Full version: Sporer i kompost?
Lorangafilm
Min mor frågade mig en fråga idag som jag inte kunde svara på:

Dör moss-sprorer i komposten?
Svamp-sporer?
Vid vilken värme dör dom?
Åsa, mälardalen zon 2
Detta finns det inget svar på du måste nog specifiera vilken art av moss och svampsporerna du menar.

Det finns många mossporer och det finns många svampsporer och det är nog olika för alla det finns inte någon exakt temperatur.

(svampens bomullsmögelsvamparnas sklerotier överlever det mesta även höga och låga temperaturer)

+ det finns ju även många nyttiga svampar som deltar i nedbrytningen som lever i komposten, och deras sporer, konidier mm. överlever ju komposten för utan dem skulle ju inte komposten fungera så bra.
Lorangafilm
Mossan som jag tänker på kommer från en vanlig gräsmatta i zon 6, komposten är en relativt tät varmkompost.

Vad tror ni, överlever moss-sporerna?
tullmejs
Jag tippar att sporerna är rätt tuffa, men undrar om det spelar någon roll. Mossporer flyger nog omkring lite varstans ändå. Dvs det är sällan sporbrist som gör att det inte finns mossa. Tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon