pialotta

Vad är detta, den blommar så fint med rosa blomkorvar? (Bilden från i somras)
Oj så liten bilden blev, större finns i album "Oidentifierat", hoppas någon kan se vad det är

Hälsningar pialotta
Fenja
Gör bilden liten större, hoppas att det är ok?

Det kallas både klase- och toppspirea, jag ska leta reda på det latinska namnet... som är: Spiraea billiardii

Mvh
Fenja
pialotta
Oj vad du kan /IMPAD/

dels förstora bilden, det tog mig sökert en timme att få den på plats,
och dels artbestämma så omedelbart!

Tack, Fenja
Fenja
När du vill ha den stora bilden så går du till den stora bilden i albumet och tar länken därifrån smile.gif . Jag tror att du kopierade thumbnailbilden, va?
Jag råkar ha grävt bort en massa klasespireor på tomten, så jag känner igen dem.
Mvh
Fenja
pialotta
jag klarar inte av att kopiera länken, jag skrev in den för hand... wacko.gif
Fenja
Du markerar länken med med musen, sätt den i början av raden, håll högra musknappen intryct och dra sakta över så att allt blir blått. Sedan trycker du på ctrl och c samtidigt så har du en kopia. När du sedan ska lägga in den i inlägget, sätter du markören i raden för länken och trycker på ctrl och v samtidigt så kopieras den in! Se till så att du inte får med http:// två gånger för då fungerar inte länken.
Mvh
Fenja
pialotta

fenja, nu kan jag!!!! biggrin.gif laugh.gif ohmy.gif tongue.gif
jag har försökt minst hundra ggr men nu verkar jag ha lyckats!
GLAD
och tack för hjälpen
/P
Cilla
Klasespirea, Spiraea billiardii. Mycket tålig, kan växa på de flesta jordar och härdig till zon 7 om jag inte minns fel.
mamamaggan
Så fick jag då äntligen veta vad de heter " på riktigt"!

Har en häck av dessa och att de växer var som helst kan jag verkligen bekräfta. Vår häck sattes för c:a 7 år sedan och var då toppskott från grannens häck . Satte skotten i en hink med vatten och efter ett tag var det rötter. Har utökat häcken år efter år.

Likaså har vi klippt vi ner den rejält , till c:a 10 - 15 cm, flera år i rad och har nu en tät och fin häck. Den sprider sig också med rotskott så där får man hålla efter så att den inte breder ut sig överallt.Den växer också rejält på höjden, c:a 1 meter, på en sommar.

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon