nejlika
Vad kan man göra mot liljebaggar?
Finns det någon förebyggande åtgärd?
Ina
Kläm, kläm, kläm, kläm, kläm... sad.gif
Maria i Helsingborg
Jag är ute och glor och glor, men hittar inga blink.gif
Har de verkligen redan dykt upp hos er!?

Idag "nackade" jag vår första fete-snigel-bebis........måtte det inte bli fler i år. Förra året hittade vi bara ett par tre stycken.......
Blomstertanten
CITAT (Maria i Helsingborg @ 16-04-2005, 19:18)
Jag är ute och glor och glor, men hittar inga  :blink:
Har de verkligen redan dykt upp hos er!?

Idag "nackade" jag vår första fete-snigel-bebis........måtte det inte bli fler i år. Förra året hittade vi bara ett par tre stycken.......

Titta i jorden ! Där gömmer dom sig kanske.

Fy för liljebaggar ! mad.gif
AnnammA
Det verkar också som om de har otrolig hörsel...Och har man inte klämt till dem ordentligt, så att de dött är det precis som om de spelar döda, och efter ett tag rör de på sig igen. Kolla ibland Kejsarkronorna, för det är där de brukar börja synas. Otäcka djur! wacko.gif

AnnA
nejlika
Ja, de kan faktiskt spela döda. Hitills har jag bara hittat en men det var på madonnaliljan (deras favorit) så det kommer säkert fler.
Xelma
Jag klarar mig med myrmedel. Fick tipset från en liljeodlare att använda Baython (stavning?) mjöl, den i hög rund pappförpackning. Det fungerar! Glöm bara inte att hälla ut nytt efter regn. Räcker med lite på marken runt plantan.

Kungsängsliljan har jag i kruka så den klara sig.

Jag klarar att få "hålfria" kejsarkronor, madonnaliljor och kungsliljor mm. Men jag har fullt med hål efter alla sniglarna på funkiorna... Räcker det att flytta snäckorna 20 meter, eller kryper(eller vad nu sniglar gör) de tillbaka? De stör mig inte, men det låter inte mysigt när man råkar trampa på en... sad.gif och funkiorna är inte fina längre.
Blomstertanten
Inte nog med att liljebaggarna spelar döda ! Dom skriker också !
Har märkt det när jag plockat ett gäng i handen. Vet inte om det är för att varna eller om det är av dödsångest dom skriker unsure.gif
Dom kan ju känna på sig att jag tänker trampa ihjäl dom. sleep.gif

Kanske skulle prova med myrmedlet. Men vilka mängder det kommer att gå åt om man ska ha det runt varje lilja !
ohmy.gif
krukan
Dödade min första liljebagge igår! Synd att de ska vara så vackra, det skär i hjärtat på mig när jag måste mosa dem.
Xelma
Det gick inte åt så mycket förra året trots regnet. Jag spred väl bara runt 5-6 ställen och några gånger under sommaren. Har säkert 3/4 av förpackningen kvar.

Men har man många liljor kanske man får välja vilka och hur länge man vill ha dem fina.

Larverna är värre att döda tycker jag. mad.gif
AnnammA
Ja, de är verkligen äckliga!!! wacko.gif wacko.gif wacko.gif För de som inte vet, så lever de i sin egen avföring... wacko.gif Och de äter som hästar!

AnnA
Helen B
Idag har jag köpt massor av liljelökar. Jag hade totalt förträngt dessa otäckingar tills jag fick syn på denna tråd unsure.gif Ja, ja liljorna ska ner och mina killar får väl plocka baggarna i sommar för fulla muggar rolleyes.gif
samt använda myrmedel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon