Ammari
Är helt nybörjare på detta med att odla. Vill mycket men kan lite smile.gif Har kraftig lerjord som jag börjat gräva upp och rensa bort ogräs i. Ska sen ha några pallkragar med täckväv under men på andra halvan ska jordgubbarna och rabarber, morötter och lök få trivas (hoppas jag).

Undrar hur jag ska jordförbättra, har hört att man ska göra det. Jorden är ju väldigt kladdig så jag har köpt lite plantjord, ska ha till pallkragarna, blomkrukor osv. Vi har hästar hemma men har bara dynga från tidigast i höstas.

Hur ska jag gå till väga? Funderar på om jag ska ta av den mest brunna dyngan (den är blandad med halm) och lägga i landet, slå dit lite plantjord och blanda runt. Vad tror ni? Är det ok med hästdynga när man ska odla grönsaker? Hmm, dum fråga antar jag - gödsel som gödsel. Men frågar man inte får man inget veta biggrin.gif

Hoppas nån vill hjälpa en villrådig...
Åsa, mälardalen zon 2
Det är OK med hästdynga till grönsaksodling. Att tillsätta organiska material till lerjord brukar bara vara bra. Det tar många år att få en lerjord lucker men har du tillgång till hästgödsel kan du ju sätta till en hel del varje år och använder man täckning med gräsklipp också i kombination så borde det mesta växa bra under hela säsongen.
Killensomvillhagrönafingrar
Jag hänger gärna med på denna fråga och undrar hur man förbättrar gammal åkerjord?
Inte speciellt mycket lera, silt under jorden

Har inga problem att hämta några kärror med häst/ko gödsel, men hur mycket bör man använda?

Har tillgång till jordfräs och vill göra det riktigt bra då vi kommer lägga plattor runt för att ha lagom mycket att sköta.
Anna i Örsjö
Det är nog inte så kvistigt! Bara släng ut ett lager och fräs ner.

Anna i Örsjö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon