gröna tummen
16-04-2005, 11:18
Hejsan !
Har letat som en galning på Internet efter en bra beskrivning på hur man gör grässkulpturer. Men det är tunnsått med både bilder och beskrivningar.
På den här hemsidan finns det beskrivning på pytte-projekt men det är inte det jag är ute efter.
http://www-uterum.slu.se/skolgarden/tips/g...rasskulptur.htmVilket gräs man bör välja, om man kan fröså, hur man ska stadga figuren , bevattning och en massa annat som man kanske inte tänker på.

/Gröna tummen
Åsa, mälardalen zon 2
16-04-2005, 15:43
Man kanske kan använda armeringsjärn eller liknande??
Det enda jag varit med om är att klä in en bil med gräs. Och då använde vi hönsnät och gräs på rulle.
Gräs på rulle är nog att rekommendera när man ska göra skulpturer + vattning med vattenspridare är nog det enklaste. Ska man fröså vet jag inte hur man gör för att hindra jord och frön från att rinna bort av vattning eller regn.
pialotta
16-04-2005, 21:24
Så kul!
jag skulle kunna tänka mig att först göra "underredet" lite grovt, snickra ihop av bräder eller gjuta betong och sen lite god jord som förankras med hönsnät, packas hårt och slutligen gräs på rulle. Det är ju ganska lätt att skära ut bitar av gräset och trycka igen skarvarna så att det ser snyggt ut efter ett tag.
Om underredet är av trä kanske man kan fästa gräset med stora märlor på lodräta sidor. (Om man tittar noga på din bild av spöket så ser det ut som att inget gräs växer på de lodräta ytorna.)
Vad skall du göra? (Nyfiken)
hälsn pialotta
gröna tummen
17-04-2005, 16:58
Jag har sett en helmysig bild på 2 kossor som ligger i gräset och vilar med huvudet neråt så där skönt som bara kossor kan, (tror det var i årets weibullskatalog) men det kan ju även bli nåt annat ?
"Spöket " har nog någon slags buske/perenn som hår.
Föresten kan man använda andra växter ? Det slog mig nu att jag har sett en vilande (männskoliknande varelse) mus gjord av hönsnät och fetbladsväxter på någon bild från Chelsea flower show. Det kanske vore nåt att testa ?
Ett annat projekt som jag länge gått och funderat på är att göra en jättestor pilkorg ca 3 m i oval (typ svampkorgsmodell) och som det sedan förhoppningsvis väller ut blommor ur........... Är det någon som försökt sig på något sådant? Jag kanske får börja i liten skala med allt och pröva mig fram ! :P
I år lär det inte bli , men jag bidar min tid och samlar kunskap till dagen D !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.