torrt. Byt jorden på våren.
Men det är lättare lyckas med liljor om du har en rabatt att gräva ner löken i till hösten, då trivs den bättre.
Gladiolus kan välta vid blåst, pinna upp dom tidigt. Ha krukan soligt, vindskyddat, bra med benmjöl även till dessa. När frosten kommer klipper man ner stjälkarna så en bra bit är kvar, sedan kan knölarna vara kvar i krukan hela vintern, inget vatten och ca 5 grader i garaget. Och ny jord på våren när man börjar om. Så här kan man göra även med dahlior.
Victoria
16-04-2005, 10:58
TACK!

[FONT=Arial][SIZE=14][COLOR=red][B]