Full version: En söt en.......
lisselbo
Har kommit upp flera stycken av den i rabatten, men jag vet inte vad den heter och hur den vill ha det.
Men det finns säkert nå´n här som vet.
mvh Marie

Ina
Puschkinia scilloides - Porslinshyacint!
Visst är dom ljuvliga! wub.gif
wolkenkrabber
-=misstag=-
lisselbo
Tack Ina, misstänkte att det var en sådan. Men var inte helt säker.
mvh Marie
Fenja
De ser ju ut att stortrivas där de står, Lisselbo! Det är det som är så tacksamt med lökar, många av de vanligaste sorterna blommar snällt så länge de har tillräckligt sol. Lite benmjöl gör dem gott, mylla ner i ytjorden. Jag brukar göra det varje år efter blomningen.
Mvh
Fenja
Ina
Vassego! Har såna själv och dom är så fina! Dom verkar trivas på samma ställen som dom vanliga små blå scillorna.. smile.gif
netaave
Jag letade länge efter lökar på porslinshyacint på 70-talet efter att ha sett dom vid ett gammalt torpställe nära där vi bodde då. Då fanns dom inte alls i affärerna.
Så när vi flyttade hit hittade jag dom i en växtkatalog, köpte och satte i rabatterna, dom sprider sig rejält så nu har jag dom över hela tomten, dom är ljuvliga! wub.gif
Irene_L
Åhh!!! Vad glad jag blev när jag fick se bilden på blommorna. Jag har själv undrat vad blommorna heter som jag också har i min "nya" trädgård.
Dom är jättesöta wub.gif
mvh
Irene
Pia mitt i Skåne
Är det någon som har för många så...
Själv fattas jag den här lilla vännen, men jag har en hel bunke med pärlhyacinter.
Yin o Yang
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 17-04-2005, 08:26)
Är det någon som har för många så...

Jag är också spekulant - betalar gärna en peng och porto om någon har för många wub.gif
martinagson
Satte porslinshyacint lökar i höstas som har börjat blomma. De är så söta så jag blev bara tvungen att ha dem, suck wub.gif
CarinaA
Ahh, äntligen fick jag namn på dem! Har sneglat lite fint in till grannen, där jag sett de söta blommorna, och undrat vad de heter. Häromdagen såg jag att i vår trädgård växer det några få nu också, så jag ser fram mot att det blir fler till nästa år.

Mvh C biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon