Monica R
Är det någon som kan hjälpa mig hur jag bäst sköter mina Änglatrumpet sticklingar? Har försökt söka på Änglatrumpet men hittar inget just om hur man sköter sticklingarna.
Fenja
Änglatrumpeter växer fort så när sticklingarna satt fart får du hålla koll på hur fullt det blir med rötter i krukorna och plantera om dem i större krukor allt eftersom. Ju större desto större tillväxt. De älskar gödsel och solsken, man kan plantera dem direkt i kogödsel som finna att köpa på säck. Ha dem gärna ute över sommaren, helst i lä för de kan bli fula av blåsten.
Du kan toppa dem om du vill att de ska förgrena sig men detta försenar blomningen då de sätter knopp i toppskotten. Har du möjlighet att vinterförvara dem svalt så mår de bra av det, det fungerar även i rumstemperatur, men eftersom de ofta tappar alla sina blad ser de rätt trista.
Änglatrumpeter är lusmagneter, så håll utkik efter dessa odjur. Du kan stoppa Provadopinnar i jorden var 6-8 vecka för att förebygga detta.
Lycka till!
Fenja
Monica R
Tack för hjälpen! Kan man börja ge dem näring redan nu, de är ca 15 cm hög.
Hur ofta ska de ha vatten? Ska de torka ut?
Hur länge ska man vänta med att ge dem näring när man planterat om dem?
Fenja
De kan torka ut en del, blir det för mycket så börjar bladen hänga. Svårt att säga hur ofta man ska vattna, det beror på krukstorlek, hur den står o s v. Lyft i krukan och när den känns lätt kan du vattna. Vänta 4-5 veckor efter omplantering innan du börjar gödsla igen.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon