Full version: Brainstorming
Morfen
Jag håller på att fundera och planera hur man ska göra vår lilla lilla trädgård trevlig och en oas för både barn och vuxna. Här verkar finnas många kreativa hjärnor och är den någon/några som har trevliga idéer att komma med så tar jag tacksamt emot dem.

På min hemsida morfen.se finns en länk till en ritning och några bilder på min trädgård. Vi har bott där i snart 1½ år, vi väntar på dränering som kommer ske snart och efter det kommer vi ta itu med trädgården på allvar.

Hjälp hjälp hjälp önskas!! smile.gif

Mvh,
Anna alias Morfen
peterinas
lite grus ist för betongpalttor? blir mer liv til gården sen hör ni om nån smyger in wink.gif . svartvinbär eller rödvinbärs buskar? som barnen kan äta av och kankse en liten fontän i en plastbalja nedgrävd i backen ( har själv en sån) med runda stenar i som porlar och ger ro smile.gif
Morfen
Det låter inte dumt. Vi har överväxta skifferplattor kanske ngt man kan återanvända, eller är det helt passé med skiffer? Fontän låter gulligt. Hur funkar det med elen till en sådan?
peterinas
har en liten tunna på ca 50 liter och den är fylld med småa runda stenar . sen en liten fontän i botten ( ca 300 kr) den går på 220volt och det tar jag via avluftningsröret från jordkällaren =) ooo skiffer smile.gif det vill jag ha till min bäck ju wink.gif
peterinas
du kan ju sätta upp lite trädgårds belysning med smile.gif jula säljer för 99 kr styck i aluminium (tror jag) dom har solceller och lyser sen i 8 timmar ca
kerstin z5-6
Baksidan ser redan mini woodland aktig ut -kanske något sånt ?
Skuggväxter med vackra blad -har ett album med såndana ex -Växter med vackert bladverk
jag tror du får fler svar om du beskriver lite mer vad ni vill ha
Rabatter med blommor ?Rosor , ,klätterväxter ? roliga saker för barn , ätbar trädgård? Damm?
Lummigare , insynsskydd ? Blommande buskar ? osv ..
Tänk igen innan du slaktar tuijan ...
Blir det inte väldigt tomt där -är de inte perfekta att ljussätta vintertid ?
Kolla i album här på forum och sno tips
Samt fråga om växter sen, i repektive avdelning-
Lycka till biggrin.gif
dammkillen
hej

på framsidan av huset mot trottoaren.

där kan du ju ta bort staketet på framsidan och ta bort träderna nedanför entretrappan, sen tar du bort gräset och drar in en bilparkeringsstorlek längdsledes med entretrappan och gaveln på huset, och du gör likadant på motsvarande sida av huset/gaveln att du drar in en parkeringsplats ungefär.
sedan på hela ytan då som du rensat och grävt ur och lagt markduk, här lägger du typ stenkross, eller material som du kan köra bil på/parkera bil på/gå på, typ som en gårdsplan.

sen vet jag inte om du har nivåskillnad nerifrån trottoaren upp till gräsmattan? i så fall kan du sätta trappor där i området som förbinder gräsmattan och den nya ytan av stenkross som löper ned emot trottoaren.

sen rensar du ut allt gammalt växtbråte som växer över allt på tomten som du inte vill ha kvar, tänker dels på den gamla delen där på ritningen som du markerat där det står gammalt land nånting. grejen är att du ska städa ur tomten på allt gammalt överflödigt växter/buskar som du inte vill ha kvar så att du får rena ytor.

nu till hela gräsmattan, den gör du en enda stor plan slät yta av gräs som ligger i samma nivå över hela tomten, du kanske fyller ut med jord där det är ojämnheter och sår med nytt gräs.
på alla ytor där du rensat bort gammalt växtbråte som växer där ska du fortsätta lägga ut matjord i samma nivå som/från den gamla gräsmattan så du får en plan yta över all yta och när du har en plan ren yta över allt då sår du bara den med nytt gräs. då kommer du få en fin yta med gräs, om det nu är gräs som du vill ha.

om du vill ha häckar runt hela tomten då gör du rent helt enkelt och anlägger häckar eller staket eller vad det är nu du vill ha. eller du kanske vill ha öppet utan häckar mot motsvarande tomter, då gör du bara så att du låter det vara öppet och att du bara slutar med gräsmattan mot motsvarande tomter.

efter att ni dränerat runt huset kan man lägga en rand typ femtio centimeter stenkross/singel längst in emot huset som en förskönande detalj.

du har väl en del gamla växter/perenner. vill du ha kvar dom kan man planera in rabatter sedan där man kan sätta ned dom eventuellt. dom här gamla rabatterna du har måste man väl inrikta sig på att ta upp och/eller flytta... det står väl några intill huset och ska det grävas där så måste väl dom växterna tas upp vilket som.

sen är du intresserad av vatten i trädgården så är det ju något som du kan planera in/låta det utvecklas/växa fram vart och hur du vill ha det och hur det ska vara utformat, det finns ju så mycket olika saker man kan göra när det gäller att ha vatten, smått och stort i alla olika former

sen om man vill ha in lite fantasi i trädgården kan man ju arbeta med rabatternas utformning, vatten i trädgården, trampstenar osv.

du kanske vill ha en uteplats ute i trädgården och då kan ju fundera sedan på var man vill ha den. såg på ritningen att det fanns en där. man kanske vill ha kvar den eller flytta den eller ta bort den.

det är nog bra överlag att låta alla ideer växa fram och få mogna, eftersom det också kanske handlar om ekonomi och träd och buskar som behöver många många år på sig att växa upp och bli ett träd, lösningar som verkar bra för stunden kan när man ändrat lite visa sig vara dåliga lösningar, att ta bort ett träd t.ex. och har man tagit bort trädet då är det ju borta, det tar ju lång tid för att träd att bli ett träd menar jag. det är klart det finns ju träd att köpa iofs.

ja, det här är några lösa ideer som dök upp i mitt huvud. jag vet inte om det är bra lösningar som fungerar, det är bara några ideer som sagt.
Morfen
Åh vad mycket härliga idéer ni ger mig och framförallt mod att ta tag i min trädgård. Visst är jag sugen, men ni vet säkert hur det är, att man känner anorna med vissa växter som verkar ha funnits här länge länge. Jag är dock helt inne på din linje, Dammkillen, att man rensar upp och tar bort det man inte vill ha och det är väl också ett sätt att se klarare vad man vill göra med ytan.

Tror ni att det är alldeles tokigt att göra runda rabatter runt ett par av träden i trädgården? Tar det näring från träden, eller hur funkar det? Tycker det skulle vara lite charmigt.

Kerstin, tujorna är jättefina MEN de bildar en mur framför entren och gör att det blir väldigt mörkt och inbrottsvänligt tyvärr. Hm.. jag måste spendera lite mer tid här och titta i folks gallerier och läsa vad andra gjort för att insupa idéer. smile.gif
kerstin z5-6
rabatter runt träd fungarar utmärkt -clematis o rosor klättrande i träd är väldigt fint tex -söta marktäckare finns för alla lägen med .
Ok om det är så , kanske du är tvungen att fimpa dina tuijor ....
Morfen
Kerstin, klätterväxter mot trädet har jag inte haft en tanke på. Tackar för tipset. Låter urtjusigt! Ska rota runt och leta efter bild på clematis för det är jag inte så hemma på vad det är för växt. Spännande!
Vill ut och jobba i trädgården NU! smile.gif
Näcken
Några av mina tankar:

Bygg en spalje runt (+ev över) soptunnorna och sätt något klättrande på, tex murgröna och/eller någon klematis, lägg plattor under. Det är inte så roligt att mötas av de när man kommer.

Jag skulle välja plattor, gillar inte singel (har det på landet så jag vet att det kommer på gräsmattan på vintern sen i gräsklipparen och efter några år blir det ogräs i det m.m). Tänk var ni går, sitter och ställer bilen, glöm inte cyklelparkering och lägg snygga plattor, någo t som passar huset och er smak, gillar ni skiffer behåll det. Fördök att inte göra de helt raka, kanske kilformade eller med runda delar. Vid dräneringen så lägg plattor med grus under utmed huset och rabatt utanför.

På väggen till altanden bygger ni en snygg spalje i trä som ligger en liten bit från väggen (sparar väggen). Sätt klättrare och gör en rabatt under. Verkar trevligt med .

På framsidan kanske ni ska behålla staketet för det hänger ihop med husets stil och övriga staket.

För banvänlighet, en sandlåda är poppis här iallafall och en gunga, kanske går att hänga i ett träd? Olika bärbuskar, smultron m.m som är ätbart.

Tja några av mina ideer,
Morfen
Näcken, det där med sandlåda är toppen! Det ska vi absolut ha. Sedan gillar jag verkligen idén med en spalje över soptunnorna för det är verkligen trist att det är det första man möter när man kommer till oss.

Vad roligt att du också ville ge tips och idéer till min trädgård. Du ska veta att jag uppskattar det.

Mvh,
Anna
Näcken
Tänk på att lägga sandlådan nära altanen, jag såg att ni hade små barn och de vill man ju ha uppsikt över. Sätt ett litet bord bervid så kan de kan sitta där och låtsasäta och "laga mat". VI har ett i trä med fasta bänkar, funkar bra.

Vi har vår sandlåda i plattorna och fördelen med det är att sanden som kommer utanför går att lägga tillbaks. Sand går att köpa på närmsta grustag, be att få san till sandlåda, tror den kallas baksand, annars går den inte att bygga med.

Jag arbetar med för en barnvänligare och bra trädgård, sakta men säkert så blir den bra. Jag funderar även på att bygga en fuskberså, dvs bygga en koja med spalje på 3½ sidor och eventuellt spaljetak och förse den med någor klättrande. Gäller bara att hinna innan barnen blir för stora....... rolleyes.gif
Xelma
Olika marktäckare är oslagbara för att underlätta skötseln. De minskar ogräs och vattenavdunstningen. Sockblomma, hasselört, revsuga, myskmadra mm.

Glöm inte något vintergrönt eller med fin bark, gärna som ni ser inifrån eller vid entrén så ni har något vackert även på vinterhalvåret.

Dela gärna av lite med någon spalje med något som klättrar klematis eller en ros eller murgröna. Eller en häck. Så man inte ser hela trädgården på en gång.

Börja med att grundgödsla och förbättra jorden med torv om den är för lerig (även med grus) eller sandig, det är jobbigt att göra bra efter du börjat plantera. 10 cm kogödsel i rabatterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon