Maggan H
15-04-2005, 21:03
3 olika sådder och 3 olika sorters vanlig tagetes-mittsådden frambringade 6 plantor! Vad gör jag för fel? Trodde denna var den lättaste av alla frö att dra upp, men tydligen inte. Har sått inne och i växthuset, i sol och de står fuktigt. *Suck*. Med plast o utan, osv. Fler som har problem?
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2005, 22:06
Jag har alltid sått tagetes på ytan av fuktig såjord och satt plast över inomhus i vanlig rumstemp (ej i gassande sol) och har inte haft några problem med grobarhet hos tagetes. ca 1-3 veckor brukar förkultivering inomhus ta och har man fröerna på ytan ser man när de börjar skjuta skott bara genom att lyfta på plasten. Ofta brukar det även gå bra att så direkt utomhus runt början av maj här i mälardalen (ungefär 0,5-1cm djupt).
Kjell_Zon4
17-04-2005, 21:13
Så här gör jag med tagetes fyller upp en sålåda med plantjord en en sån där som det ska vara ca 30 mindre krukor i tar bort dom och gör raka rader med en blompinne sedan sticker jag ner en blyertspenna en cm ungefär var tredje cm i med ett frö och täck med jord på så vis får jag plats med ca 55 plantor i varje låda dom gror fint på fönsterbrädan. Sedan får dom stå kvar i lådan i växthuset tills det är dags att plantera ut dom runt 15 juni då tar jag en morakniv och skär itu plantorna.
Lycka Till
Kjell
Maggan H
18-04-2005, 19:17
Tack Kjell, ska prova ditt förslag!
maissan
18-04-2005, 19:57
Har du köpt fröni år eller är det fjolårets?? Mina nyinhandlade grodde på bara ett par dagar, men många som har sått fjolårsfrön har haft problem.
Nicolina
19-04-2005, 10:08
Det måste ju som sagt vara gamla frön för hur jag än gör så gror mina tagetes på 2-3 dagar, jag brukar ha vanlig plantjord + så jord , strör över fröna och har lite såjord över. Det har gått bra i alla år
Lycka till !
nicolina
Maggan H
19-04-2005, 17:53
Mina sådder har bestått av dels egna plockade fjolårsfrö, 0 grodda, dels inköpta på Tradera(det var dom som grodde, 6 av massor), dels inköpta i affär, 0 grodda där med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.