Full version: Flytta perenner
susan.e
En av mina rabatter är ganska bred och jag har inte tänkt efter riktigt innan jag placerat ut perennerna där. En del av de höga står långt fram och skymmer andra, lägre, längre bak ~ kan man gräva upp dem nu och placera om eller gör man det på hösten?
Heddas matte
Jag flyttar mina när andan faller på.. har sällan tålamod att vänta tills rätta tidpunkten infaller... ingen har dött hittills. Men antagligen är det bäst att göra det vår eller höst. smile.gif
Fenja
Ja, det är som Heddas matte säger bäst att göra vår eller höst. Om de är stora kan du passa på att dela dem också. Tänk på att vattna rejält i de nya planteringsgroparna om det är torrt så får plantorna en bra start.
Mvh
Fenja
AnnammA
Om man flyttar/delar de perenner som ska blomma nu i vår/försommar, så är risken att blomningen blir sämre/uteblir. Dessa är det bättre att vänta med. Däremot kan man flytta/dela dem som ska blomma senare i sommar/till hösten.
Fast trots att jag vet om detta flyttar/delar även jag lite som jag själv tycker och vill tongue.gif .

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon