Jillian
Täkte börja sätta lite potatisar, så majrova och morot nu i mitt trädgårdsland. Är det dömt att misslyckas? Jag bor i Göteborg och det verkar som om frostrisken är i stort sett över...
Fenja
Hmmm, det kan ju komma frost ännu... men om du täcker dina land med fiberduk så klarar de kyla lite bättre och får ett varmare växtklimat under duken. Om det varnas för frost på väderrapporterna kan du lägga på något ytterligare lager med fiberduk, så ska de säkert klara sig. Ytterligare en fördel med fiberduk är att du slipper mycket av de ogräsfröer som sprids i luften!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Inga problem med att så morot och majrova nu i Göteborg. (Tips: morot kan man också så sent på hösten direkt innan marken fryser, fröerna ska inte gro då, de gror sedan när marken tinar framåt våren. Troligtvis funkar det även att så majrova på hösten också)
Jillian
Tack för svaren!
Jag har grävt i trädgårdslandet idag, luckrat upp jorden och hällt på ny, fräsch planteringsjord. Kan jag så majrova och morot och sätta potatis idag, eller måste jorden "stå still sig" ett tag innan? Hur länge isåfall?
Fenja
Det är bara att sätta i gång och så!
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Potatisen är kanske lite tveksam har det blivit så varmt i jorden i göteborg? den brukar vilja ha det varmare än morot. Det bör minst vara +8grader i marken när man sätter potatis (temperaturen mäts på morgonen) helst ska det vara något varmare.
Pirum
"Vi" (=släkt osv) har "alltid" satt potatis 1 maj (beronde på väder såklart, sätter ju inte i ösregn)... vissa år går det väl att sätta tidigare kanske, men, varför ändra på nåt som funkar smile.gif
Det är bättre att sätta en vecka "för sent" än en vecka för tidigt. Vill man ha midsommarpotäter kan man ju sätta några nu (vi har i växthus i hinkar), och sen sätta kvarvarande potatis när man är säker på att jorden är varm nog.

Jag bor aningen norr om Göteborg, men baserat på träd osv så skiljer det inte många dagar på när de slår ut bladen etc. Liknande för potatis antar jag.
Jillian
Okej, kanske skall vänta med potatisen men morot, palsternacka och majrova kan sås nu?
Pirum
Jag ska själv sätta morötter och majrovor imorgon, jag lägger lite fiberduk över också även om det nog inte behövs. Palsternackor har jag ingen erfarenhet av, men kan inte tänka mig att de inte skulle gå att så nu?
Svante, zon 1
I lördags satte jag potatis (Silla) och sådde bondbönor, sockerärtor, dill, sallat och rucola. Jag har sex potatisplantor som jag har förodlat i jord som har 10 cm blast redan - det blir nervöst men jag har täckt med fiberduk och har mer i beredskap inför eventuell frost. Dillen misslyckades totalt förra året i min lerjord men i år har jag hävt på en massa kompostjord och hoppas att det skall ge resultat - vi får väl se!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon