Ingela E
Hej! Vi fick en underbart vacker buske av min svärfar för ca 2 veckor sedan. Tjälen har gått ur marken och det är dax att plantera, men är lite tveksamma till om vi vågar plantera intill tomtgränsen mot grannen som har småbarn.

Vi har fått en liten prydnadsbuske som snart kommer vara full av röda blommor. Kan bli 1 meter hög och får fram på hösten en frukt som sitter kvar hela vintern. Svärfar säger att man kan göra gelé på dem om man vill, men jag vill vara säker på att den inte är giftig.

Kan inte det svenska namnet, men på etiketten står det att den är japansk, heter Chaenomales x superba "Crimson and Gold".

Någon som vet så vore jag tacksam?!
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en hybridrosenkvitten du fått och den är 100% ofarlig och man kan koka gele, marmelad, sylt mm. på den.

Frukterna är hårda och ännu surare än citroner så smakar ungarna på den gör de inte om det, för som rå är frukten definitivt ingen höjdare.
Ingela E
Tack snälla för det snabba svaret! Nu ska här ut och planteras buske. biggrin.gif Med det svenska namnet var det också lättare att själv göra en sökning. Känns bra att kunna svara grannarna om de frågar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon