Full version: Odla på höjden
Jill-Ulrika
Som alla balkongodlare väl känner till är utrymmet, bristvaran nummer ett. Om man nu inte har "drömkåken med gigantbalkongen".
Själv har jag en liten en (1,35X2,55 cm) rolleyes.gif

En del av ytan vill man ju kunna vistas på också, gärna bekvämt (i en badenbaden stol) och njuta av sina "blommor och blader."
Jag har hängbord och balkonglådor på räcket. En hylla och några väggamplar.

Nu vill jag ha mer saker på höjden och råkar veta att det finns en slags "pelargrej" som heter Vässarö på IKEA med zinkkrukor att köpa. Bara stolpen kostar 179 kr och de tre zinkkrukorna 129 kr=Dyrt, särksilt när man vill lägga pengar på det som ska vara i, istället...

Jag är ganska säker på att det finns andra mer kreativa lösningar därute, egenhändiga konstruktioner. Tipsa mig gärna om vad man kan göra istället för att handla på IKEA wub.gif
anna_rispan
armeringsnät på en vägg, där kan man ju hänga massa krukor. Va ju på tv förra säsongen.
gunde
Vet inte om det är så mycket billigare... men kan inte låta bli att skriva: jag såg en fransman i en tidning som odlade uppåt väggarna biggrin.gif
Han hade utvecklat ett system just för trånga balkonger där man vill ha mer odlingsplats.

Vet att det är någon på Ultuna som har eller håller på med något liknande som examensprojekt. Men det tar säkert ett tag innan det är utvecklat och dyker upp en billig kopia på IKEA... sad.gif

Till dess säger jag spaljé och klematis!
KURT
Läs Lena Israelssons bok "cityodling", där får m,an många förslag på kompakta odlingar. Skall man odla på höjden så skall det vara något lutande (som en stege) men med plana hyllor.
gunde
Har bläddrat lite i den boken. Är den bra?
KURT
CITAT (gunde @ 21-04-2005, 23:16)
Har bläddrat lite i den boken. Är den bra?

Som alltid, låna den på biblioteket och läs den. Tycker man sedan att man har nytta av att ha den tillgänglig så köper man den (på nätet, eller väntar tills den är med på rean om drygt 2 år).
gunde
hm, ja det blir ju lätt många böcker annars.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon